С.М.Чешейко – вчитель ЗОШ № 78 м.
Києва, заслужений вчитель України;
Н.С. Кравченко –
вчитель Червоноградської ЗОШ І –
ІІІ ступенів № 1
м.
Червонограда Львівської області
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–11 класи
(1 – 7 роки вивчення)
Варіативний
модуль
ГІМНАСТИКА
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-6353 від 30.07.2009 р. – 5 – 9 класи;
№ 1/11-8297 від 31.08.2010 р. – 10 – 11 класи)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль «Гімнастика» складається з таких розділів: зміст навчального матеріалу,
державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, орієнтовні
навчальні нормативи та перелік обладнання.
До розділу «Зміст
навчального матеріалу» внесені теоретичні відомості, спеціальна фізична
підготовка, вправи, які виконуються на гімнастичних приладах: акробатиці,
колоді, опорному стрибку, брусах та перекладині, крім цього внесені вправи
лазіння по канату, стрибки зі скакалкою, навчальні нормативи та перелік
обладнання.
Розділ «Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів» орієнтований на якісне
засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
У процесі вивчення
акробатики у змісті навчального матеріалу подаються лише нові елементи. У
залікову комбінацію елементів вправ при цьому включаються елементи, вивченні в
попередні роки.
Навчаючи акробатичних
комбінацій, опорних стрибків, вправ на рівновагу і вправ на брусах та
перекладині (виси та упори), учитель може використовувати запропоновані
комбінації, а може складати комбінації самостійно, зважаючи
на наявну матеріально-технічну базу та гімнастичне обладнання. Під час
складання контрольних нормативів з цих видів програми оцінюється техніка
засвоєння елементів, які входять до акробатичної комбінації (правильність
виконання 3–5 елементів), ступінь оволодіння технікою виконання опорного
стрибка (правильність виконання розбігу, настрибування на міст, якісне
виконання стрибка та приземлення), засвоєння комбінацій для рівноваги і висів
та упорів, подолання відстані канату.
При навчанні
акробатичних вправ, лазіння по канату, опорних стрибків слід забезпечити
страхування учнів. З метою профілактики травматизму на кожному уроці доцільно
проводити спеціально-розвивальні та підвідні вправи до кожного гімнастичного
елементу чи вправи.
Після вивчення модуля
у кожному навчальному році учні складають випробування (навчальні нормативи)
для контролю якості засвоєння гімнастичних вправ та комбінацій.
1 рік вивчення
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Учень, учениця:
називає фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі дня
школяра й дотримується правил їх
виконання;
характеризує історію
розвитку гімнастики;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять гімнастичними вправами;
|
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Стройові вправи і прийоми; вправи з
предметами; підстрибування вгору з упору присівши; різновиди стрибків; танцювальні кроки.
|
виконує стройові
вправи і прийоми; загальнорозвивальні
вправи: з гантелями, еспандерами; з
предметами збільшеної ваги; у парах; підстрибування вгору з упору присівши;
стрибки у присіді, пересуваючись у різні боки; танцювальні
кроки;
|
Стрибки
|
|
Зі скакалкою: опорний стрибок способом «ноги
нарізно» через гімнастичного козла; з утриманням основної стійки (о.с.) після
приземлення.
|
виконує зі скакалкою 4´30 стрибків;
опорний стрибок способом «ноги нарізно» (козел у ширину, висота 80–100 см);
|
Лазіння
|
|
Лазіння по
горизонтальному і вертикальному канатам.
|
виконує лазіння по
горизонтальному і вертикальному канатах у три прийоми;
|
Рівновага
|
|
Дівчата — ходьба по колоді з махом
ніг, пробіжка, 2–3 стрибки на одній нозі, поворот на носках у напівприсіді,
присід, упор стоячи на коліні, стійка впоперек, зіскок.
|
виконує вправи у стані рівноваги: зв’язка елементів;
застосовує страховку під час виконання гімнастичних
вправ;
|
Акробатика
|
|
Хлопці та дівчата — перекид уперед та назад;
стійка на лопатках; міст; упор присівши;
перекид назад; упор стоячи «ноги нарізно»; основна стійка.
|
виконує акробатичні вправи:
хлопці та
дівчата — комбінацію елементів
вправ;
|
Виси та упори
|
|
Хлопці — вправи на перекладині (низькій),
паралельних брусах;
дівчата — підтягування у висі лежачи;
згинання та
розгинання рук в упорі лежачи:
хлопці — від підлоги, дівчата — від гімнастичної лави.
|
виконує
хлопці — підтягування у висі на високій
перекладині; згинання та розгинання рук в упорі лежачи від
підлоги; вправи на паралельних брусах: упор на брус з опорою
ногами — сід «ноги нарізно» — сід на стегні — зіскок з поворотом на 90о
і 180о з утриманням о.с.;
дівчата — підтягування у висі лежачи
(перекладина висотою 95 см); згинання та
розгинання рук в упорі лежачи від гімнастичної лави.
|
2 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Історія
розвитку гімнастики в Україні.
Значення
корегувальної гімнастики для формування постави.
Правила
техніки безпеки.
|
Учень, учениця:
наводить приклади естетичного виховання
у процесі занять фізичними вправами;
пояснює значення корегувальної гімнастики для
формування постави;
характеризує історію розвитку гімнастики в Україні;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять гімнастичними вправами;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Стройові
вправи і прийоми; вправи з
предметами; підстрибування вгору з упору присівши; різновиди стрибків;
танцювальні кроки.
|
виконує стройові вправи і прийоми; загальнорозвивальні вправи: з гантелями, еспандерами;
з предметами
збільшеної ваги;
у парах;
підстрибування вгору з упору присівши; стрибки у присіді, пересуваючись у
різні боки, танцювальні кроки;
|
Стрибки
|
|
Зі скакалкою;
опорний стрибок:
дівчата — з настрибуванням в упор присівши і
зіскоком вигнувшись та способом «ноги
нарізно» через гімнастичного козла.
|
виконує опорні
стрибки: хлопці — способами
«зігнувши ноги» і «ноги нарізно» (козел у ширину, висота 85–105 см);
дівчата — з настрибуванням в упор присівши і
зіскоком вигнувшись та способом «ноги
нарізно» (козел у ширину, висота 85–105 см);
хлопці і дівчата — зі скакалкою;
|
Лазіння
|
|
Лазіння по
вертикальному канату.
|
виконує лазіння по канату в три
прийоми;
|
Рівновага
|
|
Дівчата — стійка на носках, руки на пояс; 2-3 кроки на носках; поворот кругом;
руки в
сторони; мах лівою ногою, хлопок у долоні під нею; мах правою ногою, хлопок у
долоні під нею; мах лівої (правої) поворот праворуч (ліворуч) на 90о;
упор присівши на лівій (правій);
стійка «ноги нарізно», руки в сторони; упор присівши на правій (лівій),
поворот праворуч (ліворуч) у положення випаду, руки в сторони;
стійка на
носках; руки в сторони; 2–3 швидкі кроки вперед; зіскок вигнувшись.
|
виконує вправи з рівноваги: (низька
колода) — зв’язки елементів;
застосовує самострахування
під час виконання гімнастичних вправ;
|
Акробатика
|
|
Хлопці — стійка плавця, довгий перекид
уперед;
дівчата — напівшпагат.
|
виконує акробатичні
вправи:
хлопці та дівчата — комбінація
елементів вправ;
|
Виси та упори
|
|
Хлопці
— махи в упорі на паралельних брусах;
дівчата — розмахування у висі на верхній
жердині.
|
виконує хлопці махи в упорі, махом вперед сід «ноги нарізно»; згинання та розгинання
рук в упорі лежачи від підлоги;
дівчата розмахування у висі на верхній
жердині; комбінації елементів вправ, вивчених у попередніх
класах; згинання та розгинання рук в упорі лежачи від гімнастичної лави.
|
3 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Розвиток
гімнастики в Україні на сучасному етапі. Роль гнучкості та м’язової сили в
оволодінні руховими діями.
Правила
техніки безпеки.
|
Учень, учениця:
характеризує розвиток гімнастики в Україні;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять гімнастичними вправами;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Стройові
вправи і прийоми, загальнорозвивальні вправи з предметами та без предметів; перетягування каната; вправи
для формування та корекції постави; ритмічна гімнастика; танцювальні вправи.
|
виконує стройові
вправи і прийоми; загальнорозвивальні вправи з предметами (скакалка,
гімнастична палиця, гумові джгути, набивні м’ячі) та без предметів;
перетягування каната;
вправи для
формування та корекції постави; комплекси
ритмічної гімнастики; танцювальні вправи;
|
Стрибки
|
|
Зі скакалкою:
дівчата — способом «ноги нарізно»; способом «зігнувши ноги».
|
виконує опорні
стрибки:
хлопці та дівчата — способом
«ноги нарізно», «зігнувши ноги» (козел у довжину, висота 90–
110 см);
хлопці та дівчата — зі
скакалкою;
|
Лазіння
|
|
Хлопці — лазіння по
вертикальному канату.
|
виконує лазіння по
канату у два чи три прийоми;
|
Рівновага
|
|
Дівчата — вхід з
додатковою опорою; 2–3 кроки з махом ніг, 2 стрибки зі зміною ніг; поворот на
носках у напівприсіді, руки в сторони; крок
правою (лівою) уперед; упор стоячи на лівім (правім) коліні; махом
правої (лівої).
|
виконує вправи в стані
рівновазі: дівчата — комбінація
елементів вправ;
|
Акробатика
|
|
Хлопці та дівчата — стійка на
долонях з опорою на стіну;
|
виконує
комбінацію елементів вправ;
|
Виси та упори
|
|
Хлопці — вправи на
перекладині (високій та низькій): із вису стоячи
підйом переворотом в упор (поштовхом двома, махом однією та поштовхом
другою), перемах правою, спад у вис зависом,
вис на підколінках, вис вигнувшись; вис зігнувшись через стійку на
руках, опускання в упор присівши — о. с.;
паралельних брусах: упор на брусах, махи в упорі, сід «ноги
нарізно», перемах правою (лівою), сід на
стегні — зіскок з поворотом на
90° або 180°;
дівчата — вправи на
низькій
перекладині;
різновисоких брусах: підйом переворотом в упор на нижній
жердині — перехватом рук за верхню жердину поворот у вис лежачи — сід на
правому (лівому) стегні, тримаючись правою
(лівою) рукою за верхню жердину, ліва (права) рука в сторону —
тримаючись зворотним хватом лівої (правої) руки, зіскок з поворотом на
180о —
о. с.
|
виконує вправи у висах
та упорах:
хлопці — підтягування у висі; поєднання
елементів вправ; згинання та розгинання рук в упорі лежачи від підлоги;
дівчата — підтягування у висі лежачи на
низькій перекладині (висота 95
см); поєднання елементів вправ;
згинання та
розгинання рук в упорі лежачи від гімнастичної лави;
застосовує самострахування
під час виконання гімнастичних вправ.
|
4 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Різновиди
гімнастики, що культивуються в Україні. Страхування під час виконання
фізичних вправ. Правила техніки безпеки.
|
Учень, учениця:
наводить приклади та
характеризує різновиди гімнастики, що культивуються в
Україні;
пояснює значення
самострахування під час виконання фізичних
вправ;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять гімнастичними вправами;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Стройові
вправи і прийоми, повороти в русі;
загальнорозвивальні
вправи; перетягування каната; елементи ритмічної, художньої гімнастики;
танцювальні вправи; вправи для розвитку гнучкості та сили.
|
виконує стройові вправи і прийоми; повороти в русі;
перешикування;
загальнорозвивальні вправи в парах, з гімнастичними лавами, з набивними
м’ячами; перетягування каната; елементи ритмічної, художньої гімнастики;
танцювальні вправи; вправи для розвитку гнучкості та сили;
|
Стрибки
|
|
Зі скакалкою:
хлопці — стрибок способом «ноги нарізно» через гімнастичного козла
(у довжину, висота 100–115
см);
дівчата — стрибок через гімнастичного козла
(в ширину, висота 90–110 см).
|
виконує опорні
стрибки:
хлопці — способом «ноги нарізно»;
дівчата — стрибки, вивчені у попередніх
класах;
хлопці та дівчата — зі скакалкою;
|
Лазіння
|
|
Хлопці — лазіння по вертикальному канату.
|
виконує лазіння по
канату в два прийоми;
|
Рівновага
|
|
Дівчата — комбінація елементів вправ вивчених
у попередніх класах.
|
виконує вправи у стані рівноваги: дівчата — комбінація елементів вправ,
вивчених у попередніх класах;
|
Акробатика
|
|
Хлопці та дівчата
—комбінації елементів вправ, вивчених у попередніх класах.
|
виконує акробатичні
вправи: хлопці та дівчата — комбінації елементів вправ, вивчених у попередніх
класах;
|
Виси та упори
|
|
Хлопці — підйом переворотом в упор на низький перекладині раніше
вивченими способами; підтягування у висі
на високій перекладині;
дівчата — з вису стоячи на нижній жердині,
підйом переворотом в упор на верхню
— спад у вис кутом — зіскок; підтягування у висі лежачи (на перекладині висотою 95 см).
|
виконує вправи у висах
та упорах:
хлопці — підйом переворотом в упор,
підтягування; згинання та розгинання рук в упорі лежачи від підлоги;
дівчата — комбінацію елементів вправ;
підтягування у висі лежачи; згинання та розгинання рук в упорі лежачи від
гімнастичної лави.
|
5 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Оптимальний
руховий режим.
Розвиток
фізичних якостей засобами гімнастики.
Профілактика травматизму під час занять
гімнастикою. Правила техніки
безпеки.
|
Учень, учениця:
характеризує гімнастику, як засіб розвитку фізичних якостей;
визначає оптимальний руховий режим;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять гімнастичними вправами;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Стройові вправи і прийоми, загальнорозвивальні вправи з
предметами та без предметів; вправи для формування та корекції постави; вправи
з подоланням особистої ваги та ваги партнера;
вправи для розвитку гнучкості; вправи на координацію рухів; елементи
ритмічної гімнастики, хореографії, аеробіки.
|
виконує стройові вправи і прийоми;
загальнорозвивальні вправи; вправи для формування та корекції постави; вправи
з подоланням особистої ваги та ваги партнера; вправи для розвитку гнучкості;
вправи на координацію рухів; елементи ритмічної гімнастики, хореографії,
аеробіки;
|
Стрибки
|
|
Зі скакалкою:
хлопці — стрибок
через гімнастичного козла в довжину способом «ноги нарізно» (висота 105–120 см);
дівчата —
стрибок у присід — зіскок вигнувшись (гімнастичний кінь чи козел у
ширину, висота 100–110 см).
|
виконує опорні стрибки: хлопці — стрибок через гімнастичного
козла способом «ноги нарізно»;
дівчата — стрибок у присід — зіскок
вигнувшись.
хлопці та дівчата — зі
скакалкою;
|
Лазіння
|
|
Хлопці: лазіння по вертикальному канату.
|
виконує лазіння по канату: хлопці — без допомоги ніг;
|
Рівновага
|
|
Дівчата: комбінації елементів, вивчених у попередніх класах.
|
виконує вправи у
рівновазі: дівчата — комбінації
елементів, вивчених у попередніх класах;
|
Акробатика
|
|
Хлопці — стійка на руках (з допомогою);
переворот у
сторону;
дівчата — «міст» нахилом назад (з допомогою);
переворот у сторону.
|
виконує акробатичні
вправи:
хлопці — стійку на руках (з допомогою);
переворот у сторону; зв’язки вивчених акробатичних елементів;
дівчата — «міст» нахилом назад з допомогою;
переворот у сторону; зв’язки вивчених
акробатичних елементів;
|
Виси та упори
|
|
Хлопці — підйом силою та переворотом в
упор на перекладині; згинання і розгинання рук в упорі на брусах,
підтягування на високій перекладині;
дівчата — підтягування у висі лежачи (на
перекладині висотою 95 см).
|
виконує вправи у висах
та упорах:
хлопці — підйом силою та переворотом в упор
на перекладині; згинання і розгинання рук в упорі на брусах; підтягування на
високій перекладині; згинання та розгинання рук в упорі лежачи від підлоги;
дівчата — підтягування у висі лежачи;
згинання та розгинання рук в упорі лежачи від гімнастичної лави.
|
6 рік вивчення
|
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Методика
розвитку гнучкості. Правила техніки безпеки
|
Учень, учениця:
характеризує методику розвитку гнучкості;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять гімнастичними вправами;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Стройові
вправи і прийоми; загальнорозвивальні
вправи з предметами та без предметів; перетягування каната; вправи для
формування та корекції постави. Перешикування та повороти в русі; вправи
спеціальної фізичної підготовки.
|
виконує стройові вправи і прийоми; загально
розвивальні вправи з предметами (скакалка, гімнастична палиця, гумові джгути,
набивні м’ячі) та без предметів; перетягування каната; вправи для формування
та корекції постави; перешикування та
повороти в русі; вправи амплітудного характеру для розвитку гнучкості; вправи
на координацію рухів; вправи з подоланням особистої ваги; з допоміжними
навантаженнями: в парах з подоланням опору та ваги партнера; на тренажерах;
вправи з гантелями або гирями (від 2 до 16 кг), з набивними м’ячами (1 – 3
кг), штангою (від 40 до 100 % особистої ваги); вправи під час ходьби та бігу
з партнером на плечах; вправи з партнером на гімнастичній лаві та стінці;
перештовхування та опір партнерові; про бігання коротких (20 – 50 м)
відрізків з максимальною швидкістю; стрибкові вправи з великою кількістю
повторень та частотою виконання; вправи на розслаблення, збільшення еластичності
та розтягнення м’язів; для зміцнення серцево – судинної та дихальної системи;
багаторазове повторення спеціально –
підвідних вправ для оволодіння технікою конкретного гімнастичного елементу;
вправи для розтягування м’язів у разі постійного збільшення кількості
повторень, амплітуди й швидкості виконання (3 – 4 серії по 10 – 15
повторень);
дотримується
правил техніки безпеки під час занять атлетизмом, загальною і спеціальною
фізичною підготовкою;
|
Стрибки
|
|
Опорні стрибки:
юнаки — способом «ноги нарізно»
через гімнастичного козла у довжину;
дівчата — способом «зігнувши ноги», «боком з
поворотом на на 90° та 180°» через коня у ширину; стрибки через скакалку на
розвиток швидкісної витривалості.
|
виконує опорні
стрибки:
юнаки — через гімнастичного козла: стрибок
через гімнастичного козла в довжину «ноги нарізно» (висота 100 – 115 – 120
см);
дівчата — стрибок (кінь у ширину) в упор на
коліна – упор присівши – зіскок вигнувшись – о.с., стрибок боком (висота 100
– 115 см);
хлопці та дівчата — зі скакалкою (4×50; 2×100×30 с; 4×15 с, 2 хв у повільному темпі);
|
Лазіння
|
|
Юнаки — лазіння по вертикальному канату.
|
виконує лазіння по
канату в два чи три прийоми; без допомоги ніг;
|
Рівновага
|
|
Дівчата — вхід з додатковою опорою; поворот
кругом махом лівої (правої) ноги, поворот праворуч (ліворуч) на 90°, руки в
сторони; упор присівши; стійка «ноги нарізно», руки в сторони; поворот ліворуч (праворуч);
стійка вздовж.
|
виконує вправи на рівновагу: комбінацію елементів
вправ;
застосовує самострахування
під час виконання гімнастичних вправ;
|
Акробатика
|
|
Юнаки – стійки на голові та руках; зв’язки
елементів;
Дівчата – «міст» із положення стоячи.
|
виконує комбінацію елементів вправ; стійку на
кистях; стійка на голові та руках силою; «міст» із положення лежачи і стоячи (з
допомогою та страховкою); зв’язки вивчених акробатичних елементів;
|
Виси та упори
|
|
Юнаки — вправи на перекладині: підйом
переворотом або силою в упор; вправи на
паралельних брусах: упор на брусах, махи в упорі, сід «ноги нарізно», махом
назад або махом вперед зіскок;
дівчата — вправи на різновисоких брусах:
підйом переворотом в упор на низькій перекладині; вправи на перекладині.
|
виконує вправи у висах
та упорах: підтягування у висі; поєднання елементів вправ; згинання та
розгинання рук в упорі лежачи від підлоги; підйом переворотом або силою,
перемах правою (лівою) оберт уперед –
перемах назад – опускання у вис – мах уперед – махом назад зіскок прогнувшись
– о.с., підйом силою або переворотом – опускання у вис – вис зігнувшись – вис
прогнувшись – вис зігнувшись – опускання у вис ззаду – вис зігнувшись – вис –
зіскок – о.с.;
згинання та
розгинання рук в упорі на брусах;
утримування кута; зв’язки вивчених елементів на брусах; підйом переворотом в
упор на нижній жердині – перемах правою (лівою) перехватом рук за верхню
жердину, поворот у вис лежачи – сід на правому (лівому) стегні, тримаючись
правою (лівою) рукою за верхню жердину, ліва (права) рука в сторону –
тримаючись зворотним махом лівої (правої) руки, зіскок з поворотом на 180° –
о.с.; підтягування у висі лежачи на низькій перекладині (висота 95 см);
поєднання елементів вправ; згинання та розгинання рук в упорі лежачи від
гімнастичної лави;
|
Елементи художньої гімнастики
|
|
Дівчата – «хвиля» руками
і тулубом; поворот на двох ногах та одній нозі на 90 – 180 – 360°; стрибки
«кроком»; уверх поштовхом двох ніг прогнувшись з поворотом на 180° у
горизонтальну рівновагу; підбивні стрибки у різні боки; танцювальні кроки і
вправи; вправи з предметами (м’яч, стрічка, обруч та ін.);
|
Виконує комбінацію
елементів художньої гімнастики на 32 рахунки (без предмета);
|
Ритмічна гімнастика та аеробіка
|
|
Дівчата – складання і виконання комплексів вправ.
|
Виконує комплекс вправ
ритмічної гімнастики та аеробіки з 9 – 12 вправ;
|
Смуга перешкод
|
|
Юнаки та дівчата.
|
виконує подолання
гімнастичної смуги перешкод;
застосовує самострахування
під час виконання вправ;
|
Вправи на тренажерах
|
|
Юнаки та дівчата
|
виконує вправи на
тренажерах для розвитку основних
м’язових груп;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять;
|
Колове тренування
|
|
Юнаки та дівчата
|
Виконує комплекс вправ
для колового тренування;
|
Атлетична гімнастика
|
|
Юнаки – підготовчий комплекс вправ без обтяжень з атлетизму.
|
Виконує згинання та
розгинання рук в упорі лежачи (від 10×5, 5×10, 2×25 до 1×50 разів);
розгинання рук стоячи в упорі на брусах (інших пристосуваннях) (від 10×5,
5×10, 2×25 до1×50 разів); горизонтальне підтягування на високій перекладині
(від 10 підходів по 5 разів до 50 разів); піднімання тулуба із положення
лежачи, ступні закріплені (від 2×25 до 1×50 та 2×50 разів); рухи ногами у
положенні лежачи на спині («велосипед») (від 2×25 до2×50 (70) разів);
повороти
тулуба праворуч і ліворуч, стоячи в нахилі, руки в сторони (від 2×25 до 2×50
(70) разів); піднімання на носок однієї ноги від 25 до 50 разів кожною ногою;
присідання на одній нозі («пістолет») (від 6×6, 5×8, 5×10, 2×20 до 3×10 разів
на кожній нозі); підтягування у висі (юнаки)
(від 2×10 до 2×20 (25) разів);
дотримується
правил техніки безпеки під час занять;
|
7 рік вивчення
|
|
Зміст навчального
матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Теоретичні відомості
|
|
Методика
розвитку сили та гнучкості. Правила техніки безпеки
|
Учень, учениця:
характеризує методику розвитку сили та гнучкості;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять гімнастичними вправами;
|
Спеціальна фізична підготовка
|
|
Стройові
вправи й прийоми на місці та в русі загальнорозвивальні
вправи з предметами та без предметів; перетягування каната; вправи для
формування та корекції постави. Перешикування та повороти в русі; вправи для
розвитку сили; вправи для розвитку гнучкості.
|
виконує стройові вправи і прийоми на місці та в русі;
загальнорозвивальні вправи з предметами (скакалка, гімнастична палиця, гумові
джгути, набивні м’ячі) та без предметів; перетягування каната; вправи для
формування та корекції постави;
перешикування та повороти в русі; вправи амплітудного характеру для
розвитку гнучкості; вправи на координацію рухів; вправи з подоланням особистої
ваги та ваги партнера; вижимання ваги із різних вихідних положень; тягу силою
рук до грудей у нахилі вперед; піднімання ваги прямими руками вперед з вису;
піднімання ваги з підлоги до грудей з підривом; піднімання гирі до плеча з
підлоги; поштовх гирі однією рукою з напівприсіду; розгинання рук із штангою
із-за голови; присідання з навантаженням на плечах; присідання зі штангою
ззаду; випади у сторону, вперед, назад з навантаженням на плечах;піднімання
прямої ноги та стегна з навантаженням; піднімання на пальцях ніг з
навантаженням на плечах; присідання на одній нозі з навантаженням; нахили та
повороти тулуба з навантаженням на плечах у різні боки; колові рухи тулуба з
навантаженням на плечах; рухи ногами у положенні сидячи в упорі ззаду з
навантаженням; піднімання тулуба з положення лежачи на спині з навантаженням
(ноги закріплені); те саме на похилій гімнастичній лаві; вис кутом на
перекладині з розведенням і зведенням ніг; із сіду «ноги нарізно» нахил
уперед (утримує 3 с); сидячи на підлозі, ноги разом,нахил уперед (з
допомогою); стоячи нахил уперед з діставанням лобом та грудьми ніг; нахил
уперед біля гімнастичної стінки, стоячи спиною і тримаючись за другу рейку
знизу; нахил до ноги, поставленої на гімнастичну стінку на рівні поясу,
грудей; сидячи «ноги нарізно» (широко) нахил уперед з допомогою; піднімання
прямої ноги вперед біля гімнастичної стінки, спираючись на неї рукою, вільна
рука на поясі; те саме в сторону, назад; присідання біля гімнастичної стінки,
стоячи обличчям чи боком до неї, утримуючи пряму ногу на рейці стінки;
піднімання прямої ноги вперед, у сторону і назад з допомогою (не доводячи до
болю), стоячи біля стінки; те саме, маючи навантаження на нозі (мішок з
піском 1 – 2 кг);
дотримується
правил контролю та страховки під час занять атлетичною гімнастикою; правил
техніки безпеки під час занять атлетичною гімнастикою;
|
Стрибки
|
|
Опорні стрибки:
юнаки — способом «ноги
нарізно» через гімнастичного козла у довжину;
дівчата — способом «зігнувши ноги», «боком з
поворотом на на 90° та 180°» через коня у ширину;
юнаки, дівчата - стрибки через
скакалку на розвиток швидкісної витривалості.
|
виконує опорні
стрибки:
юнаки — стрибок через гімнастичного козла в довжину
способом «ноги нарізно»;
дівчата — стрибок через коня у ширину
способом «зігнувши ноги» (висота 115 – 125 см); стрибок (кінь у ширину) в
упор на коліна – упор присівши – зіскок вигнувшись – о.с., стрибок боком (висота
100 – 115 см);
юнаки та дівчата — зі скакалкою (4×50; 2×100; 2×30 с; 4×15 с; 2×60 с, 2 хв у повільному
темпі);
|
Лазіння
|
|
Юнаки — лазіння по вертикальному канату.
|
виконує лазіння по
канату в два чи три прийоми; без допомоги ніг;
|
Рівновага
|
|
Дівчата — вхід з додатковою опорою; поворот
кругом махом лівої (правої) ноги, поворот праворуч (ліворуч) на 90°, руки в
сторони; упор присівши; стійка «ноги нарізно», руки в сторони; поворот ліворуч (праворуч);
стійка вздовж.
|
виконує вправи на рівновагу: зв’язки елементів з
матеріалу 6 – го року вивчення;
застосовує самострахування
під час виконання гімнастичних вправ;
|
Акробатика
|
|
Юнаки та дівчата
|
виконує комбінацію елементів вправ, вивчених у
попередніх класах;
|
Виси та упори
|
|
Юнаки — вправи на перекладині; вправи на паралельних брусах.
дівчата — вправи на різновисоких брусах; вправи
на перекладині.
|
виконує вправи у висах
та упорах: підтягування у висі; поєднання елементів вправ; підйом
переворотом, підйом силою; утримування кута в упорі на брусах; зв’язки
елементів на перекладині та брусах з матеріалу 6 – го року (на вибір);
згинання та розгинання рук в упорі на брусах; утримування кута; зв’язки
вивчених елементів на брусах; поєднання елементів вправ; зв’язки елементів
матеріалу 6 – го року; підтягування у висі лежачи на низькій перекладині (висота 95 см);
застосовує самострахування
під час виконання гімнастичних вправ;
|
Елементи художньої гімнастики
|
|
Дівчата.
|
Виконує комбінацію
елементів художньої гімнастики на 32 такти (без предмета);
|
Ритмічна гімнастика та аеробіка
|
|
Дівчата – складання і
виконання комплексів вправ.
|
Виконує комплекс вправ
ритмічної гімнастики та аеробіки з 12 – 14 вправ;
|
Смуга перешкод
|
|
Юнаки та
дівчата.
|
виконує подолання
гімнастичної смуги перешкод;
застосовує самострахування
під час виконання вправ;
|
Вправи на тренажерах
|
|
Юнаки та
дівчата
|
виконує вправи на
тренажерах для розвитку основних
м’язових груп;
дотримується
правил техніки безпеки під час занять;
|
Колове тренування
|
|
Юнаки та
дівчата
|
Виконує комплекс вправ
для колового тренування;
|
Атлетична гімнастика
|
|
Юнаки – підготовчий
комплекс вправ без обтяжень з атлетизму.
|
виконує вправи з
гантелями, малою штангою чи партнером (кожна вправа виконується не менш ніж у
трьох серіях, по 8 – 10 повторів у кожній); підтягування на перекладині
широким хватом (доторкання потилицею від 3×8 до 3×10 разів); жим лежачи
(довести до 5 серій – 2×8 разів – з хв); жим сидячи (3×8 разів); «французький»
жим стоячи (3×10 разів); присідання зі штангою на плечах (3×8 разів);
згинання ніг лежачи на животі (3×10 разів); піднімання на носках, стоячи на
підставці (5×15 разів); піднімання тулуба з положення лежачи на похилій дошці
(3×50 разів); розгинання тулуба лежачи на животі, руки за головою (3×10
разів); сидячи на лавці, передпліччя на стегнах, розгинання і згинання кистей
рук зі штангою або іншим навантаженням (4×15 разів);
дотримується
правил техніки безпеки під час занять;
|
Орієнтовні навчальні нормативи
Рік вивчення
|
Навчальні нормативи
|
Рівні компетентності
|
||||||
низький
|
середній
|
достатній
|
високий
|
|||||
1 рік вивчення
|
Підтягування (кількість
разів)
|
хл.
у висі
|
до 2
|
2
|
3
|
4
|
||
дівч.
у висі лежа
чи
|
до 3
|
3
|
6
|
8
|
||||
Згинання та розгинання рук в
упорі лежачи
(кількість разів)
|
хл.
від підло
ги
|
до 4
|
4
|
7
|
10
|
|||
дівч.
від лави
|
до 4
|
4
|
6
|
8
|
||||
Нахил уперед з положення сидячи (см)
|
хл.
|
до 2
|
2
|
3
|
5
|
|||
дівч.
|
до 5
|
5
|
7
|
10
|
||||
Піднімання тулуба в сід за
30 с
|
хл.
|
до 10
|
10
|
20
|
28
|
|||
дівч.
|
до 9
|
9
|
18
|
27
|
||||
2 рік вивчення
|
Підтягування (кількість
разів)
|
хл.
у висі
|
до 2
|
2
|
4
|
5
|
||
дівч.
у висі лежа
чи
|
до 4
|
4
|
8
|
12
|
||||
Згинання та розгинання рук в
упорі лежачи
(кількість разів)
|
хл.
від підло
ги
|
до 6
|
6
|
10
|
14
|
|||
дівч.
від лави
|
до 5
|
5
|
7
|
9
|
||||
Нахил уперед з положення сидячи (см)
|
хл.
|
до 2
|
2
|
4
|
6
|
|||
дівч.
|
до 6
|
6
|
8
|
11
|
||||
Піднімання тулуба в сід за
30 с
|
хл.
|
до 11
|
11
|
19
|
29
|
|||
дівч.
|
до 10
|
10
|
18
|
28
|
||||
3 рік вивчення
|
Підтягування (кількість
разів)
|
хл.
у висі
|
до 3
|
3
|
5
|
7
|
||
дівч.
у висі лежа
чи
|
до 5
|
4
|
10
|
15
|
||||
|
Згинання та розгинання рук в
упорі лежачи
(кількість разів)
|
хл.
від підло
ги
|
до 9
|
9
|
14
|
18
|
||
дівч.
від лави
|
до 6
|
6
|
9
|
12
|
||||
Нахил уперед з положення сидячи (см)
|
хл.
|
до 2
|
2
|
4
|
7
|
|||
дівч.
|
до 7
|
7
|
9
|
12
|
||||
Піднімання тулуба
в сід за 30 с
|
хл.
|
до 12
|
12
|
20
|
30
|
|||
дівч.
|
до 11
|
11
|
19
|
29
|
||||
4 рік вивчення
|
Підтягування (кількість
разів)
|
хл.
у висі
|
до 3
|
3
|
6
|
8
|
||
дівч.
у висі лежа
чи
|
до 5
|
5
|
12
|
16
|
||||
Згинання та розгинання рук в
упорі лежачи
(кількість разів)
|
хл.
від підло
ги
|
до 10
|
10
|
15
|
20
|
|||
дівч.
від лави
|
до 7
|
7
|
10
|
13
|
||||
Нахил уперед з положення сидячи (см)
|
хл.
|
до 2
|
2
|
5
|
8
|
|||
дівч.
|
до 8
|
8
|
10
|
13
|
||||
Піднімання тулуба в сід за
30 с
|
хл.
|
до 13
|
13
|
21
|
31
|
|||
дівч.
|
до 12
|
12
|
20
|
30
|
||||
5 рік вивчення
|
Підтягування (кількість
разів)
|
хл.
у висі
|
до 3
|
3
|
7
|
10
|
||
дівч.
у висі лежа
чи
|
до 5
|
5
|
15
|
18
|
||||
Згинання та розгинання рук в
упорі лежачи
(кількість разів)
|
хл.
від підло
ги
|
до 12
|
12
|
18
|
25
|
|||
дівч.
від лави
|
до 8
|
8
|
12
|
15
|
||||
Нахил уперед з положення сидячи (см)
|
хл.
|
до 2
|
2
|
5
|
9
|
|||
дівч.
|
до 9
|
9
|
11
|
14
|
||||
Піднімання тулуба в сід за
30 с
|
хл.
|
до 14
|
14
|
22
|
32
|
|||
дівч.
|
до 13
|
13
|
21
|
31
|
||||
6 рік вивчення
|
Підтягування (кількість
разів)
|
хл.
у висі
|
до 4
|
4
|
8
|
11
|
||
дівч.
у висі лежа
чи
|
до 6
|
6
|
16
|
20
|
||||
Згинання та розгинання рук в
упорі лежачи
(кількість разів)
|
хл.
від підло
ги
|
до 15
|
15
|
22
|
30
|
|||
дівч.
від лави
|
до 7
|
7
|
13
|
15
|
||||
Нахил уперед з положення сидячи (см)
|
хл.
|
до 3
|
3
|
6
|
10
|
|||
дівч.
|
до 11
|
11
|
15
|
18
|
||||
Піднімання тулуба в сід за
60 с (кількість разів)
|
хл.
|
до 20
|
20
|
40
|
55
|
|||
дівч.
|
до 18
|
18
|
38
|
48
|
||||
|
Стрибки
через скакалку за 30 с
|
дівч
|
До 50
|
50
|
65
|
75
|
||
7 рік вивчення
|
Підтягування (кількість
разів)
|
хл.
у висі
|
до 5
|
5
|
9
|
12
|
||
дівч.
у висі лежа
чи
|
до 8
|
8
|
17
|
22
|
||||
Згинання та розгинання рук в
упорі лежачи
(кількість разів)
|
хл.
від підло
ги
|
до 15
|
15
|
25
|
35
|
|||
дівч.
від лави
|
до 9
|
9
|
13
|
16
|
||||
Нахил уперед з положення сидячи (см)
|
хл.
|
до 4
|
4
|
7
|
11
|
|||
дівч.
|
до 7
|
7
|
9
|
16
|
||||
Піднімання тулуба в сід за
60 с (кількість разів)
|
хл.
|
до 20
|
20
|
48
|
58
|
|||
дівч.
|
до 20
|
20
|
45
|
55
|
||||
Стрибки
через скакалку за 30 с
|
дівч
|
До 55
|
55
|
65
|
78
|
|||
Обладнання, необхідне для вивчення модуля «Гімнастика»
№
п/п
|
Обладнання
|
Кіль-кість
|
1
|
Гімнастичний козел
|
1 шт.
|
2
|
Гімнастичний міст
|
1 шт.
|
3
|
Гімнастичний мат
|
6 шт.
|
4
|
Канат
|
2 шт.
|
5
|
Гімнастична лава
|
6 шт.
|
6
|
Гімнастична колода
|
1 шт.
|
7
|
Перекладина
|
1 шт.
|
8
|
Низька колода
|
1 шт.
|
9
|
Паралельні бруси
|
1 шт.
|
10
|
Різновисокі бруси
|
1 шт.
|
11
|
Скакалки
|
30 шт.
|
12
|
Гантелі розбірні
|
10 шт.
|
13
|
Гімнастичні палиці
|
30 шт.
|
14
|
Шведські драбини
|
8 шт.
|
15
|
Канат для перетягування
|
1 шт.
|
16
|
Ваги
|
1 шт.
|
17
|
Еспандери
|
6 шт.
|
18
|
Магнезія
|
|
19
|
Динамометр
|
1 шт.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар