Автор:
О. М. Лакіза — завідувач кафедри
фізичного виховання ВСП НУБ і ПУ «Ніжинський агротехнічний інститут», кандидат
педагогічних наук.
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–11 класи
Варіативний
модуль
БАСКЕТБОЛ
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-6353 від 30.07.2009 р. – 5 – 9 класи;
№ 1/11-8297 від 31.08.2010 р. – 10 – 11 класи)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль «Баскетбол» складається з змісту навчального матеріалу, державних вимог до
рівня загальноосвітньої підготовки учнів, орієнтовних навчальних нормативів та
переліку обладнання.
До розділу «Зміст
навчального матеріалу» внесені теоретичні відомості, техніко-тактична
підготовка.
Розділ «Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів» зорієнтований на якісне
засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
При навчанні
технічних прийомів з баскетболу необхідно на кожному уроці використовувати
вправи загальної та спеціальної фізичної підготовки, а також дотримуватися
методики послідовності навчання атакуючих і захисних прийомів техніки гри.
Широко використовувати підвідні вправи. Під час навчання необхідно
застосовувати вправи ігрового характеру.
Після вивчення модуля
у кожному навчальному році учні складають випробування (навчальні нормативи)
для контролю якості засвоєння технічних прийомів з баскетболу.
1 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія розвитку баскетболу.
Основні правила гри. Поняття про техніку гри. Гігієна
тіла, одягу, спортивної форми, режиму дня. Правила безпеки під час занять
баскетболом.
|
Учень, учениця:
х а р а к т е р и з у є
основні етапи
історії розвитку
баскетболу;
п о я с н ю є принципи гігієни
та санітарії баскетболіста;
в и з н а ч а є основні елементи техніки і правила гри;
д о т р и м у є т ь с я правил безпеки під час занять баскетболом;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні фізичні
вправи та рухливі ігри.
|
в
и к о н у є прискорення на 5, 10, 15 м з різних стартових
положень за зоровим і звуковим сигналами,
«човниковий» біг 4
5 м;
в о л о д і є серійними стрибками з діставанням високо підвішених предметів;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Стійки,
способи пересувань, зупинки, повороти на місці, ведення м’яча, подвійний
крок, передачі, кидки м’яча.
|
в и к о н у є
стійки баскетболіста та
різноманітні пересування в нападі й захисті; зупинки стрибком та двома кроками;
повороти на місці; подвійний крок,
кидки м’яча однією рукою від плеча, двома руками від грудей з
місця та в русі;
в о л о д і є ловінням і передачами м’яча двома руками від
грудей, однією рукою від плеча на місці та в русі; веденням м’яча на місці, у
русі, з обведенням предметів;
з а с т о с о в у
є технічні прийоми нападу і захисту у взаємодіях з
партнерами під час гри
|
2 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія
розвитку баскетболу в Україні.
Організація
самостійних занять з баскетболу. Раціональне харчування спортсменів.
Шкідливі звички та їх негативний вплив на досягнення у спорті.
|
Учень, учениця:
х а р а к т е р и з у є історію розвитку баскетболу в Україні;
п о я с н ю є методику організації самостійних занять
баскетболом;
о б ґ р у н т о в у є особливості харчування
баскетболіста;
н а в о д и т ь п р и к л а д и негативного впливу шкідливих звичок на
досягнення у спорті;
д о т р и м у є т ь с я правил безпеки під час занять баскетболом;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети.
|
в и к о н у є прискорення з місця на 5, 10, 15 м з різних вихідних
положень; «човниковий» біг 4
9 м; чергування прискорень, зупинок, поворотів, бігу зі
зміною напрямку за зоровим сигналом; вправи для розвитку сили м’язів тулуба,
плечового пояса та кистей рук, гнучкості;
з а с т о с о в у
є серійні стрибки поштовхом однієї та двох ніг
із діставанням високих предметів; вистрибування з присіду; естафети, рухливі
ігри;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Пересування; ловіння і передачі м’яча однією рукою
від плеча; ведення м’яча; кидки однією рукою зверху;
штрафний кидок, фінти.
|
в и к о н у є чергування вивчених
способів пересувань; кидки однією рукою зверху з місця (з відскоком від щита в кошик), двома руками від голови (дівчата) та в русі (з двох кроків);
техніку виконання
штрафного кидка; фінти; протидію нападаючому гравцю з м’ячем;
з а с т о с о в у є ловіння і передачі м’яча
однією рукою від плеча в парах, трійках; оптимальний вибір місця для
одержання передачі м’яча; технічні прийоми нападу й
захисту у взаємодії з партнерами під час гри;
з д і й с н ю є ведення м’яча (правою та
лівою рукою почергово) з наступною передачею в колонах, парах, трійках;
ведення з опором захисника.
|
3 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Українській
баскетбол на сучасному етапі; методика виховання витривалості; самоконтроль
на заняттях баскетболом.
|
Учень, учениця:
х
а р а к т е р и з у є стан українського баскетболу на
сучасному етапі;
н а з и в
а є провідні баскетбольні клуби країни, області,
міста; видатних баскетболістів України;
п о я с н ю є засоби фізичної підготовки баскетболіста; методику виховання витривалості;
н а в о д и т ь п р а в и л а самоконтролю під час занять спортом;
зовнішні ознаки втоми і перевтоми та засоби її запобігання;
д о т р и м у є т ь с я правил безпеки під час занять баскетболом;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети.
|
в и к о н у є прискорення з місця на 5, 10, 15, 20 м з різних стартових
положень; «човниковий» біг 4
9 м; серійні стрибки поштовхом двох і однієї ноги з
діставанням високих предметів;
вправи
з обтяженнями, набивними м’ячами; вправи для розвитку сили м’язів тулуба,
плечового пояса та кистей рук, гнучкості;
рухливі ігри та естафети з бігом і стрибками;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Чергування
різних способів пересувань, ведень, передач та кидків м’яча.
Гра в захисті: протидія атакуючим прийомам
суперника.
|
в и к о н у є різноманітні способи пересувань, бігу,
стрибків під час активної протидії
захисників;
чергування
різних прийомів ловіння, передач м’яча двома руками зверху та знизу; накривання
і відбивання м’яча; з а с т о с о в у
є чергування різних способів
ведення м’яча без зорового контролю; кидки
однією рукою з місця, в русі й у
стрибку; штрафний кидок; технічні прийоми нападу і
захисту у взаємодіях з партнерами під час гри.
|
4 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Спеціальна фізична підготовка баскетболіста.
Методика виховання швидкісно-силових якостей,
спритності.
Техніка безпеки.
|
Учень, учениця:
х
а р а к т е р и з у є спеціальну фізичну підготовку баскетболіста;
швидкісно-силові
якості, спритність; техніку безпеки.
д о т р и м у є т ь с я правил безпеки під час занять баскетболом;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети.
|
в и к о н у є прискорення з різних вихідних положень на 5,
10, 15, 20 м; «човниковий» біг 4
9 м;
серійні
стрибки поштовхом двох і однієї ноги з діставанням високих предметів; вправи
з обтяженнями, набивними м’ячами;
естафети; вправи для розвитку сили м’язів тулуба,
плечового пояса та кистей рук, гнучкості;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Різні способи пересувань, зупинок, ведень, передач,
кидків м’яча; протидії атакуючим діям суперників.
|
в и к о н у є поєднання різних способів пересування,
зупинок, стійок із технічними прийомами нападу
й захисту; асинхронне ведення м’яча без
зорового контролю; «перекладання» м’яча при опорі захисника; кидки
однією рукою зверху в стрибку, двома руками зверху (дівчата) з місця та у
русі, з опором захисника, штрафний кидок;
з а с т о с о в у є передачі м’яча у
стрибку; асинхронне ведення м’яча без зорового контролю; «перекладання» м’яча
при опорі захисника; технічні прийоми нападу й захисту у взаємодіях з
партнерами під час гри;
з д і й с н ю є накривання м’яча;
боротьбу за м’яч, що відскочив від щита.
|
5 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Методика виховання спритності.
Профілактика травматизму і надання першої долікарської
допомоги.
|
Учень, учениця:
х
а р а к т е р и з у є методику виховання спритності;
п о я с н ю є профілактику травматизму на заняттях баскетболом;
н а в о д и т ь п р и к л а д и першої долікарської допомоги;
д о т р и м у є т ь с я правил безпеки під час занять баскетболом.
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети.
|
в и к о н у є прискорення з місця на 5, 10, 15, 20 м з різних вихідних
положень; «човниковий» біг 4
9 м; вправи з обтяженнями,
набивними м’ячами; естафети; вправи для розвитку сили м’язів тулуба,
плечового пояса та кистей рук, гнучкості;
з а с т о с о в у є зупинки, повороти, біг зі зміною напрямку
за зоровим сигналом; серійні стрибки
поштовхом однієї та двох ніг із діставанням високих предметів; вистрибування
з присіду; стрибки «вглибину» з наступним вистрибуванням угору;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Різні
способи пересувань, ловіння і передач м’яча в умовах жорсткого опору
захисників.
|
в и к о н у є різні способи пересувань, зупинок у
поєднанні з технічними прийомами нападу й захисту у тактичних взаємодіях і при активному опорі суперників;
накривання
м’яча і блокування при боротьбі за м’яч, що відскочив від щита;
з
а с т о с о в у є асинхронне ведення
м’яча без зорового контролю; передачі м’яча різними способами при опорі
захисника кидки однією рукою зверху в стрибку
із середньої і далекої дистанцій в русі з опором захисника;
р а ц і о н а л ь н о в и к о р и
с- т о в у є
технічні
прийоми нападу й захисту у взаємодіях з партнерами під час гри.
|
6 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Організація техніко-тактичних дій
у процесі гри. Особливості проведення та суддівство змагань. Методика
організації самостійних занять.
|
Учень, учениця:
характеризує організацію варіантів техніко-тактичних дій у процесі
гри; особливості проведення та суддівство змагань; методику самостійних
занять;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні фізичні вправи на швидкість, витривалість,
спритність.
|
виконує прискорення на 5, 10, 15, 20 м з різних стартових
положень різними способами в змаганні з партнерами і з веденням м’яча;
«човниковий» біг 4
10 м; серійні стрибки з
діставанням високо підвішених предметів та зістрибуванням«у глибину»;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Стійки, пересування, зупинки, повороти у нападі
й захисті. Ведення, передачі, кидки м’яча в умовах захисних дій гравців.
Індивідуальні, групові й командні тактичні дії у нападі й захисті.
|
виконує чергування різних
стійок, пересувань, зупинок, поворотів у нападі й захисті; ловіння і передачу м’яча
однією і двома руками зверху на велику відстань; чергування різних способів
ловіння, передачі і ведення м’яча без зорового контролю в умовах опору
захисників;
застосовує
серійні кидки з різних точок середньої і далекої
відстані при активному опорі захисника, після виконання технічних прийомів нападу, фінтів і з
опором захисника; відбивання м’яча; накривання кидка й організацію боротьби
за м’яч, що відскочив від щита; добивання м’яча однією та двома руками в
стрибку при відскоку від щита; штрафний кидок і дії гравців при його
виконанні, вправи у штрафних кидках; вихід та протидії виходу на вільні місця
для взаємодії між гравцями; взаємодії та протидії заслонам;
бере участь в організації і протидіях варіантів позиційного нападу
і швидкого прориву.
|
7 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Організація техніко-тактичних дій
у процесі гри. Атлетична підготовка. Виховання стрибучості. Розтяжка
баскетболіста.
|
Учень, учениця:
характеризує організацію нападу і протидії найпростіших варіантів
позиційного нападу та швидкого прориву;
наводить приклади вправ атлетичної підготовки,
виховання стрибучості й гнучкості баскетболіста;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні фізичні
вправи на швидкість, витривалість, спритність.
|
виконує прискорення на 5, 10, 15, 20, 30 м з різних стартових
положень різними способами в змаганні з партнерами і з веденням м’яча;
«човниковий» біг 4
10 м; серійні стрибки з
діставанням високо підвішених предметів та зістрибуванням«у глибину»;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Чергування
різноманітних стійок, пересувань, зупинок, поворотів, ведень, передач, кидків
м’яча, поєднаних із виконанням індивідуальних, групових і командних тактичних
дій гравців у нападі й захисті.
|
виконує чергування різних
стійок, пересувань, зупинок, поворотів у нападі й захисті; чергування різних прийомів
ведень без зорового контролю, ловіння й передачу м’яча в умовах опору
захисників;
застосовує кидки м’яча вивченими
способами з різних дистанцій, після виконання технічних прийомів нападу,
після фінтів і з опором захисника; кидок однією рукою в стрибку зверху вниз з
розбігу; серійні кидки з різної відстані від кошика з опором захисника;
штрафний кидок;
виконує техніко-тактичні прийоми
захисту в умовах протидії гравцям нападаючої команди;
демонструє правильний вибір моменту й місця
для організації групових взаємодій гравців різних амплуа; активну участь в
організації нападу і захисту у варіантах позиційного нападу і швидкого
прориву.
|
Орієнтовні навчальні нормативи
1 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Рівень навчальних досягнень учнів
|
|||
початковий
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|
6 кидків м’яча (міні-баскетбольного або футбольного) у кошик однією рукою від плеча,
двома руками від грудей (дівчата), стоячи збоку на відстані 1,5 м від щита (кількість
влучень):
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
3
3
|
10 передач м’яча у стіну з відстані 3 м:
хлопці
дівчата
|
жодної правильно виконаної
передачі
|
2
1
|
3
2
|
5
4
|
2 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Рівень навчальних досягнень учнів
|
|||
початковий
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|
6
кидків однією рукою зверху, двома руками від голови (дівчата), стоячи
збоку на відстані 3 м
від щита:
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
3
3
|
10
передач м’яча (на місці) у парах на відстані 4 м одним із вивчених способів
виконання:
хлопці
дівчата
|
жодної правильно виконаної
передачі
|
3
1
|
5
2
|
8
5
|
3 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Рівень навчальних досягнень учнів
|
|||
початковий
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|
кидки
м’яча після ведення та подвійного кроку
(з
5-ти випробувань):
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
3
3
|
6 штрафних кидків:
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
3
3
|
4 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Рівень навчальних досягнень учнів
|
|||
початковий
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|
6
кидків однією рукою зверху на відстані 3 м від щита:
хлопці
кидки двома руками зверху на відстані 3 м від щита:
дівчата
|
жодного влучного кидка
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
3
3
|
6 штрафних кидків:
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
4
3
|
5 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Рівень навчальних досягнень учнів
|
|||
початковий
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|
6
кидків однією рукою зверху в стрибку на відстані 3 м:
хлопці
6 кидків двома руками зверху на відстані 3 м від щита:
дівчата
|
жодного влучного кидка
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
3
3
|
6 штрафних кидків:
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
|
1
1
|
2
2
|
5
4
|
6 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Рівень навчальних досягнень учнів
|
|||
початковий
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|
10 кидків
вивченим способом (2×5) із дистанції 4,5 м на рівній відстані між п’ятьма
точками (кількість влучень):
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
жодного влучного кидка
|
1
1
|
3
3
|
5
4
|
10
штрафних кидків на точність (кількість влучень):
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
жодного влучного кидка
|
2
1
|
3
2
|
5
4
|
7 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
|
Рівень навчальних досягнень учнів
|
|||
початковий
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|
10
кидків вивченим способом (2×5) із дистанції 4,5 м на рівній відстані між
п’ятьма точками (кількість влучень):
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
жодного влучного кидка
|
1
1
|
3
3
|
6
5
|
10 штрафних кидків на точність (кількість влучень):
хлопці
дівчата
|
жодного влучного кидка
жодного влучного кидка
|
2
1
|
3
2
|
6
5
|
Обладнання, необхідне для вивчення
модуля «Баскетбол»
№
п/п
|
Обладнання
|
Кількість
|
1
|
Спортивний зал із
розміткою для гри «Баскетбол»
|
|
2
|
Літній майданчик із
розміткою, зі стійками і щитами
|
|
3
|
Сітки для
баскетбольних кілець
|
4 шт.
|
4
|
Баскетбольні м’ячі
|
15 шт.
|
5
|
Міні-баскетбольні або
волейбольні м’ячі
|
15 шт.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар