четвер, 28 січня 2016 р.

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 5 – 11 класи



Автори:

Т.Ю. Круцевич – завідувач кафедри теорії та методики фізичного виховання Національного
                             університету фізичного виховання та спорту України, доктор наук з фізичного
                             виховання і спорту, професор;
С.М. Дятленко – головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України;
І.Х. Турчик – доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання Дрогобицького державного
                       педагогічного університету ім. І. Франка, кандидат наук з фізичного виховання і
                       спорту;
Н.С. Кравченко – вчитель Червоноградської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1 м. Червонограда Львівської
                               області, заслужений учитель України;
С.М. Чешейко – вчитель ЗОШ № 78 м. Києва, заслужений учитель України;
О.М. Лакіза – завідувач кафедри фізичного виховання ВСПНУБ і ПУ «Ніжинський агротехнічний
                         інститут», кандидат педагогічних наук;
Д.В. Деменков – методист з фізичної культури Сумського обласного інституту післядипломної
                             педагогічної освіти;
В.І. Гончаренко – завідувач кафедри олімпійського і професійного спорту Сумського державного
                               педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, доцент, заслужений тренер
                               України;
В.Г. Гусєв – завідувач кабінету фізичної культури та основ здоров’я Вінницького обласного
                     інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5 – 11 класи


Задверджено Міністерством освіти і науки України
(Наказ № 1021 від 28.10.2010 р.)

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Фізичне виховання – важливий засіб фізичного, соціального та духовного розвитку учнівської молоді.
Основною метою навчального предмета «Фізична культура» є:формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовки; гармонійний розвиток природних здібностей та психічних якостей; використання засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя.
Мета реалізовується комплексом таких навчальних, оздоровчих і виховних завдань:
-          Формування загальних уявлень про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров’я, фізичного розвитку;
-          Розширення рухового досвіду, вдосконалення навичок життєво необхідних рухових дій, використання їх у повсякденній та ігровій діяльності;
-          Розширення функціональних можливостей організму дитини через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей;
-          Формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя;
-          Формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку.

Структура навчального процесу з фізичної культури
Навчальна програма «Фізична культура. 5 – 11 кл.» розроблена відповідно до вимог Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 24 від 14 січня 2004 р.
Програма характеризується спрямованістю на реалізацію принципу варіативності, який передбачає планування навчального матеріалу відповідно до віково-статевих особливостей учнів, їхніх інтересів, матеріально-технічного забезпечення навчального процесу (спортивний зал, спортивні пришкільні майданчики, стадіон, басейн тощо), кадрового забезпечення.
Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона складається з двох інваріативних, або обов’язкових, модулів (теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка) і кількох варіативних модулів. Практично кожен вид спорту може бути представлений у вигляді варіативного модуля. Фахівці фізичної культури можуть розробляти свої варіативні модулі до цієї програми. Програми варіативних модулів мають пройти експертизу, отримати гриф Міністерства освіти і науки України та бути оприлюдненими для загального користування. Отже, кількість варіативних модулів з часом має зростати.
Змістовне поповнення предмета «Фізична культура» навчальний заклад формує самостійно з варіативних модулів. При цьому обов’язковим є включення засобів теоретичної і загальнофізичної підготовки, передбачених програмою для даного класу до кожного варіативного модуля. У 5 – 6 класах учні мають опанувати 4 – 6 варіативних модулів, у 7 – 8 класах – 3 – 5, у 9 класі – 3 – 4 модулі, у 10 – 11 класах – 2 – 3 варіативних модулі. На опанування всіх модулів відводиться приблизно однакова кількість годин. Так, у 5-му класі з обраними шістьма модулями  і 105 годинами фізичної культури  на рік  на один модуль відводиться близько 18 навчальних годин. Однак не виключається можливість мотивованого збільшення чи зменшення кількості годин на вивчення окремих модулів.
Програми варіативних модулів розроблені на сім років. Вони містять пояснювальну записку, зміст навчального матеріалу, державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, орієнтовні навчальні нормативи та перелік обладнання, необхідного для освоєння модуля.
Перед початком навчального року протоколом шкільного методичного об’єднання  затверджується план графік розподілу варіативних модулів та вивчення всього матеріалу фізичної культури у кожному класі вцілому. У плані-графіку зазначаються варіативні модулі, які опановуватимуть учні, рік їх вивчення та кількість відведених на вивчення годин. Відлік року вивчення варіативного модуля за цією програмою розпочинається з 5-го класу.
Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, регіональні спортивні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів. Бажання учнів визначається обов’язковим письмовим опитуванням наприкінці навчального року. Результати опитування додаються до протоколу шкільного методичного об’єднання.
Варіативні модулі протягом навчання у різних класах можуть змінюватися.
Наприклад, учні вивчають:
У 5 класі – футбол (1-й рік вивчення), волейбол (1-й рік вивчення), легку атлетику (1-й рік вивчення), плавання (1-й рік вивчення) та лижну підготовку (1-й рік вивчення);
У 6 класі – футбол (2-й рік вивчення), волейбол (2-й рік вивчення), легку атлетику (2-й рік вивчення), плавання (2-й рік вивчення) та бадмінтон (1-й рік вивчення);
У 7 класі – футбол (3-й рік вивчення), легку атлетику (3-й рік вивчення), плавання (3-й рік вивчення) та бадмінтон (2-й рік вивчення);
У 8 класі – футбол (4-й рік вивчення), настільний теніс (1-й рік вивчення), гімнастику (1-й рік вивчення) та баскетбол (1-й рік вивчення);
У 9 класі – футбол (5-й рік вивчення), настільний теніс (2-й рік вивчення), гімнастику (2-й рік вивчення) та баскетбол (2-й рік вивчення);
За потреби у 6 – 11 класах у межах одного варіативного модуля можна освоїти навчальний матеріал, передбачений на два роки вивчення.
У разі засвоєння двох варіативних модулів протягом одного навчального року та у випадку, коли вивчення модуля розпочинається не з 5-го класу, вчитель повинен скоригувати змістовне наповнення варіативного модуля та нормативи оцінювання.

Організація навчального процесу з фізичної культури
Основною формою організації навчально – виховного процесу з фізичної культури в загальноосвітньому навчальному закладі є урок:
Головними вимогами до сучасного уроку фізичної культури є:
-          забезпечення оптимізації навчально – виховного процесу із застосуванням елементів інноваційних методів навчання та здійснення між предметних зв’язків;
-          забезпечення освітньої, виховної, оздоровчої, розвивальної спрямованості навчального процесу;
-          формування в учнів умінь і навичок самостійно займатися фізичними вправами;
-          забезпечення диференційованого підходу до  організації навчального процесу з урахуванням стану здоров’я, рівня фізичного розвитку, рухової підготовленості та статі учнів, урахування мотивів та інтересів учнів до заняття фізичними вправами;
-          використання вчителем різноманітних організаційних форм, засобів, методів і прийомів навчання;
-          досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів протягом кожного року з урахуванням стану здоров’я.
За результатами медичного огляду учні тимчасово поділяються на медичні групи для занять фізичною культурою.
Учні, які за станом здоров’я не віднесені до основної медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури, але виконують коригувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані.
Домашні завдання для самостійного виконання фізичних вправ учні отримують на уроках фізичної культури. Вони мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час, досягнення рекреаційно – оздоровчого ефекту. У разі відставання в розвитку фізичних якостей учитель (а в 8 – 11 класах разом з учнем) складає індивідуальну програму фізкультурно – оздоровчих занять, де вказується завдання занять, фізичні вправи, послідовність їх виконання, кількість повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю, відмітки про виконання завдання. Самостійні заняття за індивідуальною програмою надають учневі додаткові бонуси при оцінювання навчальних досягнень.
При складанні розкладу навчальних занять не рекомендується здвоювати уроки фізичної культури або проводити їх два дні поспіль. Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на відкритому повітрі.

Оцінювання навчальних досягнень
Оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури може здійснюватися за такими видами діяльності:
1. Засвоєння техніки виконання фізичної вправи.
2. Виконання навчального нормативу (з урахування динаміки особистого результату).
3. Виконання навчальних завдань під час проведення уроку.
4. Засвоєння теоретико – методичних знань.
При цьому оцінка за виконання нормативу не є домінуючою під час здійснення тематичного, семестрового чи річного оцінювання.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні нормативи, які розроблено для кожного року вивчення. Контрольні навчальні нормативи є орієнтовними. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно – тематичного планування.


При складанні навчального нормативу за його показником визначають рівень досягнень    (початковий, середній, достатній, високий), а потім за технічними показниками виконання рухової дії та теоретичними знаннями виставляють оцінку в балах. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів із фізичної культури затверджені наказом МОН України № 371 від 05.05.2008 р.
Оцінюючи навчальні нормативи з фізичної підготовленості, потрібно дотримуватись таких вимог:
1. Навчальні нормативи складають учні основної медичної групи, які на момент прийняття
    нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.
2. Кожній залікові вправі передує спеціальна фізична підготовка (не менш ніж на двох
    заняттях).
3. Перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після – відновлювальні
    вправи.
4. Учні мають можливість перескласти норматив на визначеному вчителем занятті.
5. Учитель зобов’язаний забезпечити безумовне дотримання правил і виконання вимог
    щодо безпеки під час складання нормативів.
При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у спортивних змаганнях усіх рівнів. На основі зазначених показників учителі можуть застосовувати різноманітні системи нарахування «бонусних» балів. Наприклад, якщо учень (учениця) викона(в/ла) залікову вправу на певний рівень, але при цьому його (її) особистий результат виконання цієї вправи поліпшився порівняно з попереднім показником, учитель може виставити оцінку на 1 – 2 бали вищу за ту, яка передбачається навчальними нормативами.
У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до навантажень на уроках фізичної культури складання навчальних нормативів не здійснюється, а заняття мають рекреаційно – оздоровчий характер з помірними навантаженнями.
























5 клас

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретико – методичні знання

 Загальна характеристика здорового способу життя. Правила гігієни та санітарії під час занять фізичною культурою. Види порушень постави та їх профілактика. Фізичне виховання у стародавній Греції. Поняття фізичного розвитку та фізичної підготовленості. Основи самоконтролю під час занять фізичними вправами. Правила безпеки на уроках і під час позакласних фізкультурних занять
Учень, учениця:
наводить приклади особливостей фізичного виховання у Стародавній Греції;
пояснює правила гігієни та санітарії під час занять фізичною культурою;
характеризує здоровий спосіб життя, види порушень постави, поняття фізичного розвитку та фізичної підготовленості;   
дотримується правил гігієни та санітарії, техніки безпеки на уроках і під час позакласних фізкультурних занять;   
володіє методами самоконтролю за дотриманням правильного положення тіла; основними прийомами самоконтролю за об’єктивними показниками (ЧСС) під час занять фізичними вправами;   

Загальна фізична підготовка

Стройові прийоми; шикування та перешикування; ходьба, біг; стрибки; загально розвивальні вправи (вправи на місці та в русі, без предмета, з предметами – м’ячами, гімнастичними палицями, скакалками, у парах); вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
вправи для розвитку швидкості:повторний біг по відрізках 10 – 30 м; прискорення до 10 м із різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом;
вправи для розвитку спритності: різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотом на 90 – 180°; метання малого м’яча в ціль; акробатичні вправи; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м; рухливі ігри.
виконує організувальні вправи, ходьбу, біг, стрибки, загально розвивальні вправи, вправи для формування правильної постави та запобігання плоскостопості, танцювальні вправи, вправи для розвитку швидкості та спритності.  


6 клас
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретико – методичні знання
Шкідливі звички та їх вплив на здоров’я людини.                                               Особливості фізичного розвитку і функціонального стану організму в підлітковому періоді.
Олімпійські ігри у Стародавній Греції. Засоби розвитку витривалості та методи контролю.
Правила поведінки під час занять плаванням у басейнах та водоймищах.
Учень, учениця:
наводить приклади впливу шкідливих звичок на здоров’я людини;
пояснює значення дотримання правил поведінки під час плавання у басейнах та водоймищах;
характеризує Олімпійські ігри у Стародавній Греції; особливості фізичного розвитку і функціонального стану організму в підлітковому віці; засоби і методи контролю витривалості;
дотримується  правил безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять;
володіє методами самоконтролю фізичного стану під час занять вправами, спрямованими на розвиток витривалості;

Загальна фізична підготовка
Стройові прийоми; шикування та перешикування; ходьба, біг; стрибки; загально розвивальні вправи (вправи на місці та в русі, без предмета, з предметами – м’ячами, гімнастичними палицями, скакалками, у парах); вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
вправи для розвитку швидкості:повторний біг по відрізках 10 – 30 м; прискорення до 10 м із різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом;
вправи для розвитку спритності: багаторазові стрибки з поворотами на 90°, 180° 360°; метання малого м’яча в ціль; акробатичні вправи; вправи на підвищеній опорі; подолання смуги перешкод; біг з різних вихідних положень; «човниковий» біг 4×9 м; рухливі ігри;
вправи для розвитку витривалості: рівномірний біг 200 – 400 метрових відрізків по черзі з прискореною ходьбою 30 – 50 м; стрибки через скакалку; рухливі ігри.
виконує організувальні вправи, ходьбу, біг, стрибки, загальнорозвивальні вправи, вправи для формування правильної постави та запобігання плоскостопості, танцювальні вправи, вправи для розвитку швидкості, спритності, витривалості.  

7 клас
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретико-методичні знання
Раціональний руховий режим школяра (добовий, тижневий та протягом року).
Форми занять рекреаційної, фізкультурно-озродовчої та спортивної спрямованості.
Відродження Олімпійських ігор сучасності.
Засоби розвитку сили, гнучкості та методи контролю.
Ознаки перевтоми та засоби їх попередження.
Учень, учениця:
пояснює значення раціонального рухового режиму для здоров’я людини;
називає форми занять рекреаційної, фізкультурно-оздоровчої та спортивної спрямованості;
характеризує відродження Олімпійських ігор сучасності, засоби та методи розвитку сили, гнучкості, ознаки перевтоми;
володіє методами контролю за розвитком сили, гнучкості; засобами самоконтролю за адекватністю фізичних навантажень за суб’єктивними відчуттями;
дотримується  правил техніки безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять;
Загальна фізична підготовка
Стройові прийоми; шикування та перешикування; ходьба, біг; стрибки; загально розвивальні вправи (вправи на місці та в русі, в парах, без предмета, з предметами – м’ячами, гімнастичними палицями, скакалками, набивними м’ячами – 1 кг, у парах); вправи для формування постави;
вправи для розвитку швидкості:повторний біг по відрізках 10 – 30 м; прискорення до 15 м із різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом;
вправи для розвитку спритності: різновиди стрибків із завданнями зі зміною напрямку; стрибки з поворотами, через різноманітні предмети; метання малого м’яча в ціль; акробатичні вправи; вправи на рівновагу; подолання смуги перешкод; «човниковий» біг 4×9 м; рухливі ігри;
вправи для розвитку витривалості: рівномірний біг до 1000 м; перемінний біг 200 – 400 метрових відрізків зі швидкістю 2 – 3,5 м/с і 30 – 50 м прискореного бігу зі швидкістю 4 – 4,5 м/с; стрибки через скакалку; рухливі та спортивні ігри.
вправи для розвитку сили: згинання та розгинання рук в упору лежачи; підтягування у висі та у висі лежачи на перекладині; присідання на одній та двох ногах; згинання та розгинання рук  в упорі стоячи біля стіни під кутом 45 – 50°; кидання і ловіння набивного м’яча в парах;
вправи для розвитку гнучкості:вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; відведення ніг та рук за допомогою партнера; вправи на розтягування.
виконує організувальні вправи, ходьбу, біг, стрибки, загальнорозвивальні вправи, вправи для формування правильної постави та запобігання плоскостопості, танцювальні вправи, вправи для розвитку швидкості, спритності, витривалості, сили та гнучкості.  

8 клас
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретико-методичні знання
Правила загартування холодними та теплими процедурами.
Значення занять фізичною культурою та спортом для підтримання розумової працездатності.
Основні цінності олімпізму.
Визначні спортивні досягнення олімпійців.
Засоби розвитку швидкісно-силових якостей та методи контролю.
Допомога при обмороженнях та опіках.
Учень, учениця:
наводить приклади визначних спортивних досягнень олімпійців
називає ознаки обмороження, опіків та профілактичні заходи їх попередження;
пояснює значення занять фізичною культурою та спортом для підтримання розумової працездатності, правила загартування холодними та тепловими процедурами;
характеризує цінності олімпізму, засоби та методи розвитку швидкісно-силових якостей;
дотримується правил техніки безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять;
володіє методами контролю за розвитком швидкісно-силових якостей;

Загальна фізична підготовка
Ходьба, біг; стрибки; загальнорозвивальні вправи (вправи в русі, в парах, у трійках, без предмета, з предметами –  набивними м’ячами, гімнастичними лавами, джгутами); вправи для формування постави;
вправи для розвитку швидкості:повторний біг по відрізках 10 – 30 м; прискорення до 20 м з різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом; естафети, рухливі ігри;
вправи для розвитку спритності: різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотами, через різноманітні предмети; метання м’яча в ціль; акробатичні вправи; вправи на підвищеній опорі; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м; естафети, що складаються із комбінованих вправ;  рухливі та спортивні ігри;
вправи для розвитку витривалості: рівномірний біг до 1500 м; подолання дистанції до 2000 м у перемінному темпі, стрибки через скакалку; рухливі та спортивні ігри.
вправи для розвитку сили: згинання та розгинання рук в упору лежачи; підтягування у висі та у висі лежачи на перекладині; присідання на одній та двох ногах; пересування в упорі на руках; вправи з гантелями, гумовими джгутами;
вправи для розвитку гнучкості:вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; відведення ніг та рук за допомогою партнера; вправи на розтягування; вправи з гімнастичною палицею або скакалкою, складеною вчетверо;
вправи для розвитку швидкісно-силових якостей: стрибки на одній та двох ногах у довжину та висоту; перестрибування через перешкоди, відштовхуючись однією та двома ногами; кидки і ловіння набивного м’яча (1 кг) в парах; кидки набивного м’яча (1 кг) різними способами.
виконує організувальні вправи, ходьбу, біг, стрибки, загальнорозвивальні вправи, вправи для формування правильної постави та запобігання плоскостопості, вправи для розвитку швидкості, спритності, витривалості, сили, гнучкості та швидкісно-силових якостей.  

9 клас
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Теоретико-методичні знання
Основи раціонального харчування .
Олімпійська Україна.
Правила самостійних занять та методика складання індивідуальних програм занять фізичними вправами, складання індивідуальних програм.
Перша допомога при травмах (удар, вивих, перелом, розтягнення).
Учень, учениця:
пояснює основи раціонального харчування; правила першої допомоги під час травм;
називає досягнення українських олімпійців на міжнародній арені, значення НОКУ для розвитку спорту;
характеризує правила самостійних занять фізичними вправами;   
дотримується правил техніки безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять;
володіє методикою складання індивідуальних програм занять фізичними вправами; 
Загальна фізична підготовка
Ходьба, біг; стрибки; загальнорозвивальні вправи (вправи в русі, в парах, у трійках, у групах, із предметами –  набивними м’ячами, гімнастичними лавами, джгутами); вправи для формування та корекції постави;
вправи для розвитку швидкості:повторний біг по відрізках 30 – 60 м; прискорення до 30 м з різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом; естафети, рухливі ігри;
вправи для розвитку спритності: різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотами, через різноманітні предмети; метання м’яча в ціль; акробатичні вправи; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м; рухливі та спортивні ігри;
вправи для розвитку витривалості: рівномірний біг до 1500 м; біг 300 – 400 м з інтервалом по 1-2-3 рази; біг у перемінному темпі до 1700 м; стрибки через скакалку; рухливі та спортивні ігри.
вправи для розвитку сили: згинання та розгинання рук в упору лежачи; підтягування у висі та у висі лежачи на перекладині; присідання на одній та двох ногах; пересування в упорі на руках; вправи з гантелями, гумовими джгутами;
вправи для розвитку гнучкості:вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; відведення ніг та рук за допомогою партнера; вправи на розтягування; вправи з гімнастичною палицею або скакалкою, складеною вчетверо;
вправи для розвитку швидкісно-силових якостей: стрибки з місця в довжину та висоту; серійні стрибки з поштовхом однієї та двох ніг; вистрибування з присіду; стрибки  «в глибину» з наступним вистрибуванням угору; кидки і ловіння набивного м’яча (1 кг) в парах.
виконує організувальні вправи, ходьбу, біг, стрибки, загальнорозвивальні вправи, вправи для формування правильної постави та запобігання плоскостопості, вправи для розвитку швидкості, спритності, витривалості, сили, гнучкості та швидкісно-силових якостей.  



10 клас
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Теоретичні відомості
Особливості фізичного розвитку і функціонального стану організму в старшому шкільному віці.
Характеристика фізичної підготовленості.
Методики їх визначення.
Фізичне навантаження та відпочинок як фактори впливу на фізичний розвиток.
Вміння, навички та фізичні якості які необхідні для успішної самореалізації у майбутній професії (відповідно до обраного профілю чи омріяної професії).
Паралімпійський рух на сучасному етапі.
Учень, учениця:
характеризує особливості фізичного розвитку і функціонального стану організму у старшому шкільному віці; параолімпійський рух на сучасному етапі; обсяг, інтенсивність навантаження, тривалість та характер відпочинку під час виконання фізичних вправ; вміння, навички та фізичні якості, які необхідні для успішної самореалізації у майбутній професії; 
називає поняття, рівні та методики визначення рівнів фізичної підготовленості;
володіє методиками визначення рівнів фізичної підготовленості;
складає та виконує комплекси фізичних вправ, виконання яких забезпечує успішну самореалізацію у майбутній професії;    
Загальна фізична підготовка
Ходьба, біг; стрибки; загальнорозвивальні вправи (вправи в русі, в парах, у трійках, у групах, із предметами –  набивними м’ячами, гімнастичними лавами, джгутами); вправи для формування та корекції постави;
вправи для розвитку швидкості:повторний біг по відрізках 30 – 100 м; прискорення до 30 м з різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом; естафети, рухливі ігри;
вправи для розвитку спритності: різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотами, через різноманітні предмети; метання м’яча в ціль; акробатичні вправи; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м; вправи на координацію рухів, рухливі та спортивні ігри;
вправи для розвитку витривалості: рівномірний біг до 1500 м; біг 300 – 400 м з інтервалом по 1-2-3 рази; біг у перемінному темпі до 1700 м; повільний біг до 12 хв (хлопці) і 9 хв (дівчата), біг під гору і навпаки, стрибки через скакалку; рухливі та спортивні ігри.
вправи для розвитку сили: згинання та розгинання рук в упору лежачи; підтягування у висі та у висі лежачи на перекладині; присідання на одній та двох ногах; присідання на одній нозі з наступним підскоком угору; вправи з гантелями, з подоланням ваги партнера; вправи на силових тренажерах;
вправи для розвитку гнучкості:вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; відведення ніг та рук за допомогою партнера; вправи на розтягування; вправи з гімнастичною палицею або скакалкою, складеною вчетверо; елементи ритмічної гімнастики, хареографії, аеробіки;
вправи для розвитку швидкісно-силових якостей: біг з максимальною швидкістю після підстрибування, після бігу на місці, після різкої зміни напрямку бігу; стрибки з місця в довжину та висоту; серійні стрибки з поштовхом однієї та двох ніг; вистрибування з присіду; стрибки «у глибину» з наступним вистрибуванням угору;  кидки і ловіння набивного м’яча
(1 кг в парах).
виконує організувальні вправи, ходьбу, біг, стрибки, загальнорозвивальні вправи, вправи для формування та корекції постави та запобігання плоскостопості, вправи для розвитку швидкості, спритності, витривалості, сили, гнучкості та швидкісно-силових якостей.  



11 клас

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості

 Фізична культура в сім’ї. Вплив занять фізичними вправами на гармонійний розвиток майбутньої матері.
Основи методик розвитку сили, витривалості, гнучкості, швидкісно-силових якостей, спритності.
Вправи професійно-відновлювальної спрямованості.
Олімпійська філософія та здоровий спосіб життя.
Учень, учениця:
характеризує фізичну культуру в сім’ї; олімпійську філософію та здоровий спосіб життя; вміння, навички та фізичні якості, які необхідні для успішної самореалізації у майбутній професії;
володіє основами методик розвитку сили, витривалості, гнучкості, швидкісно-силових якостей, спритності;
пояснює вплив фізичного навантаження та відпочинку на фізичний розвиток, вплив занять фізичними вправами на гармонійний розвиток майбутньої матері;

розробляє програми з розвитку витривалості, сили, гнучкості, швидкісно-силових якостей, спритності (за вибором та за допомогою вчителя); індивідуальні програми фізкультурно-оздоровчих тренувань відповідно до рівня фізичної підготовленості;
складає та виконує комплекси професійно-відновлювальної спрямованості для різних напрямів професійної діяльності людини; 
Загальна фізична підготовка
Ходьба, біг; стрибки; загальнорозвивальні вправи (вправи в русі, в парах, у трійках, у групах, із предметами –  набивними м’ячами, гімнастичними лавами, джгутами); вправи для формування та корекції постави;
вправи для розвитку швидкості:повторний біг по відрізках 30 – 100 м; прискорення до 40 м з різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом; естафети, рухливі ігри;
вправи для розвитку спритності: різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотами, через різноманітні предмети; метання м’яча в ціль; акробатичні вправи; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м; вправи на координацію рухів; рухливі та спортивні ігри;
вправи для розвитку витривалості: рівномірний біг до 1500 м; біг 300 – 400 м з інтервалом по 1-2-3 рази; біг у перемінному темпі до 1700 м; повільний біг до 12 хв (хлопці) і 9 хв (дівчата), біг під гору і навпаки,  безперервний рівномірний біг; стрибки через скакалку; рухливі та спортивні ігри.
вправи для розвитку сили: згинання та розгинання рук в упору лежачи; підтягування у висі та у висі лежачи на перекладині; присідання на одній та двох ногах; присідання на одній нозі з наступним підскоком угору; вправи з гантелями, з подоланням ваги партнера; вправи на силових тренажерах;
вправи для розвитку гнучкості:вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; вправи на розтягування; вправи з гімнастичною палицею або скакалкою, складеною вчетверо; елементи ритмічної гімнастики, хареографії, аеробіки;

вправи для розвитку швидкісно-силових якостей: біг з максимальною швидкістю після підстрибування, після бігу на місці, після різкої зміни напрямку бігу; стрибки з місця в довжину та висоту; серійні стрибки з поштовхом однієї та двох ніг; вистрибування з присіду; стрибки «у глибину» з наступним вистрибуванням угору;  кидки і ловіння набивного м’яча
(1 кг в парах).
виконує організувальні вправи, ходьбу, біг, стрибки, загальнорозвивальні вправи, вправи для формування  та корекції постави та запобігання плоскостопості, вправи для розвитку швидкості, спритності, витривалості, сили, гнучкості та швидкісно-силових якостей.  










  

                                                   



Немає коментарів:

Дописати коментар