четвер, 28 січня 2016 р.

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 9–11 класи (1 – 3 роки вивчення) Варіативний модуль ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНА ФІЗИЧНА ПІДГОТОВКА



Автори:
А.А. Ребрина – старший учитель вищої категорії, магістр педагогічної освіти, викладач кафедри здоров’я людини та
                          фізичного виховання Хмельницького національного університету;
Л.М. Пустолякова – учитель-методист, викладач фізичної культури Українського медичного ліцею Національного
                                    медичного університету ім.. О.О. Богомольця.

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
9–11 класи
(1 – 3 роки вивчення)

Варіативний модуль
ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНА ФІЗИЧНА ПІДГОТОВКА

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-2047,48 від 14.03.2011 р.)

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА (9 клас)
Однією із першорядних проблем нашого буття є проблема здоров’я нації. Особливу роль у вирішенні цієї проблеми відіграє фізичне виховання, яке водночас є засобом формування необхідних фізичних та особистісних якостей школярів. Важливим розділом фізичного виховання є професійно-прикладна фізична підготовка, що є основою подальшого успішного життя та швидкої адаптації молодого покоління до майбутньої трудової діяльності. Учні профільних і спеціальних класів загальноосвітніх навчальних класів можуть засвоювати навчальний матеріал відповідно до їхнього профілю та спеціалізації.
Варіативний модуль «Професійно-прикладна фізична підготовка» (ППФП) спрямовано на підтримку та розвиток основних професійно-прикладних фізичних та психологічних якостей, формування прикладних умінь та рухових навичок, підвищення функціональної стійкості організму учнів до умов обраної професійної діяльності майбутніх фахівців. Модуль складається з таких розділів: теоретична підготовка, засоби ППФП, професійно-прикладні види спорту та перелік обладнання для вивчення ППФП.
До розділу «Теоретична підготовка» внесено теоретичні відомості щодо загальної трудової діяльності людини та особливостей професійної діяльності фахівця на прикладі медиків, педагогів, військовослужбовців, економістів.
У розділі «Засоби ППФП» визначено комплекси вправ для формування основних професійно важливих психофізичних якостей, прикладних умінь і навичок.
У розділі «Професійно-прикладні види спорту» представлені засоби з різних видів спорту для вдосконалення основних професійно важливих якостей майбутніх спеціалістів народного господарства.
Для засвоєння навчального матеріалу з професійно-прикладної фізичної підготовки необхідно використовувати зміст програми окремих модулів, а також застосовувати фрагменти програмного матеріалу на кожному уроці для спрямування розвитку основних професійно важливих якостей та здібностей майбутніх фахівців.
З метою профілактики травматизму на кожному уроці слід звертати увагу на техніку безпеки під час занять ППФП.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА (10-11 класи)
Ідеологічною основою національної системи фізичного виховання є визначення фізичного виховання молоді в Україні невід’ємною частиною системи народної освіти, важливим компонентом гуманітарного виховання, формування патріотичних почуттів, фізичного та морального здоров’я, вдосконалення фізичної, професійно-прикладної та психологічної підготовки до активного життя і професійної діяльності. У зв’язку з цим використання засобів фізичної культури і спорту для підготовки до сучасної висококваліфікованої праці вимагає певного профілювання фізичного виховання з урахування особливостей обраної професії. Учні профільних і спеціальних класів загальноосвітніх навчальних закладів можуть засвоювати навчальний матеріал відповідно до їхнього профілю та спеціалізації.
Варіативний модуль «професійно-прикладна фізична підготовка» (ППФП) складається з таких розділів: теоретична підготовка, засоби професійно-прикладної фізичної підготовки для розвитку та формування професійно важливих якостей, формування професійно-прикладної професійної підготовленості засобами різних видів спорту, орієнтовні навчальні нормативи та перелік обладнання, необхідного для вивчення цього модуля.
Розділ «Теоретична підготовка» зорієнтований на якісне засвоєння знань щодо загальних коливань працездатності людини, професійного стомлення та засобів підтримки, відновлення та підвищення працездатності трудової діяльності фахівця.
У розділі «Засоби професійно-прикладної фізичної підготовки» визначено спеціально відібрані вправи щодо комплексного розвитку основних професійно важливих якостей, прикладних умінь і навичок.
У розділі «Професійно прикладні види спорту» представлені засоби з різних видів спорту для вдосконалення основних професійно важливих якостей майбутніх спеціалістів.
Для засвоєння навчального матеріалу з професійно-прикладної фізичної підготовки необхідно використовувати зміст програми окремих модулів, а також застосовувати фрагменти програмного матеріалу на кожному уроці для спрямування розвитку основних професійно важливих якостей та здібностей майбутніх фахівців народного господарства.
З метою профілактики травматизму на кожному уроці слід звертати увагу на техніку безпеки під час занять ППФП.


1 рік вивчення
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Теоретична підготовка
Поняття про професійно-прикладну фізичну підготовку. Історія розвитку професійно-прикладної фізичної підготовки. Раціональний режим праці і відпочинку. Вплив фізичних навантажень на організм людини. Активний відпочинок у відновленні працездатності. Особливості трудової діяльності та основних професійно-важливих якостей фахівця на прикладі медичної сестри, санітарного лікаря, вчителя, радіотехніка. Правила загартовування. Правила безпеки під час занять професійно-прикладною фізичною підготовкою.
Учень, учениця:
характеризує професійно-прикладну фізичну підготовку та її історію розвитку; раціональний режим праці і відпочинку; засоби фізичної культури і спорту в рекреаційних цілях і активного відпочинку для відновлення працездатності; особливості трудової діяльності та основних професійно важливих якостей фахівця на прикладі медичної сестри, санітарного лікаря, вчителя, радіотехніка; різні методи загартовування;
обґрунтовано підбирає вправи і види спорту, що тренують функціональний стан організму в різні періоди року;
складає комплекс виробничої гімнастики, фізкультурної хвилинки, фізкультурної паузи;
дотримується  правил техніки безпеки під час занять професійно-прикладною фізичною підготовкою;
Засоби професійно-прикладної фізичної підготовки
Вправи для розвитку та формування основних професійно важливих якостей:
медичної сестри та санітарного лікаря (загальної витривалості, швидкості дії та мислення, сили плечового пояса, координації рухів, спритності, концентрації уваги і стійкості, врівноваженості, вдосконалення механізмів терморегуляції, вміння розслаблювати м’язи та ін.);
вчителя початкових класів (загальної витривалості, сили, спритності, швидкості, статистичної витривалості м’язів професійних поз, швидкості складної реакції, стійкості до гіпокінезії; урівноваженості і рухливості нервових процесів, уваги, мислення, пам’яті, емоційної стійкості і вольових якостей та ін.);
радіотехніка (статичної витривалості, координації рухів, чутливості пальців рук, хорошого зору, уваги, пам’яті, системного мислення та ін.).
виконує старти з різних положень на 10 – 15 м за сигналом; ходьбу (по можливості до 5 – 6 км на день); ходьбу на лижах по рівній та пересіченій місцевості; тривалий біг; їзду на велосипеді; різні способи плавання, техніку порятунку на воді; загальнорозвивальні вправи з подолання особистої ваги і опором партнера; вправи з набивними м’ячами: кидки лівою, правою, двома руками від грудей, із-за спини (стоячи спиною вперед), гантелями, гумовими амортизаторами, еспандерами, гімнастичними лавами; вправи на розвиток статистичної витривалості м’язів у професійних позах; силові вправи на гімнастичних приладах, веслувальних та інших тренажерах, утримання вису на зігнутих руках, утримання ніг під різним кутом, згинання та розгинання рук в упорі лежачи на пальцях (юнаки), в упорі від стінки (дівчата); присідання; присідання з вистрибуванням; різноманітні стрибки, стрибки в довжину з місця поштовхом однієї і двох ніг на задану відстань, через скакалку, на двох ногах;із поворотом стопи вправо-вліво; згинаючи коліна вправо й вліво; «ноги разом, ноги нарізно»; поперемінно спереду права, ліва нога; на двох ногах, руки навхрест спереду; ноги навхрест (поперемінно); із подвійним обертом скакалки; із переміщенням; з обертами скакалки назад; із поворотом на 180° та 360°; рухаючись по колу з ловінням й передачею м’яча партнеру; стрибки через бар’єри, вниз, у воду, на сходах зі зміною положення ніг; «пістолет» з опорою і без; стійку на лопатках, на голові (юнаки), на руках біля стінки (юнаки); вправи на диску «Здоров’я»; перетягування канату;просторове орієнтування рук; здійснення тонких м’язових зусиль (кидки різних за вагою набивних м’ячів), максимальної кількості елементарних рухів рук за 10 с; стискання тенісного м’яча (з максимальним зусиллям, упівсили, у чверть сили); метання м’яча в ціль і на певну відстань; підкидання тенісного м’яча однією рукою із-за спини й ловіння другою спереду;
жонглювання двома й більше тенісними м’ячами; знаходження шахових фігур за допомогою пальців без зорового контролю; балансування гімнастичної палиці на пальцях із переводом її із пальця на палець, вертіння м’ячів на підлозі в ліву і праву сторони; кидок обруча вперед із наступним котінням його до себе;
обертання обруча на лівій або правій руці та за рахунок фаланг пальців; різноманітні рухливі ігри, естафети і конкурси на рівні фізичного стомлення та нервового напруження, що потребують урівноваженості, уваги, мислення, пам’яті, емоційної стійкості і вольових якостей; масаж і самомасаж; вправи для очей;
застосовує методи загартування,терморегуляції (сауну), аутогенного тренування;

Професійно-прикладні види спорту та їх елементи
 Вправи з гімнастики та акробатики, легкої атлетики, баскетболу, волейболу, футболу, гандболу, лижного спорту, настільного тенісу, бадмінтону для розвитку та формування основних професійно важливих якостей, умінь і навичок медичної сестри, санітарного лікаря, вчителя, радіотехніка.
виконує спеціальні розвивальні гімнастичні та акробатичні вправи (підняття: тулуба в положення сидячи з положення лежачи; зігнутих або прямих ніг до кута 90°, 180° з вису на гімнастичній стінці; ніг до кута 45° лежачи на спині з опорою на передпліччя – поперемінне розведення і схрещування ніг; тулуба лежачи на животі, руки за головою; утримання: вису на напівзігнутих руках, кута на паралельних брусах, вису на напівзігнутих руках, з опором партнера; опорні стрибки через козла, коня впоперек та в довжину, вправи на рівновагу, на паралельних брусах та перекладині, кільцях, лазіння по канату, пересування по гімнастичній колоді, вправи ритмічної гімнастики, степ-аеробіки);    
застосовує спеціальні розвивальні легкоатлетичні бігові вправи (біг 30 м, 60 м, 200 – 600 м, рівномірний біг до 1000 м (дівчата), 1500 м (юнаки); біг зі зміною напрямку руху); стрибки з місця і розбігу у довжину та висоту; метання малого м’яча з розбігу та кидання набивних м’ячів з різних вихідних положень;
здійснює стійки баскетболіста; способи пересувань, зупинки, прискорення на 5 – 20 м з різних вихідних положень за звуковим та зоровим сигналом; серійні стрибки поштовхом однієї та двох ніг із діставанням високо розміщених предметів, вистрибування з присіду, стрибки «в глибину» з наступним вистрибуванням угору; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук; жонглювання м’ячем; асинхронне ведення м’яча без зорового контролю; передачі м’яча різними способами на певну відстань при опорі захисника; кидки однією рукою зверху в стрибку із середньої і далекої дистанцій у русі з опором захисника; кидки м’яча в кільце з різної відстані з місця, після ведення, в стрибку;
виконує стійки і пересування волейболіста; серійні стрибки поштовхом двох ніг з місця і розбігу із діставанням високо розміщених предметів; вистрибування з присіду;
прийоми і передачі м’яча обома руками знизу і зверху в парах через сітку, верхню та нижню прямі подачі, вистрибування біля сітки з метою виконання нападаючого удару і блокування, робота в парах;
здійснює різні пересування футболіста на швидкість руху, поєднуючи з відволікаючими діями і вивченими способами зупинок, ведень, обведень, відбирань, жонглювань та ударів м’яча (ногою, головою) на точність і дальність, в умовах активного опору захисника та в навчальних іграх зі збільшенням або зменшенням розмірів ігрового майданчика, збільшенням або зменшенням кількості гравців, тривалості гри;
виконує пересування гандболіста, ведення, ловіння та передачу м’яча з максимальною швидкістю пересувань; кидки м’яча зігнутою рукою з опорного положення, в стрибку та з активним опором суперника в навчальних іграх;
здійснює усі види лижних ходів по рівній та пересіченій місцевості, підйоми вгору «ялинкою» і «драбинкою», спуски в низькій і основній стійках, повороти в русі переступанням, гальмування «упором» і «плугом»;
виконує утримання і набивання м’яча для настільного тенісу на ракетці; набивання м’яча для настільного тенісу ребром ракетки; комбінації серії захисних та атакуючих прийомів з настільного тенісу (гру атакуючого проти захисника, атакуючого проти атакуючого, захисника проти захисника, прийоми подач з нижнім, верхнім та змішаним обертом м’яча).

2 рік вивчення

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Теоретична підготовка
Основні поняття та терміни професійно-прикладної фізичної підготовки. Добові, сезонні та індивідуальні коливання працездатності людини. Особливості професійного стомлення. Нервово-емоційні навантаження на організм людини. Характеристика трудової діяльності і професійно-важливих якостей фахівця на прикладі лікаря, економіста. Засоби підвищення працездатності майбутніх фахівців. Правила техніки безпеки під час занять професійно-прикладною фізичною підготовкою.
Учень, учениця:
характеризує основні поняття та терміни професійно-прикладної фізичної підготовки; добові, сезонні та індивідуальні коливання працездатності людини; особливості професійного стомлення; психофізичні вимоги до трудової діяльності на прикладі лікаря, економіста; рівень нервово-емоційних навантажень на організм; трудову діяльність та основні професійно важливі якості фахівця на прикладі лікаря, економіста; засоби зниження нервово-емоційної напруженості, які застосовують для підтримки, відновлення та підвищення працездатності;
складає комплекс виробничої гімнастики, фізкультурної хвилинки, фізкультурної паузи;
дотримується  правил техніки безпеки під час занять професійно-прикладною фізичною підготовкою;
Засоби професійно-прикладної фізичної підготовки
Вправи для розвитку та формування основних професійно важливих якостей: лікаря: спеціальних координаційних здібностей; м’язів плечового пояса, рук та пальців; сили кисті; статистичної витривалості; гнучкості; спритності рук; точності рухів та диференціювання м’язових зусиль; швидкості рухів рук; простої та складної рухової реакції; фізичної працездатності та ін.;  
економіста (на прикладі маркетолога та податківця): аеробної витривалості; сили, спритності, швидкості реакції; сенсомоторної координованості рук; відчуття дрібними м’язами пальців рук; емоційної стійкості; ініціативності, сміливості, рішучості, наполегливості, комунікативності; обсягу, розподілу, переключення, стійкості та концентрації уваги; оперативної пам’яті; аналітичного, оперативного та креативного мислення; фізичної працездатності, високого рівня соматичного здоров’я та ін.
Вправи для розвитку спеціальних координаційних здібностей: вправи на рівновагу; гімнастичні вправи; рухливі ігри на координацію рухів; спортивні ігри; елементи акробатики.
Вправи для розвитку м’язів плечового пояса, рук та пальців: згинання та розгинання рук в упорі лежачи; підтягування на  перекладині.
Вправи для розвитку сили кисті: накручування на гриф від штанги предметів прямими та зігнутими у ліктях руками.
Вправи для розвитку статичної витривалості: стійка на голові, на лопатках; рух на руках; утримання положення упор лежачи, без обтяження, утримання обтяження стоячи та у напівприсяді.
Вправи для розвитку гнучкості: масаж суглобів та вправи для розтягнення.
Вправи для розвитку спритності: вправи з гімнастичною палицею стоячи (підкидання та ловіння, утримання горизонтально), на гімнастичній лаві, вправи з тенісним м’ячем стоячи, лежачи, кидки м’яча партнерові.
Вправи для розвитку точності рухів та диференціювання м’язових зусиль: вправи з тенісним м’ячем, кидки м’яча у кошик обома руками від себе зверху, знизу, однією рукою зверху та знизу, кидки тенісного м’яча на максимальний результат, стрибки обома ногами з місця на різні відрізки, на одній нозі, почергово з лівої на праву, стрибки вгору на максимальний результат.
Вправи для розвитку швидкості рухів рук: максимально швико стуляти та розтуляти пальці в кулак і так само стискати і розтискати гімнастичну палицю; максимальна кількість ударів гімнастичною палицею у підлогу, в пісок; утримання та підбивання м’ячика для настільного тенісу на ракетці сидячи та лежачи.
Вправи для розвитку простої та складної рухової реакції: бігові, стрибкові, гімнастичні вправи за світловим сигналом; бігові, стрибкові, гімнастичні вправи за ускладненим світловим сигналом.
Вправи для розвитку працездатності: вправи без обтяження, з гантелями, бігові, стрибкові вправи.
виконує циклічні вправи (ходьбу по можливості до 5-6 км на день); тривалий біг від 1 до 3 км; їзду на велосипеді; плавання; прискорення (за звуковим і зоровим сигналом) з різних стартових положень на 5 – 10 – 15 – 20 м; загально розвивальні вправи з подоланням особистої ваги і опором партнера; вправи з набивними м’ячами, гантелями, гумовими амортизаторами, еспандерами, гімнастичними лавами; вправи для розвитку статичної витривалості м’язів у професійних позах; силові вправи на гімнастичних приладах (брусах, перекладині, канаті), тренажерах; утримання вису на зігнутих руках, ніг під кутом 90°, багаторазове піднімання ніг до перекладини; згинання та розгинання рук в упорі лежачи на пальцях (юнаки) та в упорі від стінки (дівчата);
присідання на одній («пістолет»), двох ногах з опорою і без; вправи для розвитку рівноваги і вестибулярної стійкості (повороти і нахили головою вперед і назад, вправо, вліво; колові рухи головою в один та другий бік); різноманітні стрибки (через скакалку на одній та двох ногах), вгору, з діставання високо розміщених предметів, на сходах зі зміною положення ніг, у воду, стрибки вниз, з повертанням на 90 – 360°;  стійку на лопатках, на голові, на руках біля стінки; вправи на диску «Здоров’я»; пересування через перешкоди; здійснення тонких м’язових зусиль (кидки різних за вагою набивних м’ячів, стискання тенісного м’яча з максимальним зусиллям, упівсили, у чверть сили); вправи для розвитку спритності рук (жонглювання однією і двома руками двох і більше тенісних м’ячів, підкидання тенісного м’яча однією рукою із-за спини й ловіння його другою спереду); балансування гімнастичної палиці  на пальцях із переміщенням її  з пальця на палець; вправи без обтяження, з гантелями;
застосовує методи загартування,терморегуляції (сауну), аутогенного тренування;

Професійно-прикладні види спорту та їх елементи
 Вправи з гімнастики та акробатики, легкої атлетики, баскетболу, волейболу, футболу, гандболу, лижного спорту, спортивного орієнтування, настільного тенісу, для розвитку та формування основних професійно важливих якостей, умінь і навичок лікаря та економіста.
Спортивне орієнтування; вивчення топографічних умовних знаків; рішення прикладів і задач на карті; робота з картою; орієнтування на місцевості; написання топографічних диктантів; робота з компасом, проходження дистанції; самостійний вибір шляху руху від одного контрольного пункту до іншого; рух до вказівного орієнтиру без компасу; техніка бігу по доріжках і стежках: на рівнинних ділянках, підйомах, спусках;
особливості техніки пересування по пересіченій місцевості; поняття тактики під час пересування по незнайомій місцевості; тактика проходження дистанції в різних видах змагань з орієнтування; тактичні особливості проходження початкових, середніх та заключних відтинків дистанції, помилки, їх аналіз і розбір.
Настільний теніс: підкидання та ловіння м’яча настільного тенісу різними способами, потрапляння м’ячем настільного тенісу в підкинуту річ; утримування та пронесення у вертикальному положенні тенісної ракетки на краю флангів пальців обох рук; хватка ракетки; основна стійка; одночасне утримування на ракетці (двох ракетках) кількох м’ячів; жонглювання тенісним м’ячем (лівою, правою та обома руками одночасно); подачі; основні технічні прийоми: «удар-накат», «удар-підрізка», «удар-підставка»; підготовці ігри та естафети з елементами настільного тенісу; вправи для розвитку відчуття м’яча та ракетки; навчальна гра з великою кількістю партій і з гравцями різного технічного рівня; виконання точних ударів («підставок») в умовах дефіциту часу;
захоплення та переймання ініціативи при подачах партнера; навчальна гра у парному та змішаному розряді; розв’язання тактичних завдань.
Футбол: біг 30 м з веденням м’яча; біг 5×30 м з веденням м’яча; удари по м’ячу на дальність; кидання м’яча на дальність; удари по воротах на точність; ведення м’яча, обведення стояків та удар по воротах; жонглювання м’ячем; навчальна гра за спрощеними правилами; комбінаційна гра; аналіз гри та розбір помилок.
виконує спеціальні розвивальні гімнастичні та акробатичні вправи; опорні стрибки через козла, коня впоперек та в довжину, вправи з рівноваги, на паралельних брусах, перекладині, кільцях; лазіння по канату; пересування по гімнастичній колоді; вправи ритмічної гімнастики, степ-аеробіки;    
застосовує спеціальні розвивальні легкоатлетичні бігові вправи: біг 30 м, 100 м, 200 – 600 м, 1000 м (дівчата), 1500 м (юнаки); серійний біг 3×30 м, 2×100 м, повільний біг 6 км; стрибки з місця і розбігу у довжину та висоту; метання малого м’яча з розбігу, кидання набивних м’ячів з різних вихідних положень;
здійснює стійки баскетболіста; способи пересувань, зупинки, оберти, прискорення на 5 – 20 м з різних вихідних положень за звуковим та зоровим сигналом; серійні стрибки поштовхом однієї та двох ніг із діставанням високо розміщених предметів, вистрибування з присіду, стрибки «в глибину» з наступним вистрибуванням угору; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук;
жонглювання одним, двома й більше м’ячами; асинхронне ведення м’яча без зорового контролю; передачі м’яча однією і двома руками і при активному опорі захисника; серійні кидки з різних точок однією рукою зверху в стрибку із середньої і дальньої дистанцій при активному опорі захисника; добивання однією або двома руками у стрибку при відскоку м’яча від щита; участь у організації швидкого прориву;
виконує стійки і пересування волейболіста; серійні стрибки поштовхом двох ніг з місця і розбігу із діставанням високо розміщених предметів; вистрибування з присіду; прийоми і передачі м’яча обома руками знизу і зверху в парах через сітку, верхню та нижню прямі подачі; нападаючий удар з накидання і передачі партнера;
здійснює різні пересування футболіста на швидкість руху, поєднуючи з відволікаючими діями і вивченими способами зупинок, ведень, обведень, відбирань, жонглювань та ударів м’яча (ногою, головою) на точність і дальність, в умовах активного опору захисника та в навчальних іграх;
виконує пересування гандболіста; ведення, ловіння та передачу м’яча з максимальною швидкістю пересування; кидки м’яча зігнутою рукою з опорного положення, в стрибку і з активним опором суперника в навчальних іграх;
здійснює усі види лижних ходів по рівній та пересіченій місцевості, підйоми вгору «ялинкою» і «драбинкою», спуски в низькій і основній стійках, повороти в русі переступанням, гальмування «упором» і «плугом»;
виконує комбінації серій захисних та атакуючих прийомів з настільного тенісу; жонглювання тенісним м’ячем (лівою, правою та обома руками одночасно);
гру атакуючого проти захисника, атакуючого проти атакуючого, захисника проти захисника; вдосконалює прийоми подач з нижнім, верхнім та змішаним обертом м’яча; здійснення точних ударів («підставок») в умовах дефіциту часу; захоплення та переймання ініціативи при подачах партнера;
аналізує ігри та розбирає помилки;
виконує тактичні завдання;
бере участь у змаганнях зі спортивного орієнтування з елементами туризму; у проходженні дистанції 2000 – 3000; поході вихідного дня;
демонструє техніки орієнтування на місцевості у заданому напрямку, способи транспортування потерпілого.

3 рік вивчення

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Теоретична підготовка
Етапи становлення та розвитку професійно-прикладної фізичної підготовки.
Фактична тривалість робочого дня і характеристика трудової діяльності фахівця. Психофізичні вимоги і вплив несприятливих умов на організм і працездатність працівника. Особливості основних професійно важливих якостей фахівця на прикладі медичного працівника, військовослужбовця, інженера. Засоби підвищення працездатності спеціаліста. Техніка безпеки під час занять професійно-прикладною фізичною підготовкою.
Учень, учениця:

характеризує  етапи становлення та розвитку професійно-прикладної фізичної підготовки; фактичну тривалість робочого дня і трудову діяльність фахівця; психофізичні вимоги і вплив несприятливих умов на організм і працездатність працівника; особливості основних професійно важливих якостей фахівця на прикладі медичного працівника, військовослужбовця, інженера; засоби підвищення працездатності спеціаліста;
правила техніки безпеки під час занять професійно-прикладною фізичною підготовкою;
складає комплекс виробничої гімнастики, фізкультурної хвилинки, фізкультурної паузи;
дотримується  правил техніки безпеки під час занять професійно-прикладною фізичною підготовкою;
Засоби професійно-прикладної фізичної підготовки
Вправи для розвитку та формування основних професійно важливих якостей на прикладі
медичного працівника загальної  та статичної витривалості, швидкості дії та мислення, сили плечового пояса, рук та пальців, гнучкості, координаційних здібностей, рухової реакції, точності рухів, концентрації уваги і стійкості, фізичної працездатності, урівноваженості, вдосконалення механізмів терморегуляції, вміння розслаблювати м’язи та ін.;
військовослужбовця (на прикладі офіцера -оператора):
тонкої рухової координації, концентрації та стійкості уваги, логічного мислення, аналізу й оцінки результатів та точності рухів майбутніх офіцерів та ін.;
інженера (на прикладі інженера-енергетика):  витривалості, реакції швидкодії, координації рухів, стійкості до несприятливих виробничих факторів, уваги, оперативного мислення, емоційної стійкості, дисциплінованості, ініціативності, активності, комунікативності та ін.
виконує  багаторазові прискорення за звуковим і зоровим сигналом з різних стартових положень на 5 – 10 – 15 – 20 – 30 м; циклічні вправи (ходьбу по можливості до 5-6 км на день); тривалий біг на середні та довгі дистанції; марш-кидок 3 – 6 км, повторний біг на довгих відрізках (500 – 1200 м); інтервальний біг на відрізках від 200 до 1000 м; тривалу їзду на велосипеді; тривале плавання вільним стилем; подолання смуги перешкод у поєднання з бігом та в ускладнених умовах; загальнорозвивальні і спеціальні вправи з подоланням особистої ваги і опором партнера; різноманітні силові вправи з набивними м’ячами, гумовими амортизаторами, еспандерами, гантелями, гімнастичними лавами (юнаки); вправи для розвитку статичної витривалості м’язів у професійних позах; багатократне стискання кистю руки тенісного м’яча, гумового кільця або спіральної пружини з ручками; силові вправи на брусах, на перекладині (підйом переворотом – юнаки), канаті (юнаки), тренажерах; вис на перекладині на зігнутих руках; у висі – утримання прямих ніг під кутом 90° (юнаки), згинання ніг у колінах (дівчата), піднімання ніг у висі на перекладині до 180° (юнаки),
 45° (дівчата); статичне напруження м’язів  у професійних позах, згинання та розгинання рук в упорі лежачи на пальцях (юнаки), від стінки (дівчата); присідання на одній («пістолет»), двох ногах з опорою і без; вправи для розвитку рівноваги і вестибулярної стійкості (повороти і нахили головою вперед і назад, вправо, вліво, колові рухи головою в один та другий бік); різноманітні стрибки (через скакалку на одній та двох ногах), вгору, з діставання високо розміщених предметів, на сходах зі зміною положення ніг, у воду, вниз, з повертанням на 90 – 360°;  стійку на лопатках, на голові, на руках біля стінки (юнаки); вправи на диску «Здоров’я», пересування на висоті, вузькій опорі, через широкі і глибокі перешкоди; подолання перешкод; тонкі м’язові зусилля (кидки різних за вагою набивних м’ячів, стискання тенісного м’яча з максимальним зусиллям, упівсили, у чверть сили); ведення м’яча;  вправи для розвитку спритності рук (жонглювання однією і двома руками двох і більше тенісних м’ячів, підкидання тенісного м’яча однією рукою із-за спини й ловіння його другою спереду); балансування гімнастичної палиці  на пальцях із переміщенням її  з пальця на палець; конкурси на рівні фізичного стомлення та нервового напруження, що потребують урівноваженості, уваги, мислення, пам’яті, емоційної стійкості і вольових якостей;
демонструє виробничу гімнастику, фізкультурні хвилинки, фізкультурні паузи, дихальну гімнастику, прийоми аутогенного тренування
застосовує методи загартування,терморегуляції (сауну), контрастний душ;
Професійно-прикладні види спорту та їх елементи
 Вправи з гімнастики, акробатики, легкої атлетики, баскетболу, волейболу, футболу, гандболу, настільного тенісу, бадмінтону, регбі,  лижного спорту, плавання для розвитку та формування основних професійно важливих якостей, умінь і навичок на прикладі медичного працівника, військовослужбовця, інженера.
Гімнастика і акробатика: вільні вправи, із предметами; силові динамічні та статичні вправи  на гімнастичних приладах і без них, при виконанні яких діють переважно ті ж грудні м’язи, що й у статичних робочих позах фахівців; різні акробатичні вправи; вправи на підвищеній опорі, спеціальних силових тренажерах; стрибки «в глибину», через снаряди; лазіння по гімнастичній стінці тощо.   
Легка атлетика, лижний спорт, плавання: прискорена ходьба до 5 км; тривалий біг підтюпцем у чергуванні зі швидкою ходьбою; тривалий біг підтюпцем і в повільному темпі при ЧСС 130 – 150 уд. за 1 хв; темповий кросовий біг до 20 хв; проведення занять з легкої атлетики на відкритому повітрі; стрибки з місця в довжину на задану відстань;
 біг зі старту за командою голосом, свистком, змахом прапорця (за одним із обговорених сигналів); повільний біг з ривками за зоровим чи слуховим сигналом; повторний біг 3 – 4×20 – 60 м у повну силу з обмеженим відпочинком (для розвитку стійкості до гіпоксії); те саме, але в круту гірку (ухил 20 - 30°), по м’якому грунті, із затримкою дихання; біг під гірку між деревами4 тривалий біг за розмітками бігової доріжки, вузькою стежкою, з виконанням різних сигналів за завданням вчителя; виконання різних тактичних алгоритмічних і евристичних завдань для бігуна на середні дистанції; легкоатлетичні естафети із загальною зоною передачі; біг під гору складним закритим маршрутом з подоланням перешкод; стрибки з місця «в глибину»; повільний тривалий біг за складних метеорологічних умов; виконання спеціальних вправ зі спортивної ходьби; кроси і марш-кидки за різних погодних умов; плавання різними способами, тривале (до 15 хв), в одягу, з використанням підручних засобів, з обертами навколо себе, по лінії; ходьба та біг у воді; повторне пропливання коротких відрізків; піднання у глибину і на дальність, з роздяганням у воді; стрибки у воду із 3-метрової і 5-метрової вишки різними способами, з різних вихідних положень, удвох, групою; перекиди вперед і назад у воді; виконання вправ, стоячи на краю вишки для стрибків у воду.   
Баскетбол: ловіння і передача баскетбольного м’яча зі зближенням і віддаленням у парах, трійках, з переміщенням уздовж майданчика однією і двома руками різними способами; приховані передачі;
максимально швидкі кидки баскетбольного м’яча у стіну, у коло із середньої і невеликої відстані однією і двома руками; ведення баскетбольного м’яча по черзі й одночасно правою і лівою руками, з обведенням різних предметів, зі зміною напрямку, вузьким коридором, обведення перешкод і т.д.; багаторазові кидки в кошик з різних відстаней однією, двома руками з мічця, після ведення, зупинок; стрибки з баскетбольним м’ячем у руках; біг з м’ячем у поєднанні з ривками, зупинками, поворотами4 короткочасні тривалі двосторонні ігри в баскетбол на майданчиках стандартних і зменшених розмірів у різних складах із виконанням різноманітних тактичних і евристичних завдань; постійне спостереження за гравцями своєї команди і команди суперника.   
Волейбол: передачі м’яча в парах, трійках, з переміщенням уздовж майданчика; удари рукою по м’ячу, що летить, з різною силою, правою і лівою руками після його відскоку від підлоги, стіни; нападаючі удари; блокування; подачі м’яча; стрибки, випади, присідання, падіння;багаторазові передачі м’яча в парах;двостороння гра у волейбол з використанням різних тактичних і евристичних завдань; те саме на майданчику зменшеного розміру 5×5; 4×4; 3×3, 2×2, 1×1; гра у волейбол при високій і зниженій сітці, через закриту сітку та ін..
Гандбол: ведення м’яча; ловіння м’яча різними способами; передачі; кидки у ворота: з місця, з розгону, у стрибку, падінні; блокування гравця-суперника тілом і руками; біг з м’ячем зі зміною напрямку руху, з поворотами, із зупинками; стрибки з м’ячем.
Футбол: ведення м’яча; різноманітні удари по м’ячу; зупинка м’яча; обведення суперника; обманні рухи; вкидання м’яча руками; біг з м’ячем зі зміною напрямку руху; зупинки, ривки, стрибки, випади, нахили; силова боротьба за м’яч.
Настільний теніс: удари по м’ячу; подачі; випади, нахили; приставні кроки.
Бадмінтон: удари ракеткою по м’ячу; подачі; стрибки випади, нахили.
Регбі: біг із м’ячем; ведення м’яча ударами ніг; ловіння і кидки м’яча; участь у силовому єдиноборстві із суперником; захоплення суперника; біг з м’ячем зі зміною напрямку руху; випади, нахили, стрибки.
виконує спеціальні розвивальні гімнастичні та акробатичні вправи; опорний стрибок через гімнастичного козла в довжину «ноги нарізно», через гімнастичного коня в упор на коліно – упор присівши – зіскок зігнувшись, впоперек; вправи з рівноваги (комбінації вправ); виси та упори на паралельних брусах, перекладині, кільцях (комбінації вправ); лазіння по канату, пересування по гімнастичній колоді; вправи ритмічної гімнастики, степ-аеробіки;    
застосовує спеціальні розвивальні легкоатлетичні бігові вправи: 30 м, 100 м, 200 – 300 м, 400 – 600 м, 1000 м (дівчата), 1500 м (юнаки); спортивну ходьбу 1000 – 12000 м; стрибки з місця і розбігу у довжину та висоту;
здійснює стійки баскетболіста; способи пересувань, зупинки, оберти, прискорення на 5 – 20 м з різних вихідних положень за звуковим та зоровим сигналом; серійні стрибки поштовхом однієї та двох ніг із діставанням високо розміщених предметів, вистрибування з присіду,
стрибки «в глибину» з наступним вистрибуванням угору; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук; жонглювання одним, двома й більше м’ячами; асинхронне ведення м’яча без зорового контролю; передачі м’яча різними способами при активному опорі захисника; кидки вивченими способами із середньої і дальньої дистанцій при активному опорі захисника; штрафні кидки; правильний вибір моменту для організації групових взаємодій; організацію позиційного нападу та швидкого прориву;
виконує стійки і пересування волейболіста; серійні стрибки поштовхом двох ніг з місця і розбігу із діставанням високо розміщених предметів, вистрибування з присіду; прийоми і передачі м’яча обома руками знизу і зверху в парах через сітку, верхню та нижню прямі подачі; нападаючий удар з накидання і передачі партнера;
здійснює різні пересування футболіста на швидкість руху,
поєднуючи з відволікаючими діями і вивченими способами зупинок, ведень, обведень, відбирань, жонглювань та ударів м’яча (ногою, головою) на точність і дальність, в умовах активного опору захисника та в навчальних іграх;
виконує пересування гандболіста; ведення, ловіння та передачу м’яча з максимальною швидкістю пересування; кидки м’яча зігнутою рукою з опорного положення, у стрибку та з активним опором суперника;
здійснює усі види лижних ходів по рівній та пересіченій місцевості; підйоми вгору «ялинкою» і «драбинкою»; спуски в низькій і основній стійках; повороти в русі переступанням; гальмування «упором» і «плугом»;
виконує комбінації серій захисних та атакуючих прийомів з настільного тенісу; гру атакуючого проти захисника, атакуючого проти атакуючого, захисника проти захисника; вдосконалює прийоми подач з верхнім та змішаним обертом м’яча;
бере участь у змаганнях з регбі, плавання, бадмінтону;
демонструє техніку плавання різними способами, надання негайної медичної допомоги потерпілому.








 Орієнтовні навчальні нормативи
Рік вивчення
Навчальні нормативи
Рівні компетентності
низький
середній
достатній
високий
1 рік вивче
ння
 «Естафетний» тест (швидкість реакції) (см)
хл.
19,0
18,0
17,3
16,3
дівч.
19,5
18,5
17,5
16,5
Тест Копилова (координованість рук) (с)
хл.
12,0
11,0
10,3
9,3
дівч.
12,5
11,5
10,5
9,5
2 рік вивче
ння

 «Естафетний» тест (швидкість реакції) (см)
хл.
19,0
18,0
17,0
16,0
дівч.
19,5
18,5
17,5
16,5
Тест Копилова (координованість рук) (с)
хл.
12,0
11,0
10,0
9,0
дівч.
12,5
11,5
10,5
9,5
3 рік
вивче
ння

 «Естафетний» тест (швидкість реакції) (см)
хл.
18,0
17,0
16,0
15,0
дівч.
18,5
17,5
16,5
15,5
Тест Копилова (координованість рук) (с)
хл.
11,0
10,0
9,0
8,0
дівч.
11,5
10,5
9,5
8,5
        
         Примітка:
Швидкість рухової реакції визначається за допомогою «естафетного» тесту (хват падаючої гімнастичної палиці).
Проведення тесту. Учень набуває вихідного положення – ноги на ширині плечей, руки зігнуті в ліктях і притиснуті до тулуба, пальці однієї руки стиснуті в кулак і вертикально утримують градуйовану (см) палицю діаметром 3 – 5 см і завдовжки 70 – 80 см. За сигналом учень швидко розтискає кисть і також швидко тією ж рукою захоплює палицю.
Результат. Менша різниця (см) між двома хватами свідчить про кращу рухову реакцію. Тест повторюється 2 – 3 рази. Враховуються середні значення показників.
Координованість рук визначається за допомогою тесту Копилова (1987) «Десять “вісімок”».
Обладнання. Тенісний м’яч; секундомір.
Проведення тесту. Учень набуває вихідного положення – тулуб нахилений уперед, м’яч тримає в одній руці. За командою «Можна!» максимально швидко виконує м’ячем уявну «вісімку» між ногами на рівні колін. При цьому м’яч передається з руки в руку.
Результат. Час виконання десяти «вісімок»реєструється з точністю до 0,1 с.
Загальні вказівки та зауваження.
1. При довільній амплітуді рук учень не повинен відривати ступні ніг від підлоги.
2. Попередньо для ознайомлення з тестом учні роблять 4 – 5 повних «вісімок».
3. Надається одна залікова спроба.
4. Якщо м’яч випущено з рук, спроба повторюється.


Обладнання, необхідне для вивчення
модуля «Професійно-прикладна фізична підготовка»

№ п/п
Обладнання
Кількість
1.
Стадіон, бігова доріжка, смуга перешкод.
по 1
2.
Спортивний зал із розмітками для гри в баскетбол, волейбол,  гандбол.
1
3.
Гімнастичний зал.
1
4.
Басейн.
1
5.
Гімнастичний мат та лава.
по 2
6.
Перекладина.
1
7.
Скакалки, гімнастичні палиці.
по 15
8.
Гімнастичні кільця.
2
9.
Гімнастичний кінь, козел, канат.
по 1
10.
Еспандер.
10
11.
Сітка для баскетбольних кілець, для футбольних та гандбольних воріт.
по 2
12.
Сітка для настільного тенісу.
4
13.
М’ячі футбольні, баскетбольні, волейбольні, гандбольні, регбі.
по 15
14.
М’ячі набивні.
10
15.
М’ячі для настільного тенісу, волани.
50
16.
Стійки волейбольні.
4
17.
Ворота гандбольні, футбольні.
по 2
18.
Фішки.
15
19.
Секундомір.
1
20.
Свисток.
1
21.
Тенісні столи.
4
22.
Ракетки для настільного тенісу, бадмінтону.
по 8
23.
Лижі, лижні палиці.
по 30
24.
Смуга перешкод.
1
25.
Шахи.
15












Немає коментарів:

Дописати коментар