Автори:
В.В. Білецька
– доцент кафедри здоров’я, фітнесу та рекреації
Національного університету
фізичного виховання
та спорту України, кандидат наук з фізичного виховання та
спорту.
НАВЧАЛЬНА
ПРОГРАМА
З
ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для
загальноосвітніх навчальних закладів
5–9
класи
(1
– 5 роки вивчення)
Варіативний
модуль
АЕРОБІКА
Рекомендовано
Міністерством освіти і науки України
(лист
МОН України № 1/11-733 від 11.02.2010 р.)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль
«Аеробіка» складається зі змісту навчального матеріалу для учнів 5 – 9 класів,
державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів та орієнтовних
навчальних нормативів з аеробіки.
Розділ «Зміст навчального матеріалу» містить теоретичні
відомості, технічну підготовку, загальну та спеціальну фізичну підготовку
учнів.
Упродовж першого, другого та третього
років навчання учні вивчають базові кроки танцювальної аеробіки, вчаться
виконувати їх одночасно з різноманітними рухами руками, поєднують базові кроки
у комплексі вправ та виконують їх при переміщенні в різних напрямках залу.
Протягом четвертого та п’ятого років навчання учні вивчають вправи силової
спрямованості у різних вихідних положеннях, вчаться виконувати вправи з різною
інтенсивністю, опановують інтервальний тренінг та основи стретчингу.
Розділ «Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів» зорієнтований на якісне засвоєння знань,
умінь та навичок поданого матеріалу.
Після вивчення модуля у кожному
навчальному році учні складають навчальні нормативи з аеробіки для контролю
якості засвоєного матеріалу: самостійно виконують у темпі музичного супроводу
танцювальну комбінацію, комплекс вправ силової спрямованості та комплекс вправ
на розтягування і розслаблення.
Аеробіка – це система оздоровчих занять,
що базується на використанні танцювальних та гімнастичних вправ в аеробному
режимі за участю великих груп м’язів. Заняття спрямовані на розвиток аеробної
витривалості, координаційних, силових здібностей та гнучкості. Вправи
виконуються групою учнів під музичний супровід, що забезпечує позитивний
емоційний настрій занять і сприяє підвищенню мотивації до занять фізичними
вправами.
1
рік вивчення
Зміст навчального
матеріалу
|
Державні вимоги до
рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||
Теоретичні відомості
|
||||||||
Роль і місце аеробіки в системі фітнесу.
Історія виникнення та розвитку оздоровчої аеробіки. Назви базових кроків в
аеробіці. Техніка безпеки під час занять аеробікою. Заходи щодо попередження
травм на заняттях аеробікою.
|
Учень, учениця:
називає роль і місце аеробіки в системі фітнесу, базові
кроки аеробіки;
характеризує історію виникнення та розвитку оздоровчої
аеробіки;
дотримується правил
безпеки з метою попередження травм на заняттях аеробікою;
|
|||||||
Технічна та загальна фізична
підготовка
|
||||||||
Освоєння основних рухів та базових кроків,
що використовуються на заняттях аеробікою. Навчання техніки виконання базових
кроків:
MARCHING / WALKING (ходьба на місці/ходьба в різних напрямках);
SIDE TO SIDE (відкритий крок,
перекат);
STEP TOUCH (приставний крок);
DOUBLE STEP TOUCH (2 приставних кроки);
V-STEP (крок уперед у стійку «ноги нарізно»);
TOE TAP (нога в сторону на носок);
KNEE UP (коліно піднімається вгору);
LEG KURL (зігнути ногу назад);
HEEL TOUCH (Вільна нога виставляється вперед на п’ятку);
LUNGE (випад);
Виконання
базових кроків у поєднання з рухами рук. Поєднання базових кроків аеробіки з
різноманітними рухами руками у комплексі вправ.
|
характеризує основні рухи базові кроки, що використовуються на
заняттях аеробікою;
виконує базові кроки:
MARCHING / WALKING (ходьба на місці/ходьба в різних напрямках);
SIDE TO SIDE (відкритий крок,
перекат);
STEP TOUCH (приставний крок);
DOUBLE STEP TOUCH (2 приставних кроки);
V-STEP (крок уперед у стійку «ноги нарізно»);
TOE TAP (нога в сторону на носок);
KNEE UP (коліно піднімається вгору);
LEG KURL (зігнути ногу назад);
HEEL TOUCH (Вільна нога виставляється вперед на п’ятку);
LUNGE (випад);
володіє поєднання базових кроків аеробіки з
різноманітними рухами руками у комплексі вправ.
|
|||||||
2 рік вивчення
|
||||||||
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||
Теоретичні відомості
|
||||||||
Історія
розвитку аеробіки в Україні. Поняття про здоровий спосіб життя. Вплив
фізичних вправ на організм. Термінологія, що використовується на заняттях
аеробікою. Назви базових кроків в аеробіці. Невербальні команди. Правила
безпеки життєдіяльності на заняттях аеробікою. Заборонені вправи в аеробіці.
|
характеризує історію
розвитку аеробіки в Україні;
розкриває поняття про
здоровий спосіб життя;
обргунтовує
вплив фізичних вправ на організм;
дотримується правил
безпеки життєдіяльності на заняттях аеробікою і знає заборонені вправи в
аеробіці;
володіє
термінологією, базовими кроками, невербальними командами, що використовуються
на заняттях аеробікою;
|
|||||||
Технічна та загальна фізична
підготовка
|
||||||||
Повторення
базових кроків, що вивчалися на 1-му році занять. Освоєння основних рухів та
базових кроків, що використовуються на заняттях аеробікою. Навчання техніки
виконання базових кроків:
GRAPE WINE (схресний крок);
PILOT TURN (мамбо в повороті);
JOGGING (біг);
KICK (мах ногою);
MAMBO (танцювальний крок мамбо);
JUMPING JACK (стрибок «ноги нарізно» - «ноги разом»);
BASIC STEP (базовий крок уперед);
CROSS (крок навхрест);
LOW KICK (мах ногою з ударом гомілкою);
SLIDE (ковзання);
CHASSE (галоп);
CHA-CHA-CHA (частина головного танцювального кроку
«ча-ча-ча»);
TWIST JUMP (стрибки на двох ногах з поворотом стегном);
SKIP (підскік).
Поєднання роботи руками і ногами при виконанні
базових кроків аеробіки. Поєднання базових кроків аеробіки з різноманітними
рухами руками у комплексі вправ.
|
знає
та виконує базові
кроки:
GRAPE WINE (схресний крок);
PILOT TURN (мамбо в повороті);
JOGGING (біг);
KICK (мах ногою);
MAMBO (танцювальний крок мамбо);
JOGGING JACK (стрибок «ноги нарізно» - «ноги разом»);
BASIC STEP (базовий крок уперед);
CROSS (крок навхрест);
LOW KICK (мах ногою з ударом гомілкою);
SLIDE (ковзання);
CHASSE (галоп);
CHA-CHA-CHA (частина головного танцювального кроку
«ча-ча-ча»);
TWIST JUMP (стрибки на двох ногах з поворотом стегном);
SKIP (підскік);
володіє навичками поєднання роботи руками і ногами при
виконанні базових кроків аеробіки;
застосовує навички поєднання базових кроків аеробіки з
різноманітними рухами руками у комплексі вправ.
|
|||||||
3 рік вивчення
|
||||||||
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||
Теоретичні відомості
|
||||||||
Зміст
фізкультурно-оздоровчих занять. Характеристика різних видів аеробіки.
Матеріально-технічне забезпечення занять. Аеробіка з використанням
спеціального обладнання (степ-аеробіка, тераробіка, фітбол-гімнастика та
фітбол-аеробіка, тамп-аеробіка).
Причини
травматизму під час занять аеробікою.
|
розкриває
зміст фізкультурно-оздоровчих занять;
називає
різновиди аеробіки;
володіє
знаннями про матеріально-технічне забезпечення занять (обладнання для
проведення занять степ-аеробікою, тераробікою, фітбол-аеробікою та
фітбол-гімнастикою, тамп-аеробікою);
застосовує
заходи щодо попередження травматизму під час занять аеробікою;
|
|||||||
Технічна та спеціальна фізична
підготовка
|
||||||||
Повторення базових кроків, що вивчались на 1-му та
2-му році навчання. Вивчення невербальних команд. Вивчення вправ ходьби та
бігу в поєднання з рухами руками. Освоєння стрибкових вправ на двох ногах, зі
зміною положень ніг. Поєднання стрибків на місці з переміщенням та роботою
руками. Виконання базових кроків аеробіки з переміщенням вперед-назад,
вправо-вліво, по діагоналі. Виконання базових кроків аеробіки з переміщенням
по колу. Виконання вправ з хареографії.
|
знає
та вміє використовувати базові
кроки 1-го та 2-го років навчання, невербальні команди («повторити ще 4, 3,
2, 1 рази»; «стоп»; «спочатку»; «марширувати»; «руки сюди»; «вперед-назад»;
«праворуч/ліворуч»; «добре»; «поворот»; «лоу-імпакт»; «хай-імпакт»; «тільки дивитись»;);
володіє вправами ходьби та бігу в поєднанні з рухами
руками, стрибковими вправами на двох ногах, зі зміною положення ніг;
виконує базові кроки аеробіки з переміщенням
уперед-назад, вправо-вліво, по діагоналі; базові кроки аеробіки з переміщенням
по колу;
застосовує поєднання стрибків на місці з переміщенням та
роботою руками; вправи з хареографії.
|
|||||||
4 рік вивчення
|
||||||||
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||
Теоретичні відомості
|
||||||||
Принципи
побудови занять з аеробіки. Характеристика аеробних та силових вправ.
Регулюючий ефект аеробних та силових вправ. Термінові та віддалені ефекти
аеробного та силового тренування. Профілактика травматизму, правила надання
першої допомоги при травмах.
|
характеризує
аеробні та силові вправи4
обґрунтовує
регулюючий ефект аеробних та силових вправ, термінові та віддалені ефекти
аеробного та силового тренування;
дотримується
правил безпеки з метою профілактики травматизму на заняттях;
володіє
навичками надання першої допомоги при травмах;
застосовує
принципи побудови занять з аеробіки;
|
|||||||
Технічна та спеціальна фізична
підготовка
|
||||||||
Повторення
вправ ходьби та бігу, стрибкових вправ, вправ з хареографії, базових кроків з
переміщенням, що вивчалися на 3-му році навчання. Виконання вправ у вихідному
положенні (далі – в – п.) – сидячи і лежачи:
-
вправи для ступні (почергове
згинання і розгинання, колові рухи);
-
вправи для ніг у положення лежачи
та в упорі на колінах (згинання-розгинання, піднімання-опускання, махи);
-
вправи для м’язів черевного пресу
в положенні лежачи на спині (піднімання тулуба та ніг);
-
вправи для м’язів спини у
положенні лежачи на животі та в упорі на колінах (піднімання рук, ніг,
тулуба).
Виконання вправ на
розтягування:
-
у напівприсяді для задньої та
передньої поверхні стегна;
-
у положенні лежачи для задньої,
передньої та внутрішньої поверхні стегна;
-
у напівприсіді та в упорі на
колінах для м’язів спини;
-
стоячи для м’язів грудей та
плечового пояса.
|
знає
вправи
ходьби та бігу, стрибкові вправи, вправи з хареографії, базові кроки з
переміщенням, що вивчалися на 3-му році навчання
виконує вправи у вихідному положенні
(далі – в-п.) – сидячи і лежачи:
-
вправи для ступні (почергове
згинання і розгинання, колові рухи);
-
вправи для ніг у положення лежачи
та в упорі на колінах (згинання-розгинання, піднімання-опускання, махи);
-
вправи для м’язів черевного пресу
в положенні лежачи на спині (піднімання тулуба та ніг);
-
вправи для м’язів спини у
положенні лежачи на животі та в упорі на колінах (піднімання рук, ніг,
тулуба).
здійснює виконання вправ на розтягування:
-
у напівприсяді для задньої та
передньої поверхні стегна;
-
у положенні лежачи для задньої,
передньої та внутрішньої поверхні стегна;
-
у напівприсіді та в упорі на
колінах для м’язів спини;
-
стоячи для м’язів грудей та плечового
пояса.
|
|||||||
5 рік вивчення
|
||||||||
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||
Теоретичні відомості
|
||||||||
Рекомендації щодо контролю маси тіла.
Правила гідратації під час занять аеробікою. Правила харчування при заняттях
аеробними вправами. Контроль та самоконтроль на заняттях аеробікою за
суб’єктивними, об’єктивними та візуальними показниками. Спеціальна фізична
підготовка. Профілактика травматизму під час занять аеробікою. Дзеркальний
показ вправ та методика проведення самостійних занять з аеробіки.
|
характеризує
правила гідратації під час занять аеробікою; правила харчування при заняттях
аеробними вправами; особливості дзеркального показу вправ аеробіки,
спеціальну фізичну підготовку;
надає
рекомендації щодо контролю маси тіла;
дотримується правил безпеки з метою профілактики травматизму під час занять
аеробікою;
володіє методикою проведення самостійних занять з аеробіки;
застосовує навички контролю та самоконтролю на заняттях аеробікою за
суб’єктивними, об’єктивними та візуальними показниками;
|
|||||||
Спеціальна фізична підготовка
|
||||||||
Спеціальна фізична підготовка в аеробіці.
1.
Танцювальна аеробіка:
High impact (хай-імпакт) –
високоударна аеробіка. Навантаження високої інтенсивності;
Low impact (лоу-імпакт) –
низькоударне аеробне тренування. Навантаження низької інтенсивності.
2. Інтервальне тренування:
TWB (total body workout) – інтервальне
тренування з чергування аеробної роботи високої інтенсивності та силових
вправ. Навантаження силової інтенсивності.
CALLANETICS (калланетика) –
система вправ, що викликає активність глибоко розташованих груп м’язів;
UPPER BODY
– силові вправи, спрямовані на тренування м’язів верхньої частини тулуба.
Навантаження середньої інтенсивності.
SCULPT – тренування всіх
великих груп м’язів. Навантаження середньої і високої інтенсивності;
ABT (Abdominal, Bams, Thighs) – силове тренування
для м’язів черевного преса, сідниць та стегон.
Навантаження
високої інтенсивності.
3.
Розтягування:
STRETCHING (стретчинг) – вправи
для розвитку гнучкості та розслаблення всіх груп м’язів.
Виконання
основних кроків – дзеркальна робота. Поєднання кроків ногами та невербального
к’юінгу руками.
|
виконує вправи танцювальної аеробіки в різному темпі:
(високо ударна та низько ударна аеробіка); силові вправи при інтервальному
тренуванні, спрямованому на розвиток різних груп м’язів (TWB, CALLANETICS, UPPER BODY, SCULPT, ABT);
застосовує вправи на розтягування різних груп м’язів;
володіє основними кроками аеробіки та виконує їх у
дзеркальному показі;
здійснює поєднання кроків ногами та невербального к’юінгу руками;
самоконтроль за суб’єктивними та об’єктивними показниками;
дотримується правил техніки безпеки під час занять аеробікою.
|
|||||||
НАВЧАЛЬНІ НОРМАТИВИ З
АЕРОБІКИ
1-й рік вивчення
Самостійне виконання в
темпі музики танцювальної зв’язки:
Рахунок
|
Рух ногами
|
Рух руками
|
Напрям руху
|
1 – 16
|
MARCHING
|
на пояс
|
на місці
|
1 – 8
|
STEP TOUCH
|
в сторони
|
в сторони
|
1 – 8
|
SIDE TO SIDE
|
за голову
|
в сторони
|
1 – 16
|
DOUBLE STEP TOUCH
|
по одній в сторону руху
|
в сторони
|
1 – 16
|
V-STEP
|
по одній уперед
|
уперед
|
1 – 8
|
TOE TAP
|
на пояс
|
в сторони
|
1 – 16
|
KNEE UP
|
уперед
|
уперед
|
1 – 16
|
LEG KURL
|
вгору
|
в сторони
|
1 – 8
|
HEEL TOUCH
|
на пояс
|
уперед
|
1 – 8
|
LUNGE
|
уперед
|
назад
|
1 – 16
|
MARCHING
|
на пояс
|
на місці
|
Рівні
компетентності:
низький – помилки
у послідовності виконання вправ, нечіткість рухів під музику, помилки при
виконання базових кроків та
рухів руками;
середній – послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, помилки при
виконанні базових кроків та
рухів руками;
достатній – послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, дотримання
техніки виконання базових
кроків, нечіткі рухи;
високий – послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, дотримання техніки
виконання базових кроків,
правильні рухи руками, дотримання постави.
2-й рік вивчення
Самостійне виконання в
темпі музичного супроводу танцювальної зв’язки:
Рахунок
|
Рух ногами
|
Рух руками
|
Напрям руху
|
1 – 8
|
MARCHING
|
через сторони вгору-вниз
|
на місці
|
1 – 8
|
STEP TOUCH
|
по одній вгору
|
в сторони
|
1 – 8
|
SIDE TO SIDE
|
в сторону
|
в сторони
|
1 – 8
|
V-STEP
|
за спину
|
назад
|
1 – 8
|
TOE TAP
|
на пояс
|
в сторону
|
1 – 8
|
KNEE UP
|
вільно
|
уперед
|
1 – 8
|
LEG KURL
|
уперед
|
в сторону
|
1 – 8
|
GRAPE WINE
|
коло руками назовні
|
в сторону
|
1 – 8
|
PILOT TURN
|
вільно
|
на місці
|
1 – 8
|
JOGGING
|
вільно
|
на місці
|
1 – 8
|
KICK
|
по одній уперед
|
вперед
|
1 – 8
|
STEP TOUCH
|
зігнути руки в сторони
|
в сторони
|
1 – 8
|
DOUBLE STEP TOUCH
|
«батерфляй»
|
в сторони
|
1 – 8
|
MAMBO
|
вільно
|
уперед
|
1 – 8
|
JUMPING JACK
|
на пояс
|
на місці
|
1 – 8
|
BASIC STEP
|
зігнути руки вперед
|
уперед
|
1 – 8
|
CROSS
|
вільно
|
на місці
|
1 – 8
|
LOW KICK
|
по одній уперед
|
уперед
|
1 – 8
|
SLIDE
|
уперед
|
в сторони
|
1 – 8
|
CHASSE
|
коло руками в сторону руху
|
в сторони
|
1 – 8
|
CHA-CHA-CHA
|
вільно
|
в сторони
|
1 – 8
|
TWIST JUMP
|
зігнути у ліктях
|
на місці
|
1 – 8
|
SKIP
|
на пояс
|
на місці
|
1 – 8
|
MARCHING
|
через сторони вгору-вниз
|
на місці
|
Рівні
компетентності:
низький – помилки
у послідовності виконання вправ, нечіткість рухів під музику, помилки при
виконання базових кроків та
рухів руками;
середній – послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, помилки при
виконанні базових кроків та
рухів руками;
достатній – послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, дотримання
техніки виконання базових
кроків, нечіткі рухи;
високий – послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, дотримання техніки
виконання базових кроків,
правильні рухи руками, дотримання постави.
3-й рік вивчення
Самостійне виконання в
темпі музичного супроводу танцювальної зв’язки у різних напрямках руху:
Рахунок
|
Рух ногами
|
рух руками
|
напрям руху
|
1 – 8
|
MARCHING
|
через сторони вгору вниз
|
на місці
|
1 – 8
|
STEP TOUCH
|
на пояс
|
по діагоналі вперед
|
1 – 8
|
STEP TOUCH
|
на пояс
|
по діагоналі назад
|
1 – 8
|
SIDE TO SIDE
|
по одній в сторону
|
в сторони
|
1 – 8
|
STEP TOUCH
|
на пояс
|
по квадрату
|
1 – 8
|
V-STEP
|
за спину
|
назад
|
1 – 8
|
KNEE UP
|
вільно
|
вперед
|
1 – 8
|
LEG KURL
|
вперед
|
по квадрату
|
1 – 8
|
GRAPE WINE
|
коло руками назовні
|
по діагоналі вперед
|
1 – 8
|
JUMPING JACK
|
на пояс
|
на місці з поворотом на 360°
|
1 – 8
|
GRAPE WINE
|
коло руками назовні
|
по діагоналі назад
|
1 – 8
|
JUMPING JACK
|
на пояс
|
на місці з поворотом на 360°
|
1 – 8
|
JOGGING
|
вільно
|
уперед-назад
|
1 – 8
|
KICK
|
по одній уперед
|
уперед
|
1 – 8
|
STEP TOUCH
|
зігнути руки в сторони
|
в сторони
|
1 – 8
|
DOUBLE STEP TOUCH
|
«батерфляй»
|
в сторони
|
1 – 8
|
DOUBLE STEP TOUCH
|
«батерфляй»
|
по квадрату
|
1 – 2
|
CHASSE
|
вільно
|
вправо
|
1 – 2
|
MAMBO
|
вільно
|
уперед
|
1 – 2
|
CHASSE
|
вільно
|
вліво
|
1 – 2
|
MAMBO
|
вільно
|
уперед
|
1 – 8
|
JUMPING JACK
|
на пояс
|
просуваючись уперед
|
1 – 8
|
JUMPING JACK
|
на пояс
|
просуваючись назад
|
1 – 8
|
BASIC STEP
|
зігнути руки вперед
|
уперед
|
1 – 8
|
CROSS
|
вільно
|
на місці
|
1 – 8
|
LOW KICK
|
по одній уперед
|
уперед
|
1 – 8
|
SLIDE
|
уперед
|
в сторони
|
1 – 8
|
CHASSE
|
вільно
|
по квадрату
|
1 – 8
|
CHA-CHA-CHA
|
вільно
|
в сторони
|
1 – 8
|
MARCHING
|
через сторони вгору-вниз
|
на місці
|
Рівні
компетентності:
низький
– помилки у
послідовності виконання вправ, нечіткість рухів під музику, помилки при
виконання базових кроків та
рухів руками;
середній
– послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, помилки при
виконанні базових кроків та
рухів руками;
достатній
– послідовне
виконання вправ у темпі музичного супроводу без помилок, дотримання
техніки виконання базових
кроків, нечіткі рухи;
високий
– послідовне виконання
вправ у темпі музичного супроводу без помилок, дотримання техніки
виконання базових кроків,
правильні рухи руками, дотримання постави.
Немає коментарів:
Дописати коментар