Автори:
Ю. С. Козій — доцент кафедри спортивних ігор Львівського
державного університету фізичної культури, директор СДЮШОР «Прудкий м’яч» з
настільного тенісу, відповідальний секретар федерації настільного тенісу Львівської
області, суддя національної категорії, відмінник освіти України, кандидат наук
з фізичного виховання і спорту.
А. М. Окопний — доцент кафедри педагогіки і психології Львівського державного
університету фізичної культури, заступник
декана факультету фізичного виховання ЛДУФК, кандидат наук з фізичного
виховання і спорту.
І. Х. Турчик — доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання
Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка, кандидат
наук з фізичного виховання і спорту.
В. В. Дерев’янко — завідувачка
сектору відділу науково-методичного забезпечення змісту початкової освіти та
основ здоров’я і фізичної культури Інституту інноваційних технологій і змісту
освіти МОН України, відмінник освіти
України.
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–11 класи
(1 – 7 роки вивчення)
Варіативний
модуль
НАСТІЛЬНИЙ ТЕНІС
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-6353 від 30.07.2009 р.) та
(лист МОН України № 1/11-2047 від 14.03.2011)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль
«Настільний теніс» складається з таких розділів: зміст навчального матеріалу та
державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
До розділу «Зміст навчального
матеріалу» внесені теоретичні відомості, техніко-тактична підготовка, крім
цього передбачені орієнтовні навчальні нормативи та перелік обладнання, яке
необхідне для вивчення цього модуля.
Розділ «Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів» зорієнтований на якісне
засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
При навчанні технічних прийомів з
настільного тенісу, необхідно на кожному уроці використовувати вправи
спеціальної фізичної підготовки, такі як: прискорення з різних вихідних положень,
біг зі зміною швидкості та напрямку за сигналом, багаторазові стрибки через
перешкоди різної висоти, стрибки із присіду вгору і т. д., а також дотримуватися
методики послідовності вивчення підготовчих, захисних та атакуючих прийомів
техніки гри, використовуючи підвідні
вправи.
З метою профілактики травматизму,
при вивченні підготовчих, захисних та атакуючих прийомів техніки гри різними
способами слід звертати увагу на правильне переміщення учнів біля тенісного
столу. Під час першого та другого років навчання можна застосовувати вправи
ігрового характеру, зокрема — «карусель», «потяг», та ін.
Після вивчення модуля
у кожному навчальному році учні складають випробування (навчальні нормативи)
для контролю якості засвоєння технічних прийомів з настільного тенісу: подачі з
різним обертом м’яча, поштовховий удар, підрізка, накат, удар, топ-спін. Під
час виконання даних навчальних нормативів
оцінюється виконання технічного елемента кожною дитиною окремо. При
цьому в пару з учнем може стати вчитель чи дитина, яка займається в секції
тенісу настільного у дитячо-юнацькій спортивній школі або учень, який володіє
цими навичками на високому рівні.
1
рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія
розвитку настільного тенісу в світі. Загальна характеристика гри.
Основні правила гри у настільний теніс.
|
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку настільного тенісу в
світі;
називає основні
правила гри, об’єктивні умови діяльності в настільному тенісі;
дотримується правил техніки безпеки під час занять
настільним тенісом;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Ігрова стійка
тенісиста, її різновиди.
Хватка
ракетки, види хваток.
Переміщення
тенісистів. Способи переміщення (однокрокові, багатокрокові).
Набивання
м’яча.
Виконання
основних технічних прийомів (подача, поштовховий удар). Подачі («віяло»,
«човник», «маятник»).
Прийом подачі.
|
володіє основними стійками та переміщеннями тенісиста; способами тримання ракетки;
виконує набивання
м’яча на зовнішній та внутрішній сторонах ракетки; поштовховий удар з партнером; подачі («віяло»,
«човник», «маятник») та прийом подачі.
|
2 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія
розвитку тенісу настільного в Україні,
регіоні. Загальна характеристика
інвентарю для гри в настільний теніс.
Техніка
безпеки під час занять настільним тенісом. Правила змагань. Суддівство.
|
Учень, учениця:
розкриває місце українського та регіонального
тенісу настільного на сучасному етапі;
володіє
знаннями про правила гри та основний інвентар для гри в настільний
теніс;
дотримується правил техніки безпеки під час занять
настільним тенісом;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Класифікація технічних прийомів у тенісі настільному.
Виконання захисних прийомів техніки гри: підрізка справа та зліва,
«свічка». Виконання серій захисних прийомів техніки гри по прямій та
діагоналі. Удосконалення подач з нижнім обертом м’яча.
|
виконує захисні
прийоми техніки гри: підрізки справа та зліва, «свічки», подачі
з нижнім обертом м’яча;
здійснює
серії захисних прийомів
техніки гри по прямій та діагоналі.
|
3 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Роль та місце
українського настільного тенісу на сучасному етапі розвитку ігрових видів спорту.
Основи організації та проведення змагань з настільного тенісу.
|
Учень, учениця:
характеризує роль та місце українського настільного
тенісу на сучасному етапі;
володіє знаннями з
організації та проведення змагань з настільного тенісу;
дотримується правил техніки безпеки під час занять
настільним тенісом;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Класифікація технічних прийомів у тенісі настільному.
Виконання атакуючих прийомів техніки гри: накат справа та зліва, удар,
контрудар, топ-спін. Виконання серій атакуючих прийомів техніки гри по прямій
та діагоналі. Удосконалення подач з верхнім обертом м’яча.
|
виконує атакуючі
прийоми техніки гри: накати справа та зліва, удари, контрудари,
топ-спіни; подачі з верхнім обертом м’яча; серії атакуючих прийомів техніки
гри по прямій та діагоналі.
|
4 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Особливості
фізичної підготовки тенісистів з урахуванням віку та статі. Розвиток основних
фізичних якостей тенісистів. Правила контролю та самоконтролю під час занять
настільним тенісом. Профілактика спортивного травматизму.
|
Учень, учениця:
характеризує особливості фізичної підготовки юних
тенісистів; вплив занять з настільного тенісу на основні системи та функції
організму; вправи які сприяють профілактиці травматизму юних тенісистів;
володіє правилами самоконтролю
та безпеки під час виконання фізичних вправ;
дотримується правил техніки безпеки під час занять
настільним тенісом;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Виконання
комбінаційних серій захисних та атакуючих прийомів техніки гри.
Гра захисника проти захисника, захисника проти атакуючого.
Удосконалення прийому
подач з нижнім та змішаним та обертом м’яча.
|
виконує комбінаційні
завдання за вказівкою педагога;
володіє технікою
прийому подач з нижнім та змішаним обертом м’яча.
|
5 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Техніко-тактична
підготовка тенісистів. Методика проведення самостійних занять з настільного
тенісу. Особливості психологічної підготовки юних тенісистів.
|
Учень, учениця:
характеризує
технічні прийоми (подачі, удари, контрудари);
дотримується основних положень та правил гри, вимог
техніки безпеки та самоконтролю за фізичним навантаженням; правил: з організації та проведення самостійних занять з настільного
тенісу;
правил
техніки безпеки під час занять настільним тенісом;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Виконання
комбінаційних серій захисних та атакуючих прийомів техніки гри.
Гра атакуючого
проти захисника, атакуючого проти атакуючого.
Удосконалення
прийому подач з верхнім та змішаним обертом м’яча.
|
виконує комбінаційні
завдання за вказівкою педагога;
володіє технікою
прийому подач з верхнім та змішаним обертом м’яча.
|
6 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Техніка безпеки під час занять з настільного
тенісу. Особливості гри в настільний теніс, його місце та роль у системі
фізичного виховання. Особливості гри у парному розряді. Види змагань. Вік
учасників змагань. Права та обов’язки учасника змагань. Одяг учасника
змагань. Сучасний спортивний інвентар для занять з настільного тенісу.
Термінологія. Правило прискорення гри. Гігієна. Засоби відновлення. Масаж і
самомасаж.
|
Учень, учениця:
характеризує
особливості гри в настільний теніс, його місце та роль у системі
фізичного виховання; проведення змагань, вік, права та обов’язки учасника
змагань, одяг; сучасний спортивний інвентар;
називає види та
учасників змагань;
має поняття
про засоби відновлення, масаж і самомасаж;
дотримується правил особистої гігієни, техніки
безпеки під час занять настільним тенісом;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
вправи для розвитку фізичних якостей: стрибкові вправи; імітаційні вправи;
вправи для пальців рук; вправи для розвитку швидкості реакції.
|
виконує стрибки: з місця у
довжину, вбік, угору, через гімнастичну лаву; багатоскоки: на одній нозі, з ноги на ногу,
поштовхом двома ногами; імітацію ударів ракеткою, без ракетки, з ракеткою з обтяженням,
біля столу, стінки, дзеркала, з тренажерами; імітацію нападаючих ударів з обтяженою ракеткою (манжетами,
паском); вправи для
пальців рук; вправи для розвитку швидкості пересувань: у грі зі
своєї половини стола один вид удару; пересування в парі; вправи для розвитку швидкості ударних рухів: удари по «свічках»; удари з
обтяженням окремих частин руки; багаторазові удари атакуючого характеру;
естафети з ракеткою;
|
Техніко-тактична підготовка
|
|
Виконання «підставки»,
«скидки», плоского, короткого, атакуючого, різкого, обманного та
завершального ударів. Різновиди «топ-спіну». Види обертань м’яча: нижнє,
верхнє, бокове. Класифікація прийомів із нижнім обертанням м’яча. Навчання
комбінацій «трикутник», «вісімка». Тактика виконання та прийому подач,
виконання швидких атакуючих ударів, виконання «топ-спіну», парної (змішаної)
гри. Пересування гравців у парному розряді. Основні технічні та тактичні
прийоми парної (змішаної) гри. Розстановка гравців у парному (змішаному)
розряді.
|
виконує нижнє,
верхнє, бокове обертання м’яча; «підставку», «скидку», «плоский», «короткий»,
та «атакуючий» удари, різновиди «топ-спіну», «різкий», «обманний»
та «завершальний» удари, комбінації «трикутник», «вісімка»;
розвиває здібності
діяти самостійно у різних ігрових ситуаціях;
володіє всіма способами виконання та прийому подач і
вміє використовувати їх залежно від конкретних обставин;
використовує тактичні
комбінації парної (змішаної) гри; гнучке маневрування відповідно до умов, які
змінюються у процесі гри; засоби, способи і форми гри проти конкретного
суперника.
|
7 рік вивчення
|
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Техніка
безпеки під час занять з настільного тенісу. Оздоровча спрямованість занять з
настільного тенісу. Результати виступів українських спортсменів на
міжнародній арені.
Настільний
теніс – олімпійський вид спорту. Розрядні нормативи. Удосконалення правил гри
в настільний теніс. Методи та засоби розвитку вольових гравців з настільного
тенісу. Прикладна спрямованість настільного тенісу.
|
Учень, учениця:
характеризує
оздоровчу та прикладну спрямованість настільного тенісу; результати
виступів українських спортсменів на
міжнародній арені;
називає учасників
Олімпійських ігор; розрядні нормативи;
дотримується правил техніки безпеки під час занять
настільним тенісом;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Спеціальні
вправи для розвитку фізичних якостей: стрибки; різні види переміщень
(приставні, схресні кроки); імітаційні вправи з ракеткою, без ракетки; вправи
для пальців рук;
вправи
для розвитку швидкості реакції; вправи для розвитку відчуття м’яча;
вправи
для розвитку швидкості пересувань; вправи для розвитку швидкості ударних
рухів.
|
виконує різновиди стрибків: (стрибкові вправи у «стійці
тенісиста»); багатоскоки: на одній
нозі, з ноги на ногу, поштовхом двома ногами; імітацію ударів з ракеткою, без ракетки, з ракеткою з обтяженням,
біля столу, стінки, дзеркала, з тренажерами;
імітацію нападаючих ударів з обтяженою ракеткою (манжетами, паском);
вправи для пальців рук; посилання та отримання м’яча у вільному та
заданому напрямку та визначеної довжини польоту;
подачі м’яча накатами в будь-якому напрямку;
посилання м’яча у заданий напрямок у різних ігрових умовах; перехід від
накату до атакуючого удару; посилання м’яча за обумовленою заздалегідь
черговістю, змінюючи характер його обертання; вправи для розвитку швидкості реакції на передбачену
зміну напрямку руху м’яча; на раптову зміну довжини польоту м’яча
(виконується з котрнакатів); на раптову зміну характеру обертання м’яча; вправи для розвитку відчуття
м’яча:
вправи на точність виконання технічних елементів у заданих напрямках, зонах,
темпах (багаторазове); зміни висоти траєкторії польоту м’яча; вправи зі
зміною довжини польоту м’яча; поєднання різних видів вправ; вправи для розвитку швидкості
пересувань: пересування у парі; переміщення у 3-метровій зоні з імітацією
ударів у завершальних точках переміщення; вправи для розвитку швидкості ударних рухів: удари по
«свічках» (з великою кількістю м’ячів); удари з обтяженням окремих частин
руки; багаторазові удари атакуючого характеру (з великою кількістю м’ячів);
|
Техніко-тактична
підготовка
|
|
Удосконалення
техніки ударів: удар-подача; удар-накат; удар-підрізка; удар «топ-спін»; удар
«свічка»; удар-підставка. Підвищення точності, збільшення швидкості та сили,
посилення обертання м’яча, управління польотом м’яча. Навчання пасивного та
активного прийому подач.
Навчання зміни
темпу гри: поєднання ігрових прийомів «накат» – «підрізка», «підрізка» –
«підставка». Тактика швидких атакуючих ударів. Тактика поєднання «топ-спінів»
і швидких атакуючих ударів. Тактика парної (змішаної) гри з різним обертанням
м’яча.
|
розрізняє та виконує ігрові
прийоми «накат» – «підрізка», «підрізка» – «підставка»; прийом подач:
пасивний та активний; удар – подачу; удар – накат; удар – підрізку; удар
«топ-спін»; удар – підставку; атакуючі удари після подачі;
розвиває здібності
діяти самостійно у різних ігрових ситуаціях;
володіє всіма
способами виконання та прийому подач і вміє використовувати їх залежно від
конкретних обставин;
використовує тактику поєднання «топ-спінів» і швидких атакуючих ударів; тактичні
комбінації парної (змішаної) гри з різним обертанням м’яча; гнучке
маневрування відповідно до умов, які змінюються у процесі гри; засоби,
способи і форми гри проти конкретного суперника.
|
Орієнтовні нормативи
Рік вив
чення
|
Навчальні
нормативи
|
Рівні
компетентності
|
||||
низький
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|||
1 рік вив
чення
|
Набивання (жонглювання)
м’яча ракеткою
|
хл.
|
25
|
30
|
40
|
45
|
дівч.
|
20
|
35
|
30
|
35
|
||
Виконання серії поштовхових ударів з партнером
|
хл.
|
15
|
18
|
21
|
24
|
|
дівч.
|
12
|
15
|
18
|
21
|
||
2 рік вив
чення
|
Виконання подачі з нижнім
обертом м’яча (кількість влучень з 10 подач у ближню зону подачі)
|
хл.
|
2
|
5
|
7
|
9
|
дівч.
|
1
|
3
|
5
|
7
|
||
Виконання серії підрізки справа або зліва з партнером по прямих
|
хл.
|
15
|
18
|
21
|
24
|
|
дівч.
|
12
|
15
|
18
|
21
|
||
3 рік вив
чення
|
Виконання подачі з верхнім обертом
м’яча (кількість влучень з 10 подач у дальню зону подачі)
|
хл.
|
2
|
5
|
7
|
9
|
дівч.
|
1
|
3
|
5
|
7
|
||
Виконання серії накатів справа або зліва з партнером по прямих
|
хл.
|
15
|
18
|
21
|
24
|
|
дівч.
|
12
|
15
|
18
|
21
|
||
4 рік вив
чення
|
Виконання подачі з нижнім боковим
обертом м’яча (кількість влучень з 10 подач
у ближню зону подачі)
|
хл.
|
2
|
5
|
7
|
9
|
дівч.
|
1
|
3
|
5
|
7
|
||
|
Виконання серії ударів справа або
зліва з партнером по діагоналі
|
хл.
|
15
|
18
|
21
|
24
|
дівч.
|
12
|
15
|
18
|
21
|
||
5 рік вив
чення
|
Виконання подачі з верхнім боковим
обертом м’яча (кількість влучень з 10 подач у дальню зону подачі)
|
хл.
|
2
|
5
|
7
|
9
|
дівч.
|
1
|
3
|
5
|
7
|
||
Виконання серії топ-спінів справа або
зліва
з партнером по діагоналі
|
хл.
|
9
|
12
|
15
|
18
|
|
дівч.
|
6
|
9
|
12
|
15
|
6 рік вив
чення
|
Контрудари «вісімка» з ближньої
(середньої) зони (разів)
|
юнаки
|
59
|
61
|
63
|
65
|
дівч.
|
54
|
56
|
58
|
60
|
||
Контрудари «трикутник» у ближню
(середню) зону (кількість влучень)
|
юнаки
|
19
|
21
|
23
|
25
|
|
дівч.
|
16
|
18
|
20
|
22
|
7 рік вив
чення
|
Накати справа (зліва) проти підрізки
(разів)
|
юнаки
|
25
|
26
|
28
|
30
|
дівч.
|
23
|
24
|
26
|
28
|
||
Гра різними ударами без втрати м’яча
(хв)
|
юнаки
|
0,45
|
0,50
|
0,55
|
1,00
|
|
дівч.
|
0,35
|
0,40
|
0,45
|
0,50
|
Обладнання, необхідне для вивчення
модуля «Настільний теніс»
№
п/п
|
Обладнання
|
Кількість
|
1
|
Спортивний зал
|
|
2
|
Тенісні столи
|
4 шт.
|
3
|
Ракетки для
тенісу настільного
|
16 шт.
|
4
|
Сітки для
тенісу настільного
|
4 шт.
|
5
|
Тенісні м’ячі
|
100шт.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар