Розвиток уваги у школярів
які
займаються волейболом
Ефективність виступів на змаганнях, як
правило, збільшується, якщо перед ними у спортсменів підвищується
продуктивність розумової діяльності. У спеціальній науково-методичній
літературі з питань психології спорту зазначається, що будь-яка розумова
діяльність поділяється на постановку мети і з’ясування шляхів її досягнення.
Обидва ці процеси здебільшого пов’язані із зосередженістю свідомості, тобто
увагою.
Увага – це найважливіший психологічний
фактор, який зумовлює успішність дій спортсменів, оскільки в результаті
зосередження уваги загострюються пам’ять, процеси сприйняття, уявлення,
мислення.
Високий рівень виявлення властивостей
уваги є одним із критеріїв спортивної форми волейболістів і напряму залежить
від їхньої кваліфікації. Увага підвищує ефективність психічної діяльності, сам
процес відбувається ефективніше, швидше й точніше. Разом із підвищенням
кваліфікації спортсмена поліпшуються показники властивостей його уваги. У
кваліфікованих волейболістів після тренувального навантаження завжди
спостерігається підвищення продуктивності розумової діяльності.
У період змагальної діяльності увага спортсмена відіграє вирішальну роль.
Відмінний виступ у змаганнях є не тільки засобом прагнення спортсмена до
високого результату, а й послідовністю інтенсивного зосередження та спрямованості на виявлені об’єкти та дії.
Це свідчить про те, що увага є одним із вирішальних факторів спортивного
успіху.
Під час гри в захисті у волейболістів
високий рівень уваги підвищує її ефективність. При цьому у гравців (завдяки
особливостям волейболу) обсяг уваги збільшується не завжди однаково – ігрові
прийоми та дії сприймаються значно краще, ніж неспецифічні об’єкти. Наприклад,
у нападаючих обсяг уваги переважає обсяг уваги зв’язкових на 15%. Після перерви
тривалістю 1 місяць в іграх значно зменшується обсяг уваги (більш ніж на 23%),
що призводить до звужування тактичного арсеналу гравця.
Увага має вибірковий характер, оскільки
з багатьох навколишніх об’єктів чітко сприймаються лише окремі. Рівень
техніко-тактичної підготовки волейболістів значною мірою визначається розвитком
таких властивостей уваги, як її обсяг, інтенсивність, розподіл та переключення.
Волейболістові необхідно одночасно сприймати
значну кількість об’єктів або їх елементів, що визначають обсяг його уваги.
Причому йому важливо сприймати дрібні деталі цих об’єктів, оскільки це дає йому
змогу швидко та чітко виконувати вибіркові дії.
Обсяг уваги визначається кількістю об’єктів,
що сприймаються , або виконуваних дій, на які одночасно спрямовано увагу, а
також ступенем та різноманітністю діяльності, що відбувається. Обсяг
характеризується, по-перше, вузьким (обмеженим) обсягом уваги з концентрацією
уваги на об’єкті або дії, по-друге, широким (необмеженим) обсягом
уваги з поширенням уваги на кілька об’єктів або дій.
Швидше та влучне орієнтування у процесі
гри, миттєва реакція на м’яч, що летить, можливі лише завдяки високому рівню
вияву інтенсивності та стійкості уваги. Інтенсивність уваги визначається
ступенем розумової напруженості та залежить від складності об’єктів, які
спостерігаються, а також від волі спортсмена.
Як правило, у волейболі спостерігаються
моменти, коли спортсменові необхідно бути максимально сконцентрованим та
уважним, та моменти, коли можна знизити інтенсивність уваги, особливо під час
зупинок у грі.
Сучасний волейбол характеризується
високою швидкістю польоту м’яча, швидким переміщенням гравців та раптовою
зміною ігрової ситуації. Все це не тільки висуває високі вимоги до обсягу, інтенсивності
та стійкості уваги, а й потребує від спортсмена миттєвого та широкого
переключення.
Наприклад, волейболістові, який приймає
м’яч, необхідно водночас визначити відстань до м’яча, швидкість та траєкторію
його польоту, оцінити пересування партнерів та гравців команди суперника,
обрати спосіб прийому та передачі м’яча тощо. Тільки за одну секунду його увага
почергово переводиться на 3 – 6 об’єктів. Здатність переводити увагу зумовлює
здатність успішно орієнтуватися в складних та швидкозмінних ситуаціях. Увага
підпорядковується довільним періодичним коливанням, які є причиною відхилень в
її інтенсивності, або може набувати певної сталості. Передумовою цього є
інтерес та здатність незалежно підтримувати увагу. Для розвитку вміння
концентрувати та переводити увагу під час тренування слід виконувати різні
вправи з кількома м’ячами та різними пересуваннями, а також такі, де необхідно
швидко переводити увагу з одного об’єкта на інший, з однієї дії на іншу. На
рівень вияву різних властивостей уваги волейболіста негативно впливають
пригнічений емоційний стан, фізична втома, одноманітна тренувальна діяльність.
Як відомо, увага зазнає коливань, якщо
її зосереджують на якомусь об’єкті тривалий час. Тому, наприклад, японські
волейболісти роблять паузу перед виконанням подачі, тримаючи суперника в
напруженні. Доведено, що інтенсивність уваги знижується на четвертій секунді.
Саме наприкінці четвертої секунди слід виконувати подачу. Це є ефективним
психологічним прийомом, оскільки подача, яка була виконана в цей час,
збігається з гальмівними процесами в корі великих півкуль головного мозку, що
призводить до погіршення її прийому гравцями команди суперника.
Орієнтовні вправи, які спрямовані на
розвиток та удосконалення властивостей уваги юних волейболістів
1. У парах,де відстань між партнерами
5 – 6 м. Передачі м’яча обома руками зверху. Кожен із
гравців, виконавши передачу над собою, повертається на 360° та передає м’яч
партнерові.
2. Гравець
виконує пересування вздовж однієї з ліній волейбольного майданчика, одночасно
виконуючи передачі м’яча обома руками над собою.
3. Те
саме, але гравець одночасно фіксує свою увагу ще на одному предметі (наприклад,
на баскетбольному кільці).
4. У парах, де відстань між партнерами
5 – 6 м. Передачі м’яча обома руками зверху з одночасним
фіксуванням уваги на баскетбольному кільці.
5. У трійках, де відстань між
партнерами 5 – 6 м у вигляді рівностороннього трикутника.
Передачі двох м’ячів по черзі обома руками зверху по колу.
6. Чотири
гравці утворюють квадрат, сторони якого дорівнюють 5 – 6 м. Гравці, які стоять
одне навпроти одного, виконують передачі обома руками зверху, змінюючи через
деякий час траєкторію польоту м’яча
7. У парах, де відстань між партнерами
5 – 6 м. Один із гравців тримає два м’ячі, а другий – один
м’яч. Гравець, який тримає два м’ячі, підкидає один із них над собою, а другий
м’яч передає партнерові обома руками зверху. Другий гравець підкидає над собою
м’яч та виконує відповідну передачу зверху обома руками.
8. У парах, де відстань між партнерами
5 – 6 м. Передачі обома руками зверху. По черзі кожен із
гравців, виконавши передачу, здійснює перекид уперед або назад через плече, а
потім знову виконує передачу. Вправа ускладнюється шляхом зниження траєкторії
та збільшення швидкості польоту м’яча, а також виконанням передач убік від
партнера на відстань 1 – 3 м.
9. Те
саме, але гравець, виконавши передачу, стрибає через гімнастичну лаву або інший
предмет заввишки 40 – 70 см.
10. Те саме, що вправа 8, але передача виконується
водночас зі стрибком.
11. У парах,
де відстань між партнерами 5 – 6 м. Після передачі м’яча над собою на
висоту 1 – 2 м виконується передача на партнера, який постійно змінює місце
розташування на майданчику.
12. Те
саме, але зміна напрямку траєкторії передач здійснюється у відповідь на раніше
обумовлені дії партнера: права рука угору – висока передача, присід – передача
над собою.
13. У парах,
де відстань між партнерами 5 – 6 м. Перший гравець виконує передачу м’яча
над собою, потім передає його партнерові, а сам здійснює різні падіння.
14. У парах,
де відстань між партнерами 2 – 3 м. Один із гравців на витягнутій руці
утримує м’яч та несподівано випускає його. Партнер повинен встигнути виконати
прийом м’яча.
15. У парах,
де відстань між партнерами 5 – 6 м. Передачі м’яча обома руками зверху.
Один із гравців не залишає свого місця, другий, виконавши передачу,
пересувається ліворуч або праворуч на 2 – 4 м. Перший із гравців, не випускаючи
з поля зору м’яч, повинен оцінити місцеперебування гравця, який змістився, та
влучно виконати йому передачу.
16. Три
гравці стоять у шерензі на відстані 3 – 4 м одне від одного.
Перпендикулярно до них на відстані 4 – 6 м перебуває четвертий гравець, який
обмінюється з іншими гравцями передачами м’яча. У той момент, коли м’яч,
призначений четвертому гравцеві, знаходиться у повітрі, один із гравців, які
стоять у шерензі, займає позицію напівприсіду, пропонуючи спрямувати передачу
на нього.
17. Три гравці розміщені біля лінії нападу. У зоні
№ 2 перебуває зв’язковий гравець, гравці зон № 4 та № 3 знаходяться у напівприсіді.
Четвертий гравець знаходиться в зоні № 6 та виконує передачу зв’язковому
гравцеві. У той момент, коли м’яч знаходиться у повітрі, один із гравців зони №
4 або № 3 випрямляється. Останньому з них зв’язковий повинен виконати передачу
м’яча для нападального удару.
18. Те саме, але один із нападаючих у момент
польоту м’яча відбігає вглиб майданчика для розбігу. Завдання зв’язкового –
передати м’яч гравцеві який зміщується.
19. Розташування гравців аналогічне, що й у вправі
17, але зв’язковий гравець перебуває у зоні № 6. Із протилежного боку
майданчика виконується несильна подача. Упродовж польоту м’яча один із трьох
гравців зони нападу відходить углиб майданчика; йому і повинен передати м’яч
для нападального удару гравець зони № 6.
20. Гравці розташовуються в парах, боком одне до
одного на відстані 4 –
6 м та передають м’яч обома руками зверху з паралельним пересуванням уперед.
Передачі виконуються з поворотом тулуба
і передачею у місце на 2 – 3 м попереду партнера.
21. Три гравці утворюють рівносторонній трикутник
зі стороною 4 м. Гравці виконують передачі м’яча обома руками зверху по колу,
не повертаючись у бік партнера. Вправа ускладнюється за рахунок збільшення
швидкості виконання передач.
22. Два гравці розташовуються перед сіткою на відстані
2 м. Відстань між гравцями – 3 м. Зберігаючи відстань між собою, гравці
зміщуються вздовж сітки, передаючи один одному м’яч від сітки.
Враховуючи
вагомість високого рівня розвитку уваги у підвищенні розумової активності
волейболістів, а внаслідок цього й ефективності їхньої ігрової діяльності, необхідно
вдосконалювати та розвивати різні властивості уваги спортсменів волейболістів.
Підготував
вчитель фізичної культури
Довгалівської
ЗОШ І – ІІІ ст.
Лисенко В.Г.
Немає коментарів:
Дописати коментар