Автори:
В.Г. Гусєв – завідувач кабінету
фізичної культури та основ здоров’я Вінницького обласного інституту
післядипломної освіти
педагогічних працівників;
Н.М. Михальчук – тренер-викладач
І категорії з бадмінтону ДЮСШ № 18 м. Києва,
майстер спорту
СРСР;
О. Гречанюк – доцент кафедри теорії і
методики фізичного виховання Львівського державного
університету фізичної
культури.
НАВЧАЛЬНА
ПРОГРАМА
З
ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–9 класи
(1
– 5 рік навчання)
Варіативний модуль
БАДМІНТОН
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-7103 від 02.08.2010 р.)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль
«Бадмінтон» є складовою навчальної програми з фізичної культури для 5 – 9
класів загальноосвітніх навчальних закладів. Основна мета – збереження і зміцнення
здоров’я, розвиток фізичних, психічних якостей та рухових здібностей учнів;
підвищення рівня фізичної підготовленості школярів; формування знань, умінь і
навичок здорового способу життя; дотримання особистої гігієни, загартування
організму, запобігання травматизму.
Зміст модуля
відповідає головним завданням програми і спрямований на засвоєння учнями знань
щодо ефективного використання навичок гри у бадмінтон, удосконалення
функціональних можливостей організму, здобуття знань з предмета, виховання
інтересу до занять бадмінтоном.
Варіативний модуль
«Бадмінтон» складається із змісту навчального матеріалу, державних вимог до
рівня загальноосвітньої підготовки учнів, орієнтовних навчальних нормативів,
переліку необхідного обладнання.
Розділ «Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів» зорієнтований на якісне
засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
Програма модуля
«Бадмінтон» розрахована на п’ять років послідовного вивчення матеріалу – від
простого до складного. Зміст навчання кожного року містить закріплення й
удосконалення вже вивчених елементів та навчання нових.
Теоретичні відомості
подаються учнями у формах короткого пояснення на початку уроку й інформхвилинки
під час відпочинку, а також під час виконання вправ (у практичному контексті).
Спеціальна фізична
підготовка є невід’ємною частиною заняття з бадмінтону. Вправи для розвитку
необхідних для бадмінтоніста фізичних якостей доцільні насамперед у підготовчій
та на початку основної частини уроку. Підбираючи вправи, особливу увагу слід
підбирати розвитку рухливості кисті та плечового суглоба, сили м’язів рук і
плечового пояса; виконанню випадів і стрибкових вправ; бігу й різним способам
переміщення, бігу з прискоренням та зміною напрямку і швидкості; розвитку
швидкісної сили, частоти рухів, координаційних здібностей, спритності й
витривалості.
Найефективнішою для
початкового ознайомлення дітей із властивостями ракетки та волана є вправа з
підбивання волана ракеткою (жонглювання воланом), яка дає змогу навчити, як
правильно тримати ракетку, засвоїти поняття про удари відкритим і закритим боком ракетки, навчитися
керувати польотом волана, відчути силу удару, висоту і напрямок польоту волана.
Під час навчання жонглювання воланом слід звернути увагу на те, як правильно
тримати ракетку (хват ракетки), на роботу кисті, випрямлення руки та вихід ноги
до волана в момент удару, правильне положення ракетки (відкрита чи закрита) при
ударі по волану справа/зліва.
Для відпрацювання
техніки ударних рухів корисна «гра зі стінкою», яка надає можливість
удосконалювати удар та окремі його фази у стандартних умовах. Ця вправа
позитивно впиває на збільшення частоти рухів, силу удару, витривалість при
виконанні ударів, покращення реакції на волан.
Правильному навчанню
технічних елементів у бадмінтоні сприятиме використання спеціальних підвідних
вправ (кидки і ловіння тенісного м’яча або волана). Наведемо приблизну
послідовність навчання ударних дій: підвідні вправи, імітаційні вправи (при
цьому використовуються підвісні стрічки, натягнутий джгут, сітка або штора),
виконання руху після власного накидання волана в необхідну точку та після
накидання партнером, двосторонній обмін ударами. При вивченні ударних дій
особливу увагу слід звертати на точку удару, положення кисті, ліктя, ніг,
випрямлення руки в момент удару, траєкторію польоту волана. Приблизна
послідовність навчання переміщень на майданчику: підвідні вправи (пересування
приставним кроком, навхрест, випадом, стрибком), імітація поєднання кроків,
пересування з перенесенням волана, з імітацією ударів, з виконанням удару по
волану після накидання партнером або подачі, пересування при двосторонньому
обміні ударами. При вивченні переміщень ураховують ритм, кількість кроків,
положення стоп.
З метою зацікавлення
учнів у досягненні кращих результатів, а також для піднесення емоційності
заняття доцільно використовувати набір вправ у формі гри або змагання.
Після вивчення
навчального матеріалу модуля учні складають орієнтовні навчальні нормативи для
контролю якості засвоєння технічних прийомів бадмінтону. Вчитель визначає їх
кількість у залежності від кількості годин, відведених на навчальний рік. У
вправах, які виконуються до втрати волана, надається дві спроби.
1 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|
Теоретичні відомості
|
||
Історія розвитку українського
бадмінтону. Загальна характеристика гри. Режим дня й правила особистої
гігієни учнів. Правила техніки безпеки під час занять бадмінтоном.
|
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку українського
бадмінтону;
називає загальні
положення гри, назви ліній, розміри майданчика;
дотримується
режиму дня та правил особистої гігієни учнів; правил техніки безпеки під час занять бадмінтоном;
|
|
Спеціальна фізична підготовка
|
||
Рухливі ігри та естафети; пересування
різними способами та кроками; кидки та ловіння тенісного м’яча з різних
положень; стрибкові вправи, стрибки через скакалку; вправи із перенесення
воланів; вправи для гнучкості верхнього плечового поясу; вправи для розвитку
сили; вправи для черевного преса; вправи для розвитку рухливості та сили
кисті; вправи на гнучкість; вправи для розвитку спритності.
|
виконує пересування
різними способами та кроками; кидки та ловіння тенісного м’яча з різних
положень; стрибкові вправи, стрибки через скакалку; вправи із перенесенням
воланів; вправи для гнучкості верхнього плечового поясу; вправи для розвитку
сили та сили черевного преса; вправи для розвитку рухливості та сили кисті;
вправи на гнучкість; вправи для розвитку спритності;
бере участь
у рухливих іграх та естафетах;
|
|
Техніко-тактична підготовка
|
||
Ігрова стійка бадмінтоніста.
Спеціальні та підготовчі вправи з воланом. Формування уявлення про точку
удару, положення ракетки та гравця у момент контакту ракетки з воланом.
Вихідні та ударні положення гравця. Удари з власного підкидання з відносно
фіксованою постановкою ніг. Серія ударів справа та зліва з підкиданням волана
партнером на відстані 3 – 4 м. Серія ударів справа та зліва у визначеній та
довільній послідовності. Подачі з фіксацією перед ударним положенням. Подача
та удар над головою.
|
характеризує основні стійки та положення
бадмінтоніста;
має уявлення про точку
удару;
виконує спеціальні вправи з воланом (підкидання та
ловіння волана рухом, що нагадує виконання удару справа); жонглювання, окремі
удари справа та зліва; серію ударів справа та зліва у визначеній та довільній
послідовності; подачу та удар над головою;
вміє корегувати
точку удару, своє положення та підхід до волана.
|
|
2 рік вивчення
|
||
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|
Теоретичні відомості
|
||
Місце українського бадмінтону на
сучасному етапі. Поняття про точку удару, вихідне та ударне положення.
Основні правила змагань. Запобігання травматизму на уроках.
|
Учень, учениця:
розкриває місце
українського бадмінтону на сучасному етапі;
володіє правилами гри;
характеризує поняття «точка удару», «вихідне положення»,
«ударне положення»;
застосовує прийоми
попередження травматизму на уроках;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять бадмінтоном;
|
|
Спеціальна фізична підготовка
|
||
Пересування різними способами та
кроками; стрибки через скакалку;стрибкові вправи (із діставанням предметів,
через перешкоди, настрибування, багатоскоки); вправи із набивними м’ячами;
вправи із перенесенням предметів, воланів;
|
виконує пересування
різними способами та кроками; кидки та ловіння тенісного м’яча з різних положень;
стрибкові вправи, стрибки через скакалку; вправи із перенесенням воланів;
вправи для гнучкості верхнього плечового поясу; вправи для розвитку сили та
сили черевного преса; вправи для розвитку рухливості та сили кисті; вправи на
гнучкість; вправи для розвитку спритності;
бере участь
у рухливих іграх та естафетах;
|
|
Техніко-тактична підготовка
|
||
Ігрова стійка бадмінтоніста.
Спеціальні та підготовчі вправи з воланом. Формування уявлення про точку
удару, положення ракетки та гравця у момент контакту ракетки з воланом.
Вихідні та ударні положення гравця. Удари з власного підкидання з відносно
фіксованою постановкою ніг. Серія ударів справа та зліва з підкиданням волана
партнером на відстані 3 – 4 м. Серія ударів справа та зліва у визначеній та
довільній послідовності. Подачі з фіксацією перед ударним положенням. Подача
та удар над головою.
|
характеризує основні стійки та положення
бадмінтоніста;
має уявлення про точку
удару;
виконує спеціальні вправи з воланом (підкидання та
ловіння волана рухом, що нагадує виконання удару справа); жонглювання, окремі
удари справа та зліва; серію ударів справа та зліва у визначеній та довільній
послідовності; подачу та удар над головою;
вміє корегувати
точку удару, своє положення та підхід до волана.
|
|
3 рік вивчення
|
||
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|
Теоретичні відомості
|
||
Досягнення українських бадмінтоністів.
Організація самостійних занять з бадмінтону. Значення спеціальної фізичної
підготовки бадмінтоністів. Морально – вольові якості спортсменів. Контроль та
самоконтроль фізичного навантаження під час занять.
|
Учень, учениця:
характеризує досягнення українських бадмінтоністів;
називає видатних
бадмінтоністів України, основні змагання з бадмінтону;
обґрунтовує значення
спеціальних та підготовчих вправ;
пояснює методику
самоконтролю фізичного навантаження під час занять;
|
|
Спеціальна фізична підготовка
|
||
Вправи із перенесенням предметів,
воланів; «човниковий» біг; стрибкові вправи, стрибки через скакалку; біг та
пересування різними способами, із прискоренням; вправи з набивними м’ячами;
вправи для розвитку вибухової сили; вправи для розвитку витривалості, сили,
гнучкості; вправи для розвитку сили та рухливості кисті.
|
виконує вправи із
перенесенням предметів, воланів; «човниковий» біг; стрибкові вправи, стрибки
через скакалку; біг та пересування різними способами, із прискоренням; вправи
з набивними м’ячами; вправи для розвитку витривалості, сили, гнучкості;
вправи для розвитку сили та рухливості кисті;
|
|
Техніко-тактична підготовка
|
||
Стійки під час подачі. Подачі
відкритим та закритим боком ракетки, висока, висока атакуюча, плоска,
коротка. Переміщення до вихідної позиції (підготовка до старту і рух волана).
Підхід до волана. Скорочений удар – висока та низька «свічка». Атака
«стрілою». Підставки біля сітки. Удари зверху, збоку, знизу в умовах гри з
партнером та в ігрових діях.
|
застосовує стійки під
час подачі (правобічні, лівобічні);
виконує зустріч волана у зустрічній точці та
спрямовує його у заданому напрямку; атаку «стрілою», скорочені удари, удари
зверху, знизу в умовах гри з партнером.
|
|
4 рік вивчення
|
||
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|
Теоретичні відомості
|
||
Особливості фізичної підготовки
бадмінтоністів з урахуванням віку та статі. Розвиток основних фізичних
якостей юних бадмінтоністів. Методика
розвитку фізичних якостей (витривалість, спритність). Профілактика шкільного
та спортивного травматизму.
|
Учень, учениця:
характеризує особливості фізичної підготовки
бадмінтоністів; вплив занять бадмінтоном на основні системи та функції організму;
називає вправи, які
запобігають травматизму юних бадмінтоністів;
пояснює методику
розвитку фізичних якостей;
дотримується правил
безпеки життєдіяльності під час виконання фізичних вправ;
|
|
Спеціальна фізична підготовка
|
||
Біг та пересування різними способами,
з прискоренням, зі зміною напрямку, зі зміною швидкості, за зоровим та
звуковим сигналом; «човниковий» біг; стрибкові вправи, з використанням
гімнастичної лави, багатоскоки; вправи на координацію рухів, вправи для
розвитку витривалості, спритності; силові вправи; вправи для розвитку
гнучкості.
|
виконує біг та
пересування різними способами, з прискоренням, зі зміною напрямку, зі зміною
швидкості, за зоровим та звуковим сигналом; стрибкові вправи, з використанням
гімнастичної лави, багатоскоки; «човниковий» біг; вправи на координацію
рухів, вправи для розвитку витривалості, спритності; силові вправи; вправи
для розвитку гнучкості;
|
|
Техніко-тактична підготовка
|
||
Стійки під час подачі: правобічна,
лівобічна (висока, середня). Прийом подачі. Удари по волану з виходом до
сітки. Нападаючий удар «смеш». Фронтальні удари закритим боком ракетки
зверху: високий атакуючий, плоский, нападаючий. Навчальна гра з використанням
коротких подач, м’яких і високо – далеких ударів.
|
застосовує різноманітні
стійки під час прийому волана;
виконує прийом подачі, удари з ходу, удари по волану
з виходом до сітки;
здійснює нападаючий
удар «смеш»; фронтальні удари закритим боком ракетки зверху;
бере участь у навчальній
грі.
|
|
5 рік вивчення
|
||
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|
Теоретичні відомості
|
||
Український бадмінтон на сучасному
етапі. Тактико – технічна підготовка бадмінтоністів. Індивідуальні та групові
дії гравців. Методика розвитку швидкісно-силових якостей. Основні засади
суддівства, покарання та порушення правил гри. Профілактика травматизму під
час занять бадмінтоном. Надання першої долікарської допомоги.
|
Учень, учениця:
характеризує досягнення українських бадмінтоністів
на міжнародному рівні; методику розвитку фізичних якостей; тактичну
підготовку бадмінтоністів (індивідуальні та групові дії гравців);
називає основні вимоги
до суддівства, покарання за порушення правил гри;
аналізує спеціальні
вправи бадмінтоніста, технічні прийоми (подачі, удари, пересування тощо);
дотримується основних
правил проведення самостійних занять з бадмінтону; основних положень та
правил гри; правил безпеки життєдіяльності та самоконтролю фізичного
навантаження;
володіє прийомами
надання першої долікарської допомоги;
|
|
Спеціальна фізична підготовка
|
||
Біг та пересування різними способами,
з прискоренням, зі зміною напрямку, зі зміною швидкості, за зоровим та
звуковим сигналом; вправи для розвитку швидкісно – силових якостей;
«човниковий» біг; вправи з перенесенням воланів; складнокоординаційні вправи;
вправи для розвитку гнучкості, витривалості; вправи з набивними м’ячами.
|
виконує біг та
пересування різними способами, з прискоренням, зі зміною напрямку, зі зміною
швидкості, за зоровим та звуковим сигналом; вправи для розвитку швидкісно –
силових якостей; «човниковий» біг; вправи з перенесенням воланів;
складнокоординаційні вправи; вправи для розвитку гнучкості, витривалості;
вправи з набивними м’ячами;
|
|
Техніко-тактична підготовка
|
||
Подачі в одиночній та парній грі.
Особливості тактики жіночої парної та змішаної гри. Вдосконалення техніки
ігрових вправ (подачі, короткі удари, прийом подачі, гра проти трьох
партнерів). Удари з льоту з пересуванням уперед, удари над головою у стрибку,
«смеш» у стрибку. Обманні дії (фінти), застосування ударів, «незручних» для
суперника, з наступною атакою. Удар знизу із затримкою. Обманні подачі.
Контратака під час прийому подачі суперника, керована подача з наступним
виходом до сітки та завершальним ударом.
|
виконує різноманітні подачі в одиночній та парній
грі; удар «смеш» у стрибку; обманні дії;
застосовує удари з льоту з пересуванням уперед, удари
над головою у стрибку, обманні подачі, контратаку під час прийому подачі;
володіє технікою
ігрових вправ (короткі удари, прийом подачі, гра проти трьох партнерів);
бере участь у грі проти
трьох партнерів (3 серії по 3 хв).
|
|
Орієнтовні нормативи
Рік вив
чення
|
Навчальні
нормативи
|
Рівні
компетентності
|
||||
низький
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|||
1 рік вив
чення
|
Підбивання (жонглювання)
ракеткою (разів)
|
хл.
|
25
|
30
|
40
|
45
|
дівч.
|
20
|
25
|
30
|
35
|
||
Виконання подачі з положення
готовності (10 подач)
|
хл.
|
2
|
5
|
7
|
9
|
|
дівч.
|
1
|
3
|
5
|
7
|
||
2 рік вив
чення
|
Підбивання
(жонглювання)
ракеткою (разів)
|
хл.
|
30
|
35
|
42
|
47
|
дівч.
|
25
|
30
|
35
|
37
|
||
Бігова імітація «конверт» (с)
|
хл.
|
40
|
37
|
35
|
33
|
|
дівч.
|
45
|
40
|
37
|
35
|
||
3 рік вив
чення
|
Коротка подача (10 подач)
|
хл.
|
1
|
2
|
4
|
6
|
дівч.
|
1
|
2
|
3
|
5
|
||
Скорочений удар з центру майданчика
(10 ударів)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
дівч.
|
жодного
влучного удару
|
1
|
2
|
3
|
||
4 рік вив
чення
|
Високо – далека
подача (10 подач)
|
хл.
|
2
|
3
|
4
|
6
|
дівч.
|
жодного влучного удару
|
2
|
3
|
4
|
||
Скорочений удар з центру майданчика
(10 ударів)
|
хл.
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
дівч.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
||
5 рік вив
чення
|
Прямий удар зверху у вказану зону 1, 2, 3, 4 (10 ударів)
|
хл.
|
2
|
4
|
5
|
6
|
дівч.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
||
Прийом «смеш» коротким ударом (10 спроб)
|
хл.
|
1
|
2
|
3
|
6
|
|
дівч.
|
жодного
влучного удару
|
1
|
2
|
4
|
Обладнання, необхідне для вивчення
модуля «Бадмінтон»
№
п/п
|
Обладнання
|
Кількість
|
1
|
Спортивний зал із розміткою майданчика для гри у
бадмінтон
|
1
|
2
|
Сітки для гри у бадмінтон
|
1 на кожен майданчик
|
3
|
Бадмінтонні стійки
|
по 2 на кожен майданчик
|
4
|
Ракетки для гри у бадмінтон
|
1 для кожного учня
|
5
|
Волани
|
1 для кожного учня
|
6
|
Скакалки
|
1 для кожного учня
|
7
|
Гімнастичні лави
|
одна 7 – 8 учнів
|
8
|
Тенісні м’ячі
|
1 для кожного учня
|
9
|
Набивні м’ячі
|
(0,5 – 2 кг) 1 на двох учнів
|
Немає коментарів:
Дописати коментар