Автори:
Я. Т. Гаврих — начальник Львівського
управління Комітету з фізичного виховання та спорту
МОН
України, «Відмінник осві-ти України».
Н. С. Кравченко — вчитель Червоноградської ЗОШ І–ІІІ сту-пенів № 1 м. Червонограда
Львівської
області, «Заслужений вчи-тель України».
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–11 класи
(1 – 7 роки вивчення)
Варіативний
модуль
ЛЕГКА АТЛЕТИКА
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-6353 від 30.07.2009 р. – 5 – 9 класи;
№ 1/11-8297 від 31.08.2010 р. – 10 – 11 класи)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль
«Легка атлетика» складається з таких розділів: зміст навчального матеріалу та
державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
До розділу «Зміст
навчального матеріалу» внесені теоретичні відомості, спеціальна фізична
підготовка, легкоатлетичні види (біг, стрибки, метання), навчальні нормативи та
перелік обладнання.
Розділ «Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів» зорієнтований на якісне
засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
З метою профілактики
травматизму на кожному уроці необхідно перевіряти місця проведення занять,
дотримуватися вимог методики навчання легкоатлетичних вправ, застосовуючи спеціальні
бігові, підвідні та спеціально-розвивальні вправи для виконання бігу, стрибків
і метань.
Під час проведення
уроків з легкої атлетики вчитель повинен застосовувати індивідуальний та
диференційований підхід до учнів.
Після вивчення модуля
у кожному навчальному році учні складають випробування (навчальні нормативи)
для контролю якості засвоєння
легкоатлетичних вправ.
1 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія
розвитку легкої атлетики.
Легкоатлетичні
види.
Правила
техніки безпеки на уроках легкої атлетики.
|
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку легкої атлетики;
називає види легкої атлетики; правила техніки
безпеки;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять легкою атлетикою;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань.
|
виконує спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань;
|
Біг
|
|
Старт та
стартовий розбіг. Біг 30 м,
біг 60 м.
Прискорення
10–30 м,
повторний біг 4
30, 2
60 м.
Рівномірний
біг до 1000 м
(без урахування часу).
|
виконує старт, стартовий розбіг, біг 30 м, 60 м, рівномірний біг до 1000 м; прискорення 10–30 м, повторний біг 4
30, 2
60 м;
|
Стрибки
|
|
Стрибки в довжину з місця, багатоскоки, стрибки в довжину з
розбігу способом «зігнувши ноги», стрибки
у висоту з розбігу способом «переступання».
|
виконує стрибки в довжину та висоту;
|
Метання
|
|
Метання малого
м’яча на дальність з місця, метання в горизонтальну та вертикальну ціль.
|
виконує метання малого м’яча на дальність з
місця та в горизонтальну та вертикальну ціль.
|
2 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія
розвитку легкої атлетики в Україні. Рухові якості, які розвиваються засобами
легкої атлетики: швидкість, витривалість, спритність, гнучкість та
швидкісно-силові якості. Правила техніки безпеки.
|
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку легкої атлетики в
Україні;
називає фізичні якості, які розвиваються
засобами легкої атлетики;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять легкою атлетикою;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи: багато-скоки, спеціальні вправи для метань,
вправи з набивними м’ячами.
|
виконує спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи,
спеціальні вправи для метань, вправи з набивними м’ячами;
|
Біг
|
|
Біг 30 м, біг 60 м, біг по дистанції,
фінішування. Рівномірний біг до 1200 м (без урахування часу).
|
виконує біг 30 м, 60
м; рівномірний біг до 1200
м;
застосовує види фінішування;
|
Стрибки
|
|
Стрибки в
довжину з місця, стрибки в довжину з розбігу способом «зігнувши ноги»,
стрибки у висоту з розбігу способом «переступання».
|
виконує стрибки в довжину та висоту;
|
Метання
|
|
Метання малого
м’яча на дальність з трьох кроків, метання в горизонтальну та вертикальну ціль, кидання набивного
м’яча (0,5–
1 кг) з різних
положень.
|
виконує метання малого м’яча на дальність з трьох кроків, та метання в горизонтальну
та вертикальну ціль, кидання набивного
м’яча з різних положень.
|
3 рік вивчення
Зміст навчального
матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Правила
проведення змагань зі стрибків, бігу та метання.
Правила
техніки безпеки на біговій доріжці, в секторі для метання та стрибковій ямі.
|
Учень, учениця:
характеризує особливості правил змагань з бігових видів, стрибків та метання;
називає правила техніки безпеки;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять легкою атлетикою;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи: багато-скоки, спеціальні вправи для метань, вправи з набивними м’ячами.
|
виконує спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи,
спеціальні вправи для метань, вправи з набивними м’ячами;
|
Біг
|
|
Біг 30 м, біг 60 м. Рівномірний біг 1000 м, повільний біг до 1500 м.
|
виконує біг 30 м, 60 м, рівномірний біг 1000 м, повільний біг до 1500 м;
|
Стрибки
|
|
Стрибки в
довжину та висоту: стрибки в довжину з місця, «потрійний стрибок» з місця, стрибки в довжину з розбігу
способом «зігнувши ноги», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання».
|
в и к о н у
є стрибки в довжину та висоту:
стрибки в довжину з місця, «потрійний стрибок» з місця, стрибки в довжину з
розбігу способом «зігнувши ноги», стрибки у висоту з розбігу способом
«переступання»;
|
Метання
|
|
Метання малого
м’яча на дальність з розбігу.
|
виконує метання малого м’яча на дальність з
розбігу.
|
4 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Особливості дихання
та питний режим при заняттях легкою атлетикою. Зовнішні ознаки, стадії та
біологічне значення втоми. Особливості бігу на короткі, середні та довгі
дистанції.
|
Учень, учениця:
характеризує особливості дихання та тактику
бігу на короткі, середні та довгі дистанції;
називає зовнішні ознаки, стадії та
біологічне значення втоми;
обґрунтовує особливості питного режиму;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять легкою атлетикою;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи: багато-скоки, спеціальні вправи для метань.
|
виконує спеціальні бігові вправи, стрибкові
вправи, спеціальні вправи для метань;
|
Біг
|
|
Біг 30 м, біг 60 м, біг 100–300 м.
Повторний біг
2
200 м. Рівномірний біг 1000 м (дівчата), 1500 м (хлопці).
|
виконує біг 30 м, 60 м,
100–300 м,
повторний біг
2
200 м, рівномірний біг до 1000
м (дівчата), 1500 м (хлопці);
|
Стрибки
|
|
Стрибки в
довжину з місця, стрибки в довжину
з розбігу
способом «зігнувши ноги», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання».
|
виконує стрибки в довжину та висоту;
|
Метання
|
|
Метання малого
м’яча на дальність з розбігу, метання м’ячів різного діаметра на дальність.
|
виконує метання малого м’яча на дальність з
розбігу та м’ячів різного діаметра.
|
5 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Значення
оздоровчого бігу для здоров’я людини: вплив занять фізичними вправами на
основні системи та функції організму.
|
Учень, учениця:
характеризує вплив оздоровчого бігу на стан здоров’я людини: вплив занять
фізичними вправами на основні системи та функції організму;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять легкою атлетикою;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань.
|
виконує спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань;
|
Біг
|
|
Біг 30 м, біг 60 м, 200–
600 м.
Рівномірний
біг 1000 м
(дівчата), 1500 м
(юнаки).
|
виконує біг 30 м, 60 м, 200–600 м, рівномірний біг до 1000 м (дівчата), 1500 м (юнаки);
|
Стрибки
|
|
Стрибки в
довжину з місця, стрибки в довжину з розбігу способом «прогинаючись», стрибки
у висоту з розбігу способом «переступання».
|
виконує стрибки в довжину та висоту;
|
Метання
|
|
Метання малого
м’яча на дальність з розбігу, кидання набивних м’ячів з різних вихідних
положень (стоячи, сидячи і т.д.).
|
виконує метання малого м’яча на дальність з
розбігу та кидання набивних м’ячів з різних вихідних положень.
|
6 рік вивчення
Зміст навчального
матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Ознаки втоми
під час занять легкою атлетикою. Надання першої медичної допомоги при
отриманні травм. Правила техніки безпеки під час занять легкою атлетикою.
|
Учень, учениця:
характеризує ознаки настання втоми під час легкоатлетичних видів;
називає правила
надання першої медичної допомоги при різних травмах;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять легкою атлетикою;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи: багато скоки, спеціальні вправи для метань,
подолання перешкод.
|
виконує спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань; вправи з
набивними м’ячами;
|
Біг
|
|
Біг 30 м, біг 100 м, серії бігу
3×30 м, 2×100 м, 2×200 м. Спортивна ходьба на відстань до 1000 м. Рівномірний
біг 1500 м, повільний біг 6 хв.
|
виконує біг 30 м, біг 100 м, серії бігу 3×30 м, 2×100 м, 2×200 м;
спортивну ходьбу на 1000 м; рівномірний біг 1500 м повільний біг
6 хв;
|
Стрибки
|
|
Стрибки у
довжину та висоту: стрибки в довжину з місця, стрибки в довжину з розбігу
способами «прогинаючись» та «зігнувши ноги» стрибки у висоту з розбігу
способом «переступання».
|
виконує стрибки в довжину та висоту: стрибки у
довжину з місця, стрибки у довжину з розбігу способом «зігнувши ноги»,
стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»;
|
Метання
|
|
Метання малого
м’яча на дальність з розбігу.
|
виконує метання малого м’яча на дальність з
розбігу.
|
7 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Значення оздоровчого бігу для функціонування
серцево-судинної, дихальної та м’язової систем.
|
Учень, учениця:
Характеризує
значення оздоровчого бігу для функціонування серцево-судинної, дихальної
та м’язової систем;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять легкою атлетикою;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань.
|
виконує спеціальні
бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань;
|
Біг
|
|
Біг 30 м, біг 60 м, біг 100 – 300 м, серії
бігу по віражу. Повторний біг 2×100 м, 2×200 м.
Рівномірний
біг 1500 м, повільний біг до 9 хв, спортивна ходьба на 1200 – 1500 м.
|
виконує біг 30 м, 100 м, 100 – 300 м; біг по віражу, повторний біг 2×100
м, 2×200 м, рівномірний біг 1500 м, спортивна ходьба 1200 – 1500 м.
|
Стрибки
|
|
Стрибки в
довжину з місця, стрибки в довжину з розбігу способом «зігнувши ноги» та
«прогинаючись», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання».
|
виконує стрибки в довжину та висоту;
|
Метання
|
|
Метання малого
м’яча на дальність з розбігу.
|
виконує метання малого м’яча на дальність з
розбігу.
|
Орієнтовні навчальні нормативи
Рік вив
чення
|
Навчальні нормативи
|
Рівні компетентності
|
||||
низький
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|||
1 рік вив
Чення
|
Біг 30
м (с)
|
хл.
|
більше 7,0
|
7,0
|
6,5
|
5,8
|
дівч.
|
більше 7,4
|
7,4
|
6,9
|
6,2
|
||
Біг 60
м (с)
|
хл.
|
більше 11,8
|
11,8
|
10,8
|
10,0
|
|
дівч.
|
більше 12
|
12
|
11,2
|
10,5
|
||
Рівномірний біг (без урахування часу) (м)
|
хл.
|
до 600
|
600
|
800
|
1000
|
|
дівч.
|
до 500
|
500
|
800
|
1000
|
||
Стрибок у довжину з місця (см)
|
хл.
|
до 120
|
120
|
140
|
160
|
|
дівч.
|
до 110
|
110
|
120
|
140
|
||
Стрибок у довжину з розбігу
способом «зігнувши ноги» (см)
|
хл.
|
до 240
|
240
|
260
|
280
|
|
дівч.
|
до 200
|
200
|
220
|
240
|
||
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
|
хл.
|
до 70
|
70
|
80
|
90
|
|
дівч.
|
до 60
|
60
|
70
|
80
|
||
Метання малого м’яча на дальність (м)
|
хл.
|
до 15
|
15
|
22
|
28
|
|
дівч.
|
до 10
|
10
|
13
|
16
|
||
2 рік вив
чення
|
Біг 30
м (с)
|
хл.
|
більше 6,7
|
6,7
|
6,2
|
5,6
|
дівч.
|
більше 7,1
|
7,1
|
6,6
|
6,0
|
||
Біг 60
м (с)
|
хл.
|
більше 11,5
|
11,5
|
10,6
|
9,8
|
|
дівч.
|
більше 11,8
|
11,8
|
11
|
10,4
|
||
Рівномірний біг (без
урахування часу) (м)
|
хл.
|
до 700
|
700
|
1000
|
1200
|
|
дівч.
|
до 600
|
600
|
800
|
1000
|
||
Стрибок у довжину з місця (см)
|
хл.
|
до 130
|
130
|
150
|
170
|
|
дівч.
|
до 120
|
120
|
130
|
150
|
||
|
Стрибок у довжину з розбігу способом «зігнувши ноги» (см)
|
хл.
|
до 260
|
260
|
280
|
300
|
дівч.
|
до 220
|
220
|
240
|
260
|
||
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
|
хл.
|
до 75
|
75
|
85
|
95
|
|
дівч.
|
до 65
|
65
|
75
|
85
|
||
Метання малого м’яча на
дальність (м)
|
хл.
|
до 17
|
17
|
24
|
30
|
|
дівч.
|
до 12
|
12
|
15
|
18
|
||
3 рік вив
чення
|
Біг 30
м (с)
|
хл.
|
більше 6,4
|
6,4
|
6,0
|
5,4
|
дівч.
|
більше 6,8
|
6,8
|
6,4
|
5,8
|
||
Біг 60
м (с)
|
хл.
|
більше 11,2
|
11,2
|
10,4
|
9,6
|
|
дівч.
|
більше 11,6
|
11,6
|
10,8
|
10,3
|
||
Рівномірний біг 1000 м
(хв, с)
|
хл.
|
більше 5,3
|
5,30
|
5,00
|
4,40
|
|
дівч.
|
більше 6,0
|
6,00
|
5,30
|
5,10
|
||
Стрибок у довжину з місця
(см)
|
хл.
|
до 140
|
140
|
160
|
180
|
|
дівч.
|
до 130
|
130
|
140
|
160
|
||
Стрибок у довжину з розбігу способом «зігнувши ноги» (см)
|
хл.
|
до 280
|
280
|
300
|
330
|
|
дівч.
|
до 240
|
240
|
260
|
280
|
||
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
|
хл.
|
до 80
|
80
|
90
|
100
|
|
дівч.
|
до 70
|
70
|
80
|
90
|
||
Метання малого м’яча на
дальність (м)
|
хл.
|
до 20
|
20
|
26
|
34
|
|
дівч.
|
до 14
|
14
|
16
|
20
|
||
4 рік вив
чення
|
Біг 30
м (с)
|
хл.
|
більше 6,2
|
6,2
|
5,8
|
5,2
|
|
|
дівч.
|
більше 6,7
|
6,7
|
6,2
|
5,6
|
Біг 60
м (с)
|
хл.
|
більше 10,8
|
10,8
|
10,0
|
9,0
|
|
дівч.
|
більше 11,4
|
11,4
|
10,8
|
10,3
|
||
Рівномірний біг (хв, с)
|
хл.
1500 м
|
більше 8,0
|
8,00
|
7,20
|
6,50
|
|
дівч.
1000 м
|
більше 6,1
|
6,10
|
5,40
|
5,20
|
||
Стрибок у довжину з місця
(см)
|
хл.
|
до 150
|
150
|
170
|
185
|
|
дівч.
|
до 130
|
130
|
145
|
165
|
||
Стрибок у довжину з розбігу способом «зігнувши ноги» (см)
|
хл.
|
до 300
|
300
|
320
|
360
|
|
дівч.
|
до 250
|
250
|
270
|
290
|
||
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
|
хл.
|
до 85
|
85
|
95
|
105
|
|
дівч.
|
до 75
|
75
|
85
|
95
|
||
Метання малого м’яча на
дальність
|
хл.
|
до 23
|
23
|
30
|
36
|
|
дівч.
|
до 15
|
15
|
18
|
22
|
||
5 рік вив
чення
|
Біг 30
м (с)
|
хл.
|
більше 6,0
|
6,0
|
5,6
|
5,0
|
дівч.
|
більше 6,7
|
6,7
|
6,0
|
5,5
|
||
Біг 60
м (с)
|
хл.
|
більше 10,4
|
10,4
|
9,8
|
8,8
|
|
дівч.
|
більше 11,4
|
11,4
|
10,6
|
10,2
|
||
Рівномірний біг (хв, с)
|
хл.
1500 м
|
більше 7,3
|
7,30
|
7,00
|
6,30
|
|
дівч.
1000 м
|
більше 6,2
|
6,20
|
5,40
|
5,20
|
||
Стрибок у довжину з місця
(см)
|
хл.
|
до 160
|
160
|
180
|
200
|
|
дівч.
|
до 135
|
135
|
150
|
170
|
||
|
Стрибок у довжину з розбігу
способом «прогинаючись» (см)
|
хл.
|
до 320
|
320
|
340
|
390
|
дівч.
|
до 250
|
250
|
270
|
300
|
||
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
|
хл.
|
до 90
|
90
|
100
|
115
|
|
дівч.
|
до 75
|
75
|
85
|
100
|
||
Метання малого м’яча на
дальність (м)
|
хл.
|
до 26
|
26
|
32
|
40
|
|
дівч.
|
до 16
|
16
|
19
|
24
|
6 рік вив
чення
|
Біг 30
м (с)
|
юн
|
більше 5,7
|
5,7
|
5,3
|
4,7
|
дівч.
|
більше 6,6
|
6,6
|
5,9
|
5,5
|
||
Біг 100 м (с)
|
юн
|
більше 15,9
|
15,9
|
15,3
|
14,5
|
|
дівч.
|
більше 18,0
|
18,0
|
17,5
|
16,8
|
||
Рівномірний біг1500 м (хв, с)
|
юн
|
більше 7,3
|
7,30
|
7,00
|
6,30
|
|
дівч.
|
більше 6,2
|
6,20
|
5,40
|
5,20
|
||
Стрибок у довжину з місця
(см)
|
юн
|
до 160
|
160
|
180
|
200
|
|
дівч.
|
до 135
|
135
|
150
|
170
|
||
|
Стрибок у довжину з розбігу
способом «прогинаючись» (см)
|
юн
|
до 320
|
320
|
340
|
390
|
дівч.
|
до 250
|
250
|
270
|
300
|
||
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
|
юн
|
до 90
|
90
|
100
|
115
|
|
дівч.
|
до 75
|
75
|
85
|
100
|
||
Метання малого м’яча на
дальність (м)
|
юн
|
до 26
|
26
|
32
|
40
|
|
дівч.
|
до 16
|
16
|
19
|
24
|
7 рік вив
чення
|
Біг 30
м (с)
|
хл.
|
більше 6,0
|
6,0
|
5,6
|
5,0
|
дівч.
|
більше 6,7
|
6,7
|
6,0
|
5,5
|
||
Біг 60
м (с)
|
хл.
|
більше 10,4
|
10,4
|
9,8
|
8,8
|
|
дівч.
|
більше 11,4
|
11,4
|
10,6
|
10,2
|
||
Рівномірний біг (хв, с)
|
хл.
1500 м
|
більше 7,3
|
7,30
|
7,00
|
6,30
|
|
дівч.
1000 м
|
більше 6,2
|
6,20
|
5,40
|
5,20
|
||
Стрибок у довжину з місця
(см)
|
хл.
|
до 160
|
160
|
180
|
200
|
|
дівч.
|
до 135
|
135
|
150
|
170
|
||
|
Стрибок у довжину з розбігу
способом «прогинаючись» (см)
|
хл.
|
до 320
|
320
|
340
|
390
|
дівч.
|
до 250
|
250
|
270
|
300
|
||
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
|
хл.
|
до 90
|
90
|
100
|
115
|
|
дівч.
|
до 75
|
75
|
85
|
100
|
||
Метання малого м’яча на дальність
(м)
|
хл.
|
до 26
|
26
|
32
|
40
|
|
дівч.
|
до 16
|
16
|
19
|
24
|
Обладнання, необхідне для вивчення
модуля «Легка атлетика»
№
п/п
|
Обладнання
|
Кількість
|
1
|
Стадіон, бігова доріжка
|
1 шт.
|
2
|
Стрибкова яма
|
1 шт.
|
3
|
Сектор для стрибків у висоту
|
1 шт.
|
4
|
Сектор для метань
|
1 шт.
|
5
|
Набивні та
тенісні м’ячі
|
10 шт.
20 шт.
|
6
|
Секундомір
|
1 шт.
|
7
|
Метромір
|
1 шт.
|
8
|
Рулетка
|
1 шт.
|
9
|
Граблі
|
1 шт.
|
10
|
Лопата
|
1 шт.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар