В.Г. Гусєв – завідувач кабінету фізичної культури та основ
здоров’я
Вінницького
обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–11 класи
Варіативний
модуль
ГАНДБОЛ
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-6353 від 30.07.2009 р. – 5 – 9 класи;
№ 1/11=8297 від 31.08.2010 р. – 10 – 11 класи)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Матеріал варіативного
модуля «Гандбол» програми з фізичної культури для учнів 5–9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів, спрямований на вдосконалення фізичних,
морально-вольових, психологічних якостей, вирішення виховних, освітніх та
оздоровчих завдань уроку фізичної культури. При складанні модуля були враховані
вікові, анатомо-фізіологічні та статеві особливості учнів; визначені
пріоритетні завдання щодо рівня загальноосвітньої підготовки, безперервності та
наступності вивчення.
Основна мета модуля —
формування фізичного, духовного та соціального здоров’я школярів; розвиток
основних фізичних якостей; навчання техніки рухових дій; підвищення рівня фізичної
підготовленості учнів; опанування гандболом як базовим модулем.
Вивчення гандболу має
сприяти формуванню стійкого інтересу до предмета фізична культура в цілому та
ігри у гандбол зокрема, розвитку відповідних ігрових здібностей, умінь та
навичок, орієнтацію учнів на до
профільне вивчення (8–9 класи) та обрання,
в подальшому, спортивного профілю навчання в 10–11 класах.
1 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія
розвитку українського гандболу.
Загальна
характеристика та основні поняття гри
у гандбол. (Розмітка ігрового майданчика, розміщення
гравців, основні правила гри.)
Правила
техніки безпеки на ігровому майданчику.
|
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку українського гандболу; дає загальну характеристику гри «Гандбол»;
називає розміри
майданчика, назви ліній, склад команди;
дотримується
правил техніки безпеки та правил гри;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Стійка гандболіста. Розміщення гравців
на ігровому майданчику.
Пересування, зупинка двома кроками.
Ведення м’яча кроком правою та лівою
руками, обведення стійок, ловлення м’яча
обома руками.
Кидок м’яча
зігнутою рукою зверху.
Кидки в ціль
правою та лівою рукою.
Передача
м’яча однією та двома руками з місця.
Навчальна гра «Міні-гандбол».
|
характеризує основні
стійки гандболіста, розміщення гравців на майданчику;
виконує пересування, зупинку двома кроками;
ведення м’яча правою та лівою рукою;
кидок в обрану ціль;
володіє передачею
м’яча однією та двома руками на місці;
бере участь у грі «Міні-гандбол».
|
2 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Місце українського гандболу на сучасному етапі розвитку європейського спорту.
Амплуа гравців нападу та захисту.
Значення штрафного та вільного кидка.
Порушення правил гри.
Покарання
гравців.
Попередження спортивного травматизму. Правила безпечної поведінки на ігровому
майданчику.
|
Учень, учениця:
розкриває місце українського гандболу на
сучасному етапі розвитку європейського спорту; правила призначення штрафного
та вільного кидка;
обґрунтовує склад команди
та призначення гравців;
дотримується
правил техніки безпеки на ігровому майданчику та правил гри;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Способи пересування гравців по
майданчику в нападі та захисті.
Пересування гравців без м’яча.
Ловлення м’яча двома руками знизу, на рівні грудей, зверху. Передача
з-за голови та від плеча на місці та в
русі.
Передача в русі парами зі зміною
місць. Різноманітні передачі з різною
траєкторією руху м’яча.
Перехват м’яча під час передачі.
Кидки правою й лівою рукою зверху з
замахом з місця та в русі.
Кидки по воротах.
Штрафний і вільний кидки з опорного
положення.
Гра воротаря. Стійка та переміщення у
воротах. Відбивання м’ячів однією та двома руками.
Ігрова вправа 2
![]() ![]()
Навчальна гра
за спрощеними правилами.
|
знає
та виконує різноманітні
пересування
в нападі та захисті (з м’ячем і без м’яча);
ловлення та
передачу м’яча вивченим способом на місці та в русі; кидки м’яча правою й лівою
рукою з місця та в стрибку;
володіє умінням
виконувати штрафний та вільний кидки;
застосовує навички гри
воротаря;
бере участь в
ігрових вправах та навчальній грі за спрощеними правилами.
|
3 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Досягнення українських гандболістів.
Правила
змагань та організація суддівства з
гандболу.
Індивідуальні
й групові тактичні дії.
Значення спеціальної фізичної підготовки гандболістів.
|
Учень, учениця:
характеризує досягнення українських гандбольних команд;
володіє знаннями
індивідуальних і групових тактичних дій; правил організації змагань;
застосовує спеціальні підготовчі
вправи гандболіста;
дотримується правил техніки безпеки на ігровому майданчику;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Пересування гравців. Способи
пересування в нападі та захисті.
Передача і ловлення м’яча при
зустрічному русі. Ловлення м’яча, що котиться.
Ведення м’яча з різною амплітудою
відскоку. Кидок м’яча на дальність. Персональний захист.
Дії, що відволікають увагу суперника.
Фінт на передачу, фінт переміщенням в
одну сторону, а вихід і кидок — в іншу. Обманні
рухи з відхиленням вправо, вліво. Заслони. Внутрішній і зовнішній для
виходу партнера на атаку.
Вихід з-під заслонів.
Кидок «хльостом» з опорного положення.
7-метро-вий штрафний кидок.
Позиція воротаря під час відбивання
кидків з 7–9 м. Техніка відбивання м’ячів. Випади воротаря на кидки у нижні
кути воріт. Командні дії.
Амплуа «лінійного».
Навчальна гра.
|
володіє стійкими навичками пересування в
нападі та захисті; передачі та веденні м’яча;
застосовує різноманітні способи переміщень
та зупинок;
здійснює перехват м’яча, ловіння м’яча,
що котиться;
володіє прийомами, що відволікають увагу
суперника;
виконує заслони; штрафний
7-метровий кидок, кидок «хльостом»;
уміє правильно обирати позицію у
воротах для відбивання атаки;
застосовує навички гри воротаря у
навчальній грі.
|
4 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Особливості
фізичної підготовки гандболістів з урахуванням віку і статі.
Розвиток
основних фізичних якостей юних гандболістів.
Організація
командних дій.
Правила контролю та самоконтролю під час занять гандболом.
Профілактика
спортивного травматизму, правила надання першої допомоги при травмах.
|
Учень, учениця:
характеризує особливості
фізичної підготовки гандболістів;
вплив занять
гандболом на основні системи та функції організму;
вправи, які сприяють профілактиці травматизму
юних гандболістів;
знає правила
самоконтролю та безпеки під час виконання
фізичних вправ;
дотримується правил техніки безпеки на ігровому майданчику;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Передача і ловлення м’яча в трійках з
паралельним пересуванням, схресний рух, рух вісімкою, передача і ловіння
м’яча з відскоком від підлоги.
Кистьова, скрита передача м’яча.
Кидки м’яча в опорному положенні з
відхиленням тулуба, з 1-2-3 кроків, кидки в падінні.
Вільний кидок. Кидок з відскоком від
підлоги. Блокування гравця тулубом.
Перехват м’яча під час передачі,
блокування кидків. Змішаний захист (5+1), (4+2).
Взаємодія воротаря із захисником.
Кидок на дальність.
Командні дії в
нападі та захисті.
Навчальна гра.
|
виконує ведення, ловлення та передачу м’яча в
русі різними способами залежно від ігрової ситуації;
кидки з 1-2-3
кроків та в стрибку;
здійснює перехват м’яча;
взаємодію з воротарем; блокування суперника; бере участь у командних діях під час нападу та в захисті;
застосовує обманні дії (фінти) під час навчальної
гри.
|
5 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Система
ведення гри у нападі та захисті.
Тактико-технічна
підготовка гандболістів.
Основні засади
організації змагань та правил суддівства.
Робота
секретаріату.
Методика
проведення самостійних занять з гандболу.
Профілактика
травматизму під час занять гандболом.
|
Учень, учениця:
характеризує систему ведення
гри в нападі (швидкий відрив) та захисті (зонна та персональна опіка);
володіє знаннями з
тактико-технічної підготовки гандболістів;
називає основні
положення організації та проведення
змагань;
знає роботу
секретаріату;
організовує самостійні заняття
та змагання з гандболу;
дотримується правил гри;
вимог техніки безпеки та самоконтролю
за фізичним навантаженням;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Ведення,
передача та ловлення м’яча у трійках, рух вісімкою, кидки з опорного
положення та в русі під час активного
опору суперника.
Персональний
та позиційний захист.
Підстраховка, підсилення в захисті.
Тактичні дії у
захисті та нападі.
Напад
контратакою, позиційний напад.
Взаємодія
гравців у нападі.
Вихід на
вільне місце.
Вихід на м’яч
з виконанням дій, що відволікають увагу суперника (фінти). Виконання кидків м’яча із закритих позицій.
Кидки з підкручуванням м’яча.
Тактика гри воротаря. Визначення напрямку можливої атаки.
Взаємодія із
захисниками. Корегування діями захисників.
Взаємодія
гравців під час нападу «швидкий прорив» 2
![]() ![]()
Командні дії у
захисті 6
![]() ![]()
Навчальна та
двостороння гра.
|
виконує ведення, ловлення
та передачу м’яча з максимальною швидкістю та під час активного опору
суперника;
Кидки м’яча
зігнутою рукою з опорного положення, в стрибку та з активним опором
суперника;
застосовує персональний
та позиційний захист;
підстраховку
в захисті;
володіє діями, що
відволікають увагу суперника;
тактикою гри
воротаря;
здійснює вибір місця згідно з ігровою
ситуацією;
самоконтроль
за станом фізичного навантаження;
визначає напрямок можливого удару;
дотримується правил гри та вимог техніки безпеки
під час занять.
|
6 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Досягнення
українських гандболістів на міжнародній арені. Гандбол як засіб удосконалення
фізичних і психологічних якостей. Фактори, що визначають ефективність
змагальної діяльності гравців. Попередження травматизму. Суддівство змагань.
Склад суддівської бригади. Жести та суддівська термінологія. Ведення
протоколу гри.
|
Учень, учениця:
аналізує досягнення
українських гандболістів на міжнародній арені;
характеризує гандбол як
засіб удосконалення фізичних та психологічних якостей; характерні
травми гандболіста, правила безпечної поведінки;
називає та пояснює фактори, які
визначають ефект змагальної діяльності гравців; склад та обов’язки суддівської бригади; основні поняття та правила
гри у гандбол;
виконує показ основних
суддівських жестів; ведення спрощеного протоколу гри;
дотримується правил безпеки життєдіяльності;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Вправи на
розвиток навичок швидкої протидії: прискорений біг на 10, 15 м з різних
вихідних положень за сигналом (переважно зоровим); біг із зупинками та зміною
напрямку руху. В упорі лежачи пересування на руках по колу, кидки набивного
м’яча від грудей обома та однією рукою вперед, над собою. Різновиди стрибків.
|
виконує повторний біг
відрізків 10 – 15 м з різних вихідних положень, зі зміною напрямку та
швидкості руху за зоровим та голосовим сигналом; стрибки через скакалку,
багатоскоки; згинання та розгинання рук в упорі лежачи, переміщення в упорі
лежачи вправо, вліво, по колу; передача м’яча в парах, в трійках, в русі;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Пересування
різними способами: кроком, приставним кроком, прискорення, в захисній стійці.
Зупинки одним та двома кроками. Постановка заслонів, блокування та затримка
суперника. Виконання заслонів на місці та в русі. Ведення м’яча без зорового
контролю. Кидки м’яча в опорному положенні з протидією суперника: кидки м’яча
на точність, у ворота з пасивним захисником, кидки з виконанням дій, що
відволікають увагу суперника, кидки у ворота після ведення та передачі партнера.
Колективні дії в нападі. Напад з ходу. Гра воротаря: визначення напрямку
можливого кидка, ловіння та відбивання м’яча. Навчальна та двохстороння гра.
|
виконує різні
способи пересувань у поєднанні з технічними прийомами у нападі та захисті;
ведення м’яча без зорового контролю; кидки м’яча в опорному положенні з
протидією суперника, кидки на точність;
застосовує постановку
заслонів, блокування та затримку суперника; дії, що відволікають увагу
суперника; зупинки одним та двома кроками;
здійснює узгоджені дії у нападі з ходу
(швидким проривом); визначає напрямок можливого кидка, ловіння та відбивання
м’яча, перебуваючи на позиції воротаря.
|
7 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Роль та місце
спортивних ігор у вихованні морально – вольових якостей особистості. Гандбол
у сучасному олімпійському русі. Фізична підготовленість гандболіста.
Суддівство змагань. Чинники, які визначають ефективність змагальної діяльності
гравців. Матеріально – технічне забезпечення змагань. Правила першої медичної допомоги у разі травмування.
Методика самостійних занять. Поняття про функціональні можливості організму.
|
Учень, учениця:
Аналізує місце
спортивних ігор у вихованні морально – вольових якостей особистості.
характеризує гандбол у
сучасному олімпійському русі;
називає і пояснює чинники, які
визначають ефективність змагальної діяльності гравців;
дотримується методики самостійних занять;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
вправи для розвитку рухових якостей та навчання техніки рухових дій. Біг з
прискоренням (ривки) до 10 м з подальшим відходом назад; подолання перешкод
стрибком з подальшою імітацією стрибка. Вправи з набивним м’ячем. Комбіновані
вправи, рухливі ігри та естафети.
|
виконує спеціальні
вправи для розвитку рухових якостей; біг з прискоренням, вправи з набивним
м’ячем; комбіновані вправи, рухливі ігри та естафети;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Різні способи пересувань, падіння, ведення
м’яча. Зупинки одним та двома кроками. Блокування, вибивання та перехоплення
м’яча. Передача та ловіння м’яча в парах з активним опором суперника.
Передача м’яча в стрибку між гравцями. Кидки м’яча у ворота в стрибку з
пасивним опором суперника. Кидок з ходу, кидок збоку, кидок з падінням.
Колективні дії у нападі проти організованого захисту, застосовуючи систему
«3×3» та «4×2». Колективні дії в захисті. Система захисту «5×1» та «4×2»,
персональна опіка. Узгодження дій при зонному захисті. Гра воротаря: ловіння,
відбивання та гасіння м’яча. Навчальна та двохстороння гра.
|
виконує різноманітні
способи пересувань по майданчику, ведення, відбивання та перехоплення м’яча;
кидок з ходу, кидок збоку, кидок з падінням;
застосовує передачу
м’яча з активним опором суперника, передачу в стрибку між гравцями;
здійснює узгоджені дії у нападі проти
організованого захисту; систему захисту «5×1» та «4×2», персональну опіку,
ловіння, гасіння та відбивання м’яча, перебуваючи на позиції воротаря;
бере участь у навчальній
та двохсторонній грі.
|
Орієнтовні навчальні нормативи
Рік вивчення
|
Навчальні нормативи
|
Рівні компетентності
|
||||
низький
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|||
1 рік вивчення
|
Передача
(кидок) гандбольного м’яча на дальність (м)
|
хл.
|
до 11
|
11
|
13
|
14
|
дів
|
до 8
|
8
|
10
|
12
|
||
Ведення
гандбольного м’яча 15 м
(сек)
|
хл.
|
більше 4,0
|
4,0
|
3,8
|
3,6
|
|
дів
|
більше 4,6
|
4,6
|
4,4
|
4,2
|
||
2 рік вивчення
|
Передача
(кидок) гандбольного м’яча на дальність (м)
|
хл.
|
до 12
|
12
|
14
|
15
|
дів
|
до 10
|
10
|
11
|
13
|
||
Передачі м’яча
в стіну з відстані 3 м
(кількість передач за 30 сек)
|
хл.
|
до 8
|
8
|
10
|
13
|
|
дів
|
до 6
|
6
|
8
|
10
|
||
3 рік вивчення
|
Передача
(кидок) гандбольного м’яча на дальність (м)
|
хл.
|
до 13
|
13
|
15
|
16
|
дів
|
до 11
|
11
|
12
|
14
|
||
Передачі м’яча
в стіну з відстані 3 м
(кількість передач за 30 сек)
|
хл.
|
до 10
|
10
|
12
|
15
|
|
дів
|
До 8
|
8
|
10
|
12
|
||
|
Штрафний кидок
з 7-ми метрів у визначену половину воріт (
з 5-ти спроб, кількість влучних кидків)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
дів
|
жодного влучного кид
ка
|
1
|
2
|
3
|
||
4 рік вивчення
|
Передача (кидок)
гандбольного м’яча на дальність (м)
|
хл.
|
до 14
|
14
|
16
|
17
|
дів
|
до 12
|
12
|
13
|
15
|
||
Передачі м’яча
в стіну з відстані 3 м
(кількість передач за 30 сек)
|
хл.
|
до 14
|
14
|
15
|
17
|
|
дів
|
до 10
|
10
|
12
|
13
|
||
Штрафний кидок
з 7-ми метрів у визначений кут воріт (з
5-ти спроб, кількість влучних кидків)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
дів
|
жодного влучного кид
ка
|
1
|
2
|
3
|
||
5 рік вивчення
|
Передачі м’яча
в стіну з відстані 3 м
(кількість передач за 30 сек)
|
хл.
|
до 16
|
16
|
17
|
18
|
дів
|
до 14
|
14
|
15
|
16
|
||
Штрафний кидок
з 7-ми метрів у визначену вчителем зону воріт ( з 5-ти спроб, кількість влучних кидків)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
дів
|
жодного влучного кид
ка
|
1
|
2
|
3
|
||
Кидки м’яча з
6-ти м в нижні кути воріт (з 5-ти спроб,
кількість влучних кидків)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
дів
|
жодно
го влучного кид
ка
|
1
|
2
|
3
|
6 рік вивчення
|
Передачі м’яча
в стіну з відстані 3 м
(кількість передач за 30 сек)
|
хл.
|
15
|
16
|
17
|
18
|
дів
|
11
|
12
|
13
|
15
|
||
Штрафний кидок
з 7-ми метрів у верхні кути воріт ( з 5-ти спроб,
кількість влучних кидків)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
дів
|
жодно
го влучного кид
ка
|
1
|
2
|
3
|
7 рік вивчення
|
Передача
гандбольного м’яча на дальність у коридор 2,5 м (м)
|
хл.
|
14
|
15
|
16
|
17
|
дів
|
12
|
13
|
14
|
15
|
||
Кидки м’яча з
9 м в нижні кути воріт (з 5 спроб, кількість влучних кидків)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
дів
|
жодно
го влучного кид
ка
|
1
|
2
|
3
|
Обладнання, необхідне для вивчення
модуля «Гандбол»
№
п/п
|
Обладнання
|
Кількість
|
1
|
Гандбольний майданчик з відповідною розміткою
|
1 шт.
|
2
|
Гандбольні ворота
|
2 шт.
|
3
|
М’ячі гандбольні
|
15 шт.
|
4
|
М’ячі гумові, середні
|
10 шт.
|
5
|
М’ячі гумові, малі
|
10 шт.
|
6
|
Стійка для відпрацювання техніки пересування
|
6 шт.
|
7
|
Мішень для відпрацювання влучності кидків
|
3 шт.
|
8
|
«Макет-захисник» для відпрацювання кидків через
блок
|
2 шт.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар