четвер, 28 січня 2016 р.

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 5–11 класи Варіативний модуль ФУТБОЛ



Автори:
Є. В. Столітенко — начальник Організаційного відділу Федерації футболу України, науковий
                                  співробітник Інституту проб-лем виховання Академії педагогічних наук
                                  України, кандидат педагогічних наук.
Д. В. Деменков — методист з фізичної культури Сумського обласного інституту
                                післядипломної педагогічної освіти.




НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–11 класи



Варіативний модуль

ФУТБОЛ



Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-6353 від 30.07.2009 р. – 5 – 9 класи;
№ 1/11- 8297 від 31.08.2010 р. – 10 – 11 класи)



ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Варіативний модуль «Футбол» є важливою складовою навчальної програми з фізичної культури для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Основний зміст модуля відповідає головним завданням програми, формуючи через навчання футболу стійкий інтерес школярів до занять фізичною культурою зокрема та здорового способу життя взагалі.
При цьому навчальний матеріал модуля адаптований до занять з учнями різної підготовленості, передбачає загальноосвітню, а не спортивну спрямованість і містить найпростіші елементи техніки та дій у нападі й захисті, теоретичні відомості, а також вправи з елементами футболу для розвитку фізичних якостей.
Окрім цього, навчальні нормативи, включені до змісту модуля, є орієнтовними, і оцінка за їх виконання не є домінуючою при здійсненні тематичного, семестрового чи річного оцінювання. Вона допомагає врахувати динаміку особистих результатів кожного учня.
Під час побудови навчального процесу варто використовувати різноманітні дидактичні методи, враховуючи вікові та статеві особливості учнів, матеріалу, що вивчається, а також наявні матеріальні можливості школи. При вивченні модуля «Футбол» з дівчатами необхідно враховувати особливості будови їхнього організму, фізіологічні процеси, які у них відбуваються, тому доцільно проводити вивчення матеріалу диференційовано, а ігри — окремо з дівчатами та хлопцями.
У процесі навчання футболу в 5–9 класах застосовуються такі групи методів:
— наочні (показ вправ, демонстрація вправ на схемі, макеті, екрані тощо);
— словесні (розповідь, пояснення, вказівка, зауваження, переконання, бесіда тощо);
— практичні (метод вправ та його варіанти — початкове вивчення прийомів у цілому або частинами), метод багаторазового повторення (перемінний, інтервальний, ігровий, змагальний тощо).
Під час вивчення елементів техніки та дій у нападі й захисті в учнів формуються певні рухові навички. Тому кожний прийом вивчають відповідно до стадій формування рухової навички. При цьому варто дотримуватися такої послідовності:
— ознайомлення з прийомом;
— вивчення прийому у спрощених умовах;
— вдосконалення прийому в умовах, близьких до ігрових;
— закріплення прийому в грі.
1 рік вивчення

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості
Історія розвитку футболу.
Правила гри у футбол.
Техніка безпеки на уроках футболу.
Учень, учениця:
характеризує  історію розвитку футболу;
дотримується  правил гри у футбол, техніки безпеки під час уроків футболу;

Спеціальна фізична підготовка
Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші); прискорення та ривки з м’ячем; стрибки з імітуванням удару головою; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу.
володіє  технікою виконання вправ;
виконує  вправи з елементами футболу для розвитку фізичних якостей;

Техніко-тактична підготовка
Пересування: поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами; поєднання прийомів пересування з володінням м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удар зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу; удари середньою та внутрішньою частинами підйому по м’ячу, що котиться; удари в русі;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою та внутрішньою стороною стопи;
ведення м’яча: ведення м’яча середньою, внутрішньою та зовнішньою частинами підйому;
відволікаючі дії (фінти): фінти в умовах виконання ігрових вправ;
відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду;
вкидання м’яча: вкидання м’яча вивченими способами на дальність;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: ловіння м’яча збоку; гра на виході; відбивання м’яча однією та двома руками; вибір правильної позиції у воротах під час виконання різних ударів;

індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника;
групові дії в нападі: взаємодія двох і більше гравців; взаємодія з партнерами під час організації атаки;
індивідуальні дії в захисті: вибір позиції стосовно суперника та протидія отриманню ним м’яча; «закривання»;
групові дії в захисті: правильний вибір позиції.

виконує  пересування: поєднання прийомів техніки пересування з технікою володіння м’ячем; удари по м’ячу ногою: удар зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу; удари середньою та внутрішньою частинами підйому по м’ячу, що котиться; удари в русі; удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою та внутрішньою стороною стопи в русі; зупинка внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; ведення м’яча: ведення м’яча середньою, внутрішньою та зовнішньою частинами підйому по прямій, по колу, «вісімкою», а також поміж стійок (фішок); ведення м’яча зі зміною напрямку і швидкості руху; вкидання м’яча: вкидання м’яча вивченими способами на дальність; жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
володіє  фінтами «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах виконання ігрових вправ;



застосовує ідбирання м’яча, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду; маневрування на полі; «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника; взаємодію двох і більше гравців; взаємодію з партнерами під час організації атаки; вибір позиції стосовно суперника та протидію отриманню ним м’яча; «закривання».


2 рік вивчення


Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості
Витоки українського футболу.
Видатні футболісти України.
Дитячо-юнацький та професіональний футбол в Україні.
Учень, учениця:
характеризує  історію українського футболу, дитячо-юнацький та професіональний футбол в Україні;
володіє  знаннями про видатних футболістів України;
дотримується  правил гри у футбол, техніки безпеки під час уроків футболу;

Спеціальна фізична підготовка
Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші); прискорення та ривки з м’ячем; стрибки з імітуванням удару головою; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу.
володіє  технікою виконання вправ;
дотримується  спрощених правил спортивних ігор з елементами футболу;
виконує  стрибки з імітуванням удару головою, рухливі та спортивні ігри з елементами футболу;

Техніко-тактична підготовка

Пересування: поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари зовнішньою частиною підйому; удар внутрішньою стороною стопи; удари в русі; удари на точність;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба;

зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі;
ведення м’яча: вивчені способи ведення м’яча;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
 відволікаючі дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою», «випадом» і «перенесенням ноги через м’яч»; фінт «ударом ногою» з прибиранням м’яча під себе;
відбирання м’яча: вивчені прийоми, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду; відбирання м’яча під час двобою із суперником;
елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння; вибір місця у штрафному майданчику під час ловіння м’яча на виході;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; вміння раціонально використовувати вивчені технічні прийоми;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки;
індивідуальні дії в захисті: вибір моменту і способу дії для перехоплення м’яча;
групові дії в захисті: вибір позиції; уміння взаємодіяти в обороні при рівному співвідношенні сил із суперником.

виконує:
пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем; удари по м’ячу ногою: удари зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу і м’ячу, що котиться; удар внутрішньою стороною стопи по м’ячу, що летить; удари в русі; удари на точність;

удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність;
зупинки м’яча: зупинки внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; ведення м’яча: вивчені способи ведення м’яча, збільшуючи швидкість руху;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця й після розбігу на дальність; жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
застосовує  фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах виконання ігрових вправ; фінти «відходом», «випадом» і «перенесенням ноги через м’яч»; фінт «ударом ногою» з прибиранням м’яча під себе; фінти «зупинкою» під час ведення з наступанням і без наступання на м’яч підошвою; відбирання м’яча під час двобою із суперником ударом і зупинкою ногою в широкому випаді; елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння;
здійснює  маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; взаємодію з партнерами під час організації атаки з використанням різних передач: на хід, у ноги, коротких, середніх, довгих, поздовжніх, поперечних, діагональних, понизу, поверху; «закривання»; взаємодію в обороні при рівному співвідношенні сил із суперником;
визначає  місце у штрафному майданчику під час ловіння м’яча на виході (для воротарів).


3 рік вивчення

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості
Історія українського футболу.
Медичний контроль і самоконтроль юного футболіста.
Профілактика травматизму під час занять футболом.
Учень, учениця:
пояснює  значення медичного контролю і самоконтролю для здоров’я юного футболіста;
наводить  приклади профілактики травматизму під час занять футболом;
характеризує  історію українського футболу;
дотримується  правил гри у футбол, техніки безпеки під час уроків футболу;

Спеціальна фізична підготовка
Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші);  прискорення та ривки з м’ячем;  стрибки з імітуванням удару головою; діставання підвішеного м’яча головою; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу.
володіє  технікою виконання вправ;
виконує  стрибки з імітуванням удару головою, рухливі та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу;

Техніко-тактична підготовка
Пересування: поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари середньою частиною підйому; удари різними способами; удари на точність і дальність;
удари  головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба;
зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи; зупинки м’яча підошвою, стегном та грудьми (для хлопців); зупинка внутрішньою частиною підйому;
ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча; відволікаючі дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ;.
відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів, атакуючи суперника в умовах виконання ігрових вправ;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з місця і після розбігу;
елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння та відбивання м’яча; розіграш удару від своїх воріт; введення м’яча у гру партнеру, який відкривається;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; раціональне використання вивчених технічних  прийомів;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки;
індивідуальні дії у захисті: вдосконалення «закривання»; уміння протидіяти передачі, веденню та удару по воротах;
групові дії в захисті: вибір позиції; взаємодії в обороні при рівному співвідношенні сил і за чисельної переваги суперника.
виконує  пересування: пересування у поєднанні з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари середньою частиною підйому по м’ячу, що котиться, підстрибує, летить; удари різними способами; удари на точність і дальність; удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність;
зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; зупинки м’яча підошвою, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинка з поворотом до 180о внутрішньою частиною підйому м’яча, що опускається; ведення м’яча: ведення м’яча вивченими способами, збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення;
 відволікаючі дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ; фінт «відходом» з перенесенням ноги через м’яч; фінти «ударом» ногою з пропусканням м’яча партнеру; фінти «зупинкою» після передачі м’яча партнером з пропусканням м’яча;
відбирання м’яча: відбирання м’яча вивченими прийомами, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду в умовах ігрових вправ;
жонглювання м’ячем:  жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу;
елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння та відбивання м’яча у грі на виході;
застосовує  маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; вивчені технічні прийоми (раціонально); взаємодію з партнерами під час організації атаки; взаємодію на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника; «закривання»; протидію передачам, веденню та удару по воротах; розіграш удару від своїх воріт, уведення м’яча у гру партнеру, що відкривається, після ловіння (для воротарів);
визначає  раціональну позицію в обороні при рівному співвідношенні сил і за чисельної переваги суперника.


4 рік вивчення


Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості
Українські та зарубіжні футбольні клуби.
Спортивний режим і харчування юного футболіста.
Основні поняття арбітражу.
Учень, учениця:
володіє  знаннями  спортивного режиму і харчуванням юного футболіста; знаннями про українські та зарубіжні футбольні клуби;
характеризує  основні поняття арбітражу;
дотримується  правил гри у футбол, техніки безпеки під час уроків футболу;



Спеціальна фізична підготовка
Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші);   зустрічні і колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, кидками та ловінням м’яча, стрибками й бігом у різних поєднаннях; прискорення та ривки з м’ячем; ривки до м’яча з наступним ударом по воротах;   стрибки з імітуванням удару головою та ногою; діставання підвішеного м’яча головою та ногою, у стрибку з місця і з розбігу; стрибки з місця і з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу.
володіє  технікою виконання вправ;
виконує  стрибки з місця і з розбігу з імітуванням удару головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті;  рухливі та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу;

Техніко-тактична підготовка
Пересування: поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари різними способами по м’ячу, що котиться й летить;
удари  головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинки внутрішньою та зовнішньою частинами підйому;
ведення м’яча: ведення м’яча вивченими способами;
відволікаючі дії (фінти): фінти в умовах ігрових вправ з активним двобоєм;
відбирання м’яча:  вдосконалення вивчених прийомів в умовах ігрових вправ та навчальних ігор;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;

елементи гри воротаря: вибивання м’яча; визначення моменту для виходу з воріт; керування грою партнерів по обороні;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; раціональне використання вивчених технічних прийомів;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки; суперника; гра в один дотик;
індивідуальні дії в захисті: уміння протидіяти передачі, веденню та удару по воротах;
групові дії в захисті: вибір позиції та страхування під час організації протидії атакувальним діям.

виконує  пересування:  різні поєднання способів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари різними способами по м’ячу, що котиться й летить у різних напрямках; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинки м’яча, що опускається, з поворотом до 180о внутрішньою та зовнішньою частинами підйому; ведення м’яча: ведення м’яча вивченими способами, збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення й  контролюючи м’яч;
відволікаючі дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ з активним двобоєм;

відбирання м’яча: відбирання м’яча вивченими прийомами, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду, в умовах ігрових вправ та навчальних ігор; вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу на дальність і точність;
жонглювання м’ячем:  жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: вибивання м’яча ногою з землі та з рук на дальність і точність;
застосовує  маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; взаємодію з партнерами під час організації атаки; правильну взаємодію на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника; гру в один дотик; протидію передачі, веденню та удару по воротах; «закривання»; «перехоплення»; керування грою партнерів по обороні (для воротарів);
визначає  раціональні шляхи  використання вивчених технічних прийомів у даній ігровій ситуації; правильну позицію та страхування під час організації протидії атакувальним діям; момент для виходу з воріт (для воротарів).


5 рік вивчення


Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості
Основні засади арбітражу.
Профілактика травматизму на уроках футболу.
Міжнародні футбольні організації.
Учень, учениця:
характеризує  міжнародні футбольні організації;
володіє  основними жестами арбітрів;
називає  основні засоби профілактики травматизму на уроках футболу;
дотримується  правил гри у футбол, техніки безпеки під час уроків футболу;






Спеціальна фізична підготовка
Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші);   зустрічні й колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, кидками та ловінням м’яча, стрибками й бігом у різних поєднаннях; прискорення та ривки з м’ячем; ривки до м’яча з наступним ударом по воротах;   стрибки з імітуванням удару головою та ногою; діставання підвішеного м’яча головою та ногою, у стрибку з місця і з розбігу; стрибки з місця і з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті; спортивні ігри гандбол, баскетбол, волейбол, хокей з м’ячем за спрощеними правилами з елементами футболу.
володіє  технікою виконання вправ;
виконує  стрибки з місця і з розбігу з імітуванням удару головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті;  рухливі та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу;

Техніко-тактична підготовка
Пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари правою та лівою ногами різними способами по м’ячу, що котиться й летить; удари на точність і дальність;
удари  головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі;
ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча;
відволікаючі дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою»;
відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;

елементи гри воротаря: ловіння, відбивання, переведення та вибивання м’яча; вибір правильної  позиції під час кутового, штрафного та вільного ударів; організація атаки під час уведення м’яча в гру;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; уміння вибрати та раціонально використовувати вивчені технічні прийоми;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки; вдосконалення ігрових та стандартних ситуацій;
індивідуальні дії в захисті: вдосконалення «закривання», «перехоплення» та відбору м’яча;
групові дії в захисті:  взаємодія в обороні під час виконання суперником стандартних комбінацій; організація і побудова «стінки».
виконує  пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари правою та лівою ногами різними способами по м’ячу, що котиться й летить у різних напрямках, по різних траєкторіях, з різними швидкостями; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинка м’яча в русі, виводячи м’яч на зручну позицію для подальших дій;
ведення м’яча: ведення м’яча, вивченими способами збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення, контролюючи м’яч та відпускаючи його від себе на 8–10 м; відволікаючі дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ з активним двобоєм та навчальних ігор;
відбирання м’яча: прийоми, вивчені раніше, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду, в умовах ігрових вправ та навчальних ігор;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу на дальність і точність;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння та в падінні; вибивання м’яча ногою із землі та з рук на дальність і точність;
здійснює  маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; вибір з кількох можливих рішень даної ігрової ситуації найправильнішого та раціональне використання вивчених технічних прийомів: різні способи ударів по м’ячу, зупинок, ведення залежно від напрямку, траєкторії та швидкості руху м’яча;  взаємодію з партнерами під час організації атаки та на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника;  «закривання», «перехоплення» та відбір м’яча; чисельну перевагу в обороні; взаємодію в обороні під час виконання суперником стандартних комбінацій; організацію і побудову «стінки»; вибір правильної позиції під час кутового, штрафного та вільного ударів поблизу своїх воріт (для воротарів); організацію атаки під час уведення м’яча в гру (для воротарів).


6 рік вивчення

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості
Розвиток футболу в Україні та за кордоном. Фізична підготовка юного футболіста, методика тренування витривалості в спеціальній підготовці футболіста. Особливості підготовки дівчат у футболі. Правила гри та поняття арбітражу.



Учень, учениця:
характеризує  розвиток футболу в Україні та за кордоном, фізичну підготовку юного футболіста, особливості підготовки дівчат у футболі, основні правила гри та основні засади арбітражу;
Вправи з елементами футболу
для розвитку фізичних якостей
Зустрічні та колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, кидками та ловінням м’яча, стрибками та бігом у різних поєднаннях; прискорення та ривки з м’ячем; ривки до м’яча з наступним ударом по воротах; стрибки з імітуванням удару ногою та головою; діставання підвішеного м’яча головою та ногою у стрибку з місця й з розбігу; стрибки з місця й з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті; спортивні ігри: гандбол, баскетбол, волейбол, хокей з м’ячем за спрощеними правилами з елементами футболу; удари по футбольному та набивному м’ячах на дальність; кидки набивного м’яча ногою на дальність за рахунок енергійного маху  ногою вперед; боротьба за м’яч за допомогою поштовхів; біг з максимальною швидкістю після імітування удару ногою чи головою у стрибку, після подолання перешкод
(бар’єр, рів тощо); біг боком і спиною вперед наввипередки; швидкий перехід від бігу спиною вперед на звичайний та ін.; прискорення та ривки з м’ячем на 30 – 60 м; елементи техніки з наступним ривком і ударом у ціль.
володіє  технікою виконання вправ;
виконує  стрибки з місця і з розбігу з імітуванням удару головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті;  рухливі та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу; удари по футбольному та набивному м’ячах на дальність; кидки набивного м’яча ногою на дальність за рахунок енергійного маху ногою вперед; біг із максимальною швидкістю після імітування удару ногою чи головою у стрибку, після подолання перешкод (бар’єр, рів тощо); біг боком і спиною вперед наввипередки; швидкий перехід від бігу спиною вперед на звичайний та ін.; прискорення та ривки з м’ячем на 30 – 60 м; елементи техніки з наступним ривком і ударом у ціль;

Елементи техніки та дій у нападі й захисті
Пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: вдосконалення точності ударів, уміння розраховувати силу удару.
удари  головою по м’ячу головою: вдосконалення техніки ударів лобом.
зупинки м’яча: вдосконалення зупинок м’яча різними способами.
ведення м’яча: вдосконалення ведення м’яча різними способами.
відволікаючі дії (фінти): вдосконалення фінтів з урахуванням розвитку в учнів рухових якостей.
відбирання м’яча:відбирання в підкаті.
вкидання м’яча: вдосконалення точності й дальності вкидання м’яча.
Жонглювання м’ячем.
елементи гри воротаря: вдосконалення техніки ловіння та відбивання, кидків руками та відбивання м’яча ногами, уміння визначати напрямок можливого удару, гри на виходах, швидкої організації атаки, керування грою партнерів по обороні.
індивідуальні дії в нападі: вдосконалення здатностей та умінь діяти у нападі.
групові дії в нападі: вдосконалення швидкості організації атак.
Командні дії в нападі: організація швидкого та поступового нападу.
індивідуальні дії в захисті: вдосконалення здатностей та умінь діяти у захисті.
групові дії в захисті:  підсилення захисту; вдосконалення узгодженості дій в обороні.
Командні дії в захисті:  організація оборони проти швидкого та поступового нападу.

виконує  пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: вдосконалення ударів на точність (у ціль, у ворота, партнеру, що рухається);
удари головою по м’ячу головою: удари лобом, виконуючи їх з активним опором, звертаючи при цьому увагу на високий стрибок;
зупинки м’яча: зупинки м’яча різними способами з найменшою витратою часу, на високій швидкості руху;
ведення м’яча: ведення м’яча різними способами на високій швидкості, змінюючи напрямок і ритм руху, застосовуючи відволікаючі дії (фінти);

відволікаючі дії (фінти): вдосконалення фінтів з урахуванням розвитку власних рухових якостей, враховуючи ігрове місце у складі команди;
відбирання м’яча: відбирання м’яча у підкаті; визначення задуму суперника, що володіє м’ячем;
вкидання м’яча: вкидання м’яча на точність і дальність, змінюючи відстань до цілі;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, (правою, лівою), стегном (правим, лівим), головою;
елементи гри воротаря: ловіння та відбивання різних м’ячів, знаходячись у воротах і на виході з воріт; кидки руками та вибивання м’яча ногами на точність і дальність;
здійснює  організацію швидкого та поступового нападу; підсилення захисту за рахунок збільшення кількості гравців, що обороняються; узгоджені дії в обороні;організацію оборони проти швидкого та поступового нападу; визначення напрямку можливого удару; гру на виходах, швидку організацію атаки, керування грою партнерів по обороні (для воротарів);



7 рік вивчення

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретичні відомості
Розвиток футболу в Україні та за кордоном. Технічна підготовка юного футболіста. Особливості підготовки дівчат у футболі. Правила гри та основні поняття арбітражу.
Учень, учениця:
характеризує  розвиток футболу в Україні та за кордоном, технічну підготовку юного футболіста, особливості підготовки дівчат у футболі, основні правила гри та основні засади арбітражу;
виконує  елементи арбітражу під час навчальних ігор;
Вправи з елементами футболу
для розвитку фізичних якостей
Зустрічні та колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, кидками та ловінням м’яча, стрибками та бігом у різних поєднаннях; прискорення та ривки з м’ячем; ривки до м’яча з наступним ударом по воротах; стрибки з імітуванням удару ногою та головою;
діставання підвішеного м’яча головою та ногою у стрибку з місця й з розбігу; стрибки з місця й з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті; спортивні ігри: гандбол, баскетбол, волейбол, хокей з м’ячем за спрощеними правилами з елементами футболу; удари по футбольному та набивному м’ячах на дальність; кидки набивного м’яча ногою на дальність за рахунок енергійного маху  ногою вперед; боротьба за м’яч за допомогою поштовхів; біг з максимальною швидкістю після імітування удару ногою чи головою у стрибку, після подолання перешкод
(бар’єр, рів тощо); біг боком і спиною вперед наввипередки; швидкий перехід від бігу спиною вперед на звичайний та ін.; прискорення та ривки з м’ячем на 30 – 60 м; елементи техніки з наступним ривком і ударом у ціль; гра у міні – футбол.
володіє  технікою виконання вправ;
виконує  стрибки з місця і з розбігу з імітуванням удару головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті;  рухливі та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу; удари по футбольному та набивному м’ячах на дальність; кидки набивного м’яча ногою на дальність за рахунок енергійного маху ногою вперед;
біг із максимальною швидкістю після імітування удару ногою чи головою у стрибку, після подолання перешкод (бар’єр, рів тощо); біг боком і спиною вперед наввипередки; швидкий перехід від бігу спиною вперед на звичайний та ін.; прискорення та ривки з м’ячем на 30 – 60 м; елементи техніки з наступним ривком і ударом у ціль;

Елементи техніки та дій у нападі й захисті
Пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: вдосконалення точності ударів, уміння розраховувати силу удару.
удари  головою по м’ячу головою: вдосконалення техніки ударів лобом.
зупинки м’яча: вдосконалення зупинок м’яча різними способами.
ведення м’яча: вдосконалення ведення м’яча різними способами.
відволікаючі дії (фінти): вдосконалення фінтів з урахуванням ігрового амплуа
відбирання м’яча:відбирання в підкаті.
вкидання м’яча: вдосконалення точності й дальності вкидання м’яча.
Жонглювання м’ячем.
елементи гри воротаря: вдосконалення техніки ловіння та відбивання, кидків руками та відбивання м’яча ногами, уміння визначати напрямок можливого удару, гри на виходах, швидкої організації атаки, керування грою партнерів по обороні.
індивідуальні дії в нападі: вдосконалення здатностей та умінь діяти у нападі.
групові дії в нападі: вдосконалення швидкості організації атак.
Командні дії в нападі: організація швидкого та поступового нападу.
індивідуальні дії в захисті: вдосконалення здатностей та умінь діяти у захисті.
групові дії в захисті:  підсилення захисту; вдосконалення узгодженості дій в обороні.
Командні дії в захисті:  організація оборони проти швидкого та поступового нападу.
виконує  пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: вдосконалення ударів на точність (у ціль, у ворота, партнеру, що рухається); удари по м’ячу з різною траєкторією польоту;
удари головою по м’ячу головою: удари лобом у стрибку з активним опором;
зупинки м’яча: зупинки м’яча різними способами (з найменшою витратою часу, на високій швидкості руху приводячи м’яч у зручне положення для подальших дій);
ведення м’яча: ведення м’яча різними способами на високій швидкості, змінюючи напрямок і ритм руху, застосовуючи відволікаючі дії (фінти), контролюючи м’яч і спостерігаючи за ігровою обстановкою;
відволікаючі дії (фінти):  фінти, враховуючи ігрове місце у складі команди, в умовах ігрових вправ і навчальних ігор;
відбирання м’яча: відбирання м’яча у підкаті; (визначення моменту для здійснення відбирання м’яча);
вкидання м’яча: вкидання м’яча партнеру для прийому його ногою й тулубом; вкидання м’яча на точність і дальність;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: ловіння та відбивання різних м’ячів, перебуваючи у воротах і на виході з воріт; кидання руками та вибивання м’яча ногами на точність і дальність;
застосовує  несподіване та своєчасне «відкривання», доцільне ведення й обведення, раціональні передачі, ефективні удари; дії без м’яча і з м’ячем в атаці в різних ігрових місцях; створення чисельної переваги в атаці за рахунок підключення півзахисників та захисників; своєчасне «закривання», ефективну протидію веденню, обведенню, передачі, удару;
здійснює  поздовжні, діагональні, середні та довгі передачі; організацію швидкого та поступового нападу; взаємодії з партнерами при різній кількості нападників у лініях та між лініями;


 Орієнтовні навчальні нормативи


Рік вивчення

Навчальні нормативи

Рівні компетентності
низький
середній
достатній
високий
1 рік вивчення
6 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 7 м
хл.



1 або
жодного влучного удару
2
3
4–6
дівч.
жодного влучного удару
1
2
3–6
6 передач м’яча з місця на точність партнеру одним із вивчених способів з відстані 7 м
хл.


1 або
жодної
правильно виконаної передачі
2
3
4–6
дівч.
жодної
правильно виконаної передачі
1
2
3–6
2 рік вивчення

5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 7 м
хл.
1 або
жодного влучного удару
2
3
4–5
дівч.
жодного влучного удару

1
2
3–5

4 передачі м’яча з місця на точність партнеру одним із вивчених способів з відстані 7 м
хл.
1 або
жодної
правильно виконаної передачі
2
3
4–5
дівч.
жодної
правильно виконаної передачі
1
2
3–5

3 рік вивче
ння


5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 11 м

хл.

1 або
жодного влучно
го удару

2

3

4–6
дівч.
жодного влучно
го удару
1
2
3–6
4 спроби ведення м’яча одним із вивчених способів на швидкості
хл.
1 або
жодної
правильно вико
наної
спроби
2
3
4–5


дівч.
жодної
правильно вико
наної спроби
1
2
3–5
4 рік  
вивче
ння
5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні
хл.
1 або
жодного влучно
го удару
2
3
4–5
або задану половину футбольних воріт з відстані 11 м
дівч.
жодного влучно
го удару
1
2
3–5
5 спроб обведення стійок (фішок)
хл.
1 або
жодної
правильно вико
наної
спроби
2
3
4–5
дівч.
жодної
правильно вико
наної спроби
1
2
3–5
5 рік вивче
ння

5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 16,5 м (з-за меж штрафного майданчика)



хл.
1 або
жодного влучно
го удару
2
3
4–5
дівч.
жодного влучно
го удару
1
2
3–5

5 ударів на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 11 м після ведення м’яча
хл.
1 або
жодного влучно
го удару
2
3
4–5
дівч.
жодного влучно
го удару

1
2
3–5
5 ударів по м’ячу серединою лоба на точність у руки партнерові
хл.
1 або
жодного правильно викона
ного удару
2
3
4–5
дівч.
жодного правильно викона
ного удару
1
2
3–5

Для воротарів:
5 ударів по м’ячу ногою з рук на дальність і точність з розбігу не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика, в умовному коридорі шириною 10 м
хл.
1 або жодного правильно викона
ного удару
2
3
4–5
дівч.
жодного правильно викона
ного удару
1
2
3–5
Для воротарів: 5 кидків м’яча на дальність і точність одним із вивчених способів з розбігу не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика, в умовному коридорі шириною 3 м
хл.
1 або жодного правильно викона
ного кидку
2
3
4–5


дівч.


жодного правильно викона
ного кидку


1


2


3–5

6 рік вивче
ння

6 ударів  на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 16,5 м (з-за меж штрафного майданчика) після ведення м’яча



хл.
1 або
жодного влучно
го удару
2
3
4–6
дівч.
жодного влучно
го удару
1
2
3–6

6 зупинок м’яча, що опускається, одним із вивчених способів
хл.
1 або
жодної правильно викона ної зупинки
2
3
4–6
дівч.
жодної правильно викона ної зупинки

1
2
3–6

Для воротарів:
6 спроб ловіння м’яча одним із вивчених способів після накидування м’яча партнером
хл.
1 або жодної правильно викона
ної спроби
2
3
4–6
дівч.
жодної правильно викона
ної спроби
1
2
3–6



7 рік вивче
ння

5 ударів  на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 16,5 м (з-за меж штрафного майданчика) після ведення м’яча


хл.
1 або
жодного влучно
го удару
2
3
4–5
дівч.
жодного влучно
го удару
1
2
3–5

5 зупинок м’яча, що опускається, одним із вивчених способів
хл.
1 або
жодної правильно виконаної зупинки
2
3
4–5
дівч.
жодної правильно виконаної зупинки

1
2
3–5

Для воротарів:
5 спроб ловіння м’яча одним із вивчених способів після накидування м’яча партнером
хл.
1 або жодної правильно викона
ної спроби
2
3
4–5
дівч.
жодної правильно викона
ної спроби
1
2
3–5




Обладнання, необхідне для вивчення модуля «Футбол»
(кількість обладнання розраховано на навчальний заклад,
який має один комплект класів)

п/п
Обладнання
Кількість
1
М’ячі футбольні
40 шт.
2
Фішки
20 шт.
3
Жилетки футбольні
2 20
4
Ворота футбольні (замість них можна використовувати фішки)
2 шт.
5
Сітки для футбольних воріт
2 шт.
6
Насос для надування м’ячів
1 шт.
7
Голки ніпельні
5 шт.
8
Рулетка
1 шт.
9
Секундомір
1 шт.
10
Свисток
1 шт.
11
Комп’ютер
1 шт.
12
Проектор
1 шт.
13
Екран
1 шт.
14
Макет футбольного поля
1 шт.

Немає коментарів:

Дописати коментар